Přejít k hlavnímu obsahu

Tip: jak pečovat o elektrokola v průběhu zimy – je vůbec vhodné na nich jezdit?

Jiří Palyza 07.12.2024
info ikonka
Zdroj: Paxson Woelber/Unsplash

Milovníci jízdy na kole se své záliby často nechtějí vzdát ani v průběhu zimního období. A je to pochopitelné: je-li vozovka či terén sjízdný, výlety zimní krajinou mají co do sebe. Pokud ale sedláte elektrokolo, je dobré mít na paměti několik věcí.

Kapitoly článku

Zimní e-cyklistika? Proč ne – jen myslet na věci, které v létě řešit nemusíte

Cyklisté jsou často vidět i v zimním období. Naštěstí pamatují na bezpečnost, a tak je často postřehneme díky reflexním prvkům, které mají na svém oblečení, a blikajícímu LED osvětlení.

To, že se výrazně zkrátily dny a venku se výrazně ochladilo, ještě zdaleka neznamená, že byste museli své kolo na zimu uložit do sklepa či garáže. Pokud své elektrokolo používáte celoročně, je dobré jej na zimu připravit a držet se několika doporučení. Jsou platná jak pro rekreační vyjížďky, tak i pravidelné dojíždění třeba do zaměstnání.

Mohlo by vás zajímat

Chlad, kluzký podklad, vliv na výkon motoru: jak se jezdí na elektrokole v zimě

Styl jízdy na elektrokole je přeci jen poněkud odlišný, než v případě klasického bicyklu, poháněného výhradně vlastní silou. U e-kola máme k dispozici pomáhající energii elektromotoru a zvlášť v zimě je dobré na to pamatovat. Silové momenty, přenášené na zadní kolo, jsou vyšší. Je dobré na to myslet především při zrychlování, anebo rozjezdu. Buďte zvlášť opatrní, pokud máte pod koly například mokré listí, vlhký povrch, nebo dokonce sníh.

Elektromotory mohou u různých modelů kol reagovat se zpožděním, což může být nebezpečné především na náledí. Je proto dobré raději zvolit nízkou úroveň asistence, u které snížíte riziko prokluzu zadního kola hned při rozjezdu.

Pamatujte také na vyšší hmotnost elektrokola ve srovnání s klasickým kolem. V mnoha případech je dvojnásobná, což se samozřejmě projevuje na setrvačnosti a celkových jízdních vlastnostech. Na kluzkém povrchu hrozí vyšší riziko smyku, a to jak zadního, tak i předního kola. Je přinejmenším dobré si to uvědomit při průjezdu zatáčkami a přizpůsobit tomu styl jízdy.

Mohlo by vás zajímat

Elektrokola jsou obvykle vybavena kotoučovými brzdami, které mají vysokou účinnost. Fungují velmi dobře i v nízkých teplotách a za vlhka. Totéž se ale nedá říci o přilnavosti k povrchu, po kterém jedete. Při brzdění proto může mnohem dříve dojít k zablokování brzděného kola, a tedy smyku. Pokud jste zvyklí více brzdné síly dávkovat přednímu kolu, což dává smysl u suché vozovky, v zimě raději velmi s citem. Podklouznutí předního kola při zablokování brzdou může být příčinou velmi nepříjemného pádu.

Brzdění a zrychlování se může stát pastí na cyklostezkách, které jsou vyhrazené u okraje vozovky a jsou lemovány obrubníkem. Tam se zpravidla nahromadí tlející listí, které velmi klouže.

Baterie: na co byste rozhodně měli myslet v souvislosti s péčí a dojezdem

Elektrokolo v horské krajině
info ikonka
Zdroj: Himiway Bikes/Unsplash
Výlety na elektrokole vám dají spoustu radosti i v chladnějších dnech. Jen je potřeba myslet na to, že i jejich elektronika včetně akumulátorů pracuje ve ztížených podmínkách a vyžaduje svou péči.

Spolu s motorem je akumulátor nejdůležitější komponentou elektrokola a vyžaduje specifický druh péče. Kvůli vlastnostem elektrolytu, který má významný vliv na celkovou kapacitu baterie a její výkon, se za nízkých teplot snižuje dojezd. Baterie jednoduše nevydrží tolik, jako za teplých letních dnů. Proto je dobré s sebou vozit nabíječku, a to i na vzdálenosti, které jinak urazíte na jedno nabití.

