Přejít k hlavnímu obsahu

Jak pečovat o baterie elektrokol? Pozor na těchto 5 rozšířených mýtů

Jiří Palyza 16.04.2025

Zimní přestávka už pro mnohé z vás nadobro skončila, venkovní teploty atakují letní hranici a navíc máme před sebou sérii kratších pracovních týdnů. Patříte-li k příznivcům elektrokol, jistě už plánujete nové výlety. Jejich zdárný průběh je do značné míry závislý na kondici akumulátoru. Je to důležitá součást, o kterou se vyplatí vhodně pečovat. V opačném případě vás totiž může potkat nepříjemné překvapení.

Kapitoly článku

Mýty kolem baterií elektrokol

Ať už elektrokolo používáte k pravidelnému dojíždění do práce, nebo je to pro vás čistě odpočinková záležitost, baterie je jednou z klíčových součástí každého e-bicyklu. Kolem jejich nabíjení a údržby koluje celá řada mýtů. Společně se podíváme na pět nejrozšířenějších: má smysl jim věřit? A na co se vyplatí dát skutečně pozor?

1. Vždy je nutné akumulátor kompletně vybít

Hned první doporučení, se kterým jste se už možná setkali, je nebezpečný omyl. Mnoho cyklistů, kteří sedlají elektrokola, se domnívá, že moderní baterie musejí být před opětovným nabitím zcela vybité.

Opak je však pravdou. Vzhledem ke skutečnosti, že v převážné míře jsou baterie elektrokol konstruovány s použitím lithium-iontových článků, platí pro ně to stejné, jako v případě akumulátorů v mobilních telefonech. Hluboké vybití jim nesvědčí.

Pokud je to alespoň trochu možné, udržujte stav akumulátoru v rozmezí 20 až 80 % nabití. Z hlediska delší životnosti je to pro něj rozhodně lepší. Pokud pravidelně vybíjíte pod 10 %, riskujete trvalé poškození – přinejmenším výrazné zkrácení životnosti.

Mohlo by vás zajímat

2. Jízdy na elektrokole v zimě

Elektrokolo můžete provozovat i v nízkých teplotách, má to však svá omezení. Pokud je okolní teplota nižší než 5 °C, určitě byste jej neměli nabíjet. Takhle chladno při procesu nabíjení, kdy se okolní teploty blíží stupni mrazu, může být pro články akumulátorů škodlivé. Proto je lepší baterii dobít při pokojové teplotě, a poté ji teprve vložit do kola. Případně celé kolo přemístit do prostor, kde je teplota vyšší.

Také počítejte s tím, že v nízkých teplotách baterie nepodá svůj maximální výkon a její vybíjení bude rychlejší než v létě. Berte na to ohled při plánování trasy jarního výletu, abyste nedopadli tak, že budete poslední kilometry před návratem šlapat vlastními silami. Ač přes den mohou být teploty velmi příjemné, pozdní odpoledne už může být velmi chladno. O večeru ani nemluvě.

Mohlo by vás zajímat

3. Před zimou je nutné baterii nabít

Raději ne. Pokud nebudete elektrokolo delší dobu používat, například v zimních měsících, nebo při odjezdu na delší dovolenou, neměla by se jeho baterie skladovat plně nabitá. Pro dlouhodobé skladování, nebo delší odstávku, je ideální úroveň nabití akumulátoru mezi 50 až 60 % a teplota skladování mezi 10 až 20 °C.

4. Jak je to s deštěm?

Moderní konstrukce baterií elektrokol má sice ochranu před stříkající vodou, není ovšem zcela vodotěsná. Silný déšť, mytí tlakovou vodou, nebo rychlý průjezd louží může elektroniku poškodit.

Pokud vás při jízdě zastihne déšť, části kola, kde je uložena elektronika, či přímo kontakty raději hned osušte. Týká se to displeje, baterie, motoru, případně krytu, pod kterým je umístěna řídící elektronika. Voda je obecně nepřítelem elektroniky a její případné zatečení do citlivých elektronických obvodů může způsobit neplechu, ne-li následné opravy, které nebudou zrovna levné.

Mohlo by vás zajímat

5. Větší, nebo menší baterie?

Baterie s vyšší kapacitou se sice postarají o váš vetší dojezd, jsou ale také těžší a dražší. Pokud obvykle zdoláváte jen kratší vzdálenosti nebo musíte s kolem často manipulovat, je pro vás lepší menší baterie. V mnoha případech si namísto 800 Wh bohatě vystačíte s kapacitou 500 Wh.

Další tipy pro baterie e-kol

  • Neukládat baterii ve stavu hlubokého vybití nebo plného nabití.
  • Optimální teplota pro delší odstávku je 10 až 20 °C.
  • Baterii udržujte a skladujte v suchu, nemyjte ji tlakovou vodou.
  • Při delším nepoužívání udržujte její stav nabití mezi 50 až 60 %.
  • Když venku klesnou teploty: skladujte akumulátor v teple, a také jej ve vnitřních prostorách nabíjejte.

Zdroj: EMTB Forums, eBikes.org


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme