Motor HPR40 – minimální rozměry a hmotnost
Německý výrobce TQ představil na veletrhu Eurobike 2025 nový středový motor HPR40, který byl speciálně navržen pro elektrická silniční kola a e-gravel kola (štěrkolety). Motor HPR40 je extrémně lehký a kompaktní – má váhu pouhých 1 170 gramů.
Poskytuje až 40 Nm točivého momentu a 200 wattů výkonu, což z něj činí ideální volbu pro sportovní jezdce, kteří se chtějí vyhnout kilogramům navíc. TQ usiluje o zachování pocitu z klasického kola tím, že motor při volnoběhu klade minimální odpor a je velmi tichý.
Inženýři TQ podle bikerumor.com při vývoji kladli velký důraz na to, aby motor nenarušil tradiční design silničních kol. Ve srovnání s jinými pohonnými systémy se jak motor, tak speciálně přizpůsobená 290Wh baterie integrují do kola tak, že téměř nejsou vidět. Pomocí dodatečného range extenderu lze dosáhnout delšího dojezdu.


Nové ovládání a kompatibilita
HPR40 podle výrobce nevyniká pouze nízkou váhou, ale také bezproblémovou integrací do kola. Ovládání probíhá prostřednictvím téměř neviditelných dálkových ovladačů na řídítkách a LED displeje. To zajišťuje, že systém zvenčí sotva postřehnete. Důležitá je také kompatibilita s předními značkami jako Shimano, SRAM, Garmin a Wahoo.
TQ plánuje uvést HPR40 na trh nejprve v kompletních kolech a rámových sadách. Jedním z prvních výrobců kol, který využívá nový pohon, je Canyon se svým modelem Endurace:ONFly. Podle zpráv také Ridley pracuje na modelu, který bude mít integrovaný motor HPR40.