Pokud jste zvyklí na to, že vám v létě baterie vydrží 80 kilometrů, počítejte s tím, že v zimě to bude 65 až 70 km. Pokud je to alespoň trochu možné, je také dobré baterii chránit před chladem. U modelů kol s vyjímatelnou baterií se vyplatí ji nenechávat na kole a raději uložit v pokojové teplotě. Pokud je neoddělitelnou součástí kola, pak se kolo vyplatí parkovat v prostorách, kde není venkovní teplota. Také baterii nenabíjejte, když je vychlazená.

Nabíjení při nízkých teplotách výrazně zkracuje její životnost. Tu výrobci při dobrém zacházení udávají v rozmezí 500 až 1000 nabíjecích cyklů. Jeden cyklus se může skládat i z několika částečných nabití.

Mohlo by vás zajímat

Před připojením nabíječky je proto dobré počkat, než se zahřeje přibližně na pokojovou teplotu. Mělo by stačit patnáct minut. Některé vyspělejší systémy dokonce automaticky zabraňují tomu, aby se u podchlazených baterií nabíjení vůbec spustilo.

Jízda na kole v mrazivých teplotách ale problém není. Baterie se při zátěži zahřívají, takže jim okolní nízká teplota nevadí.

Při jízdě v zimních podmínkách se na elektrokolo rychle dostane také spousta nečistot. Bláto, zbytky posypové soli, nebo dokonce zbytky sněhu či námrazy po návratu pokud možno rychle odstraňte. Pro mnoho běžných baterií se dají sehnat tepelné a ochranné štíty, které je dokáží alespoň částečně chránit před tím nejhorším.

Mohlo by vás zajímat

Pokud si ošetřujete rám a některé komponenty kola proti korozi, pak s citem. Různé konzervační oleje a vosky jsou k dispozici ve spreji. Při jejich aplikaci se ale vyhněte displeji, baterii a krytům elektronických součástek. Některé prostředky mohou plastové povrchy narušovat.

Elektrické spoje se doporučuje ošetřovat kontaktním sprejem. Zpravidla vytěsňuje vlhkost, a také chrání proti agresivním projevům posypových prostředků, kterými silničáři udržují povrch vozovky. Vyplatí se jimi ošetřit například kontaktní plochy pro připojení baterie, samozřejmě pokud jsou přístupné.

Vhodné osvětlení: základ bezpečné jízdy

Světlo na kole
info ikonka
Zdroj: Tower Electric Bikes/Unsplash
Jezdíte-li často v zimě s návraty za tmy, vyplatí se dodatečná montáž dostatečně kvalitního osvětlení. Ne, že bychom vás chtěli podceňovat, ale raději to svěřte odbornému servisu.

Vzpomínáte na staré známé pravidlo: "Není důležité vidět, ale být viděn"? Možná by stálo za to jej poopravit na znění: je důležité být viděn, ale i vidět. A to zejména v zimě. Výkonné světlo vám ve tmě a za zhoršené viditelnosti pomůže rozpoznat kluzká místa, a tím zabránit hrozbě pádu.

Mnoho elektrokol má dobré osvětlení už v základní výbavě. Zdroje světla jsou často připojena přímo k baterii, která zajišťuje jejich napájení.

Takže myslete i na to, že zkrácená výdrž baterie v chladném počasí může způsobit dřívější snížení intenzity osvětlení. Proto se ujistěte, že v zimě vyjíždíte vždy s plně nabitou baterií. Jinak hrozí riziko, že na konci cesty budete ve tmě.

Brzdová, dálková a světla pro denní svícení lze také namontovat dodatečně. V případě pedelecu se ale doporučuje svěřit to specializovanému servisu.

Mohlo by vás zajímat

Zimní pneumatiky pro elektrokola: kdy se vyplatí a kdy nikoliv

Protože jsou pedelecy mnohem těžší než normální kola, jsou obvykle osazeny speciálními pneumatikami s označením "e-bike ready". Mají smysl, protože u elektrických kol obvykle působí mnohem vyšší akcelerační a brzdné síly.

V zimě se proto doporučují speciální zimní pneumatiky, které ale na rozdíl od osobních vozidel nejsou povinné. Vyplatí se cyklistům, kteří pravidelně jezdí i přes zimní měsíce. Jsou vyrobeny ze speciální směsi, která zlepšuje přilnavost na kluzkém povrchu, mokrém listí nebo sněhu.

Zdroj: Rydy Bikes


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme