Přejít k hlavnímu obsahu

Absurdní spotřeba elektroaut v zimě? S trochou plánování se tomu dá částečně předejít

Josef Mika 07.12.2025
Elektroauto v zimním provozu
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Řidič elektrického VW se na fóru diví vysoké spotřebě svého elektromobilu v zimních podmínkách. Proč k tomu může docházet – a jakými jednoduchými opatřeními lze spotřebu výrazně snížit? Stačí lépe plánovat a dodržovat pár opatření.

Kapitoly článku

Překvapení v podobě zimní spotřeby

První zima s elektromobilem může přinést překvapení: dojezd se zkracuje a spotřeba elektřiny někdy drasticky stoupá. To si řidiči elektromobilů všimnou zejména v městském provozu a na krátkých trasách. Ale tento jev je normální a dá se podstatně zmírnit pomocí několika triků.

V diskuzním fóru Reddit popsal nedávno řidič vozu VW ID.4 své překvapení nad „absurdní zimní spotřebou“ svého elektromobilu. Zatímco v létě měl dojezd ještě 300 kilometrů, při teplotách pod bodem mrazu se dojezd najednou scvrknul jen 200 kilometrů a spotřeba stoupá na 30 kilowatthodin (kWh) na 100 kilometrů v městském provozu. Pro srovnání: v našem letním testu dosahoval model ID.4 GTX 2023 i při rychlosti 130 km/h na dálnici průměrné spotřeby pouhých 27 kWh. 

Komunita na Reddit reagovala okamžitě a jednomyslně tuto pozorování potvrdila. Závěr: Je to normální a je to dáno fyzikálními vlastnostmi elektromobilu.

Mohlo by vás zajímat

Jako hlavní důvod vysoké zimní spotřeby se ukazuje vytápění

Hlavním důvodem zvýšené spotřeby je elektrické vytápění interiéru. Na rozdíl od spalovacích motorů, které mohou využívat odpadní teplo motoru, musí elektromobily čerpat potřebné teplo přímo z baterie. Jeden uživatel to trefně shrnul: „Elektromobily jsou neuvěřitelně efektivní. Spalovací motor po celý rok promrhá většinu energie v podobě tepla. V zimě se toto odpadní teplo alespoň hodí k vytápění.“ To, co je při příjemných teplotách velkou předností elektromobilu, se při nízkých teplotách stává v jistém smyslu pro něj problémem.

VW ID.4
Zdroj: Volkswagen
Majitel nového VW ID.4 byl rozčarovaný z vysoké spotřeby svého elektrického vozu. Nemusí být tak zle: Zimní provoz ale vyžaduje dodržovat pár pravidel a lepší plánování.

Tento efekt je patrný zejména na krátkých trasách, protože auto se musí neustále znovu a znovu zahřívat. Mnoho uživatelů přísahá na to, že je lepší snížit teplotu vnitřního topení a místo toho využít přímé teplo z vyhřívání sedadel a volantu.

Další tip: Pokud jste před odjezdem připojili auto k nabíjecí stanici, můžete často pomocí palubního systému nebo aplikace nastavit čas odjezdu a požadovanou teplotu v interiéru v daném okamžiku. Pak vozidlo máte těsně před jízdou předehřáté a během jízdy nespotřebuje tolik energie na vytápění. Tepelné čerpadlo může snížit spotřebu energie zejména na dlouhých trasách, ale potřebuje trochu času, než se správně rozběhne.

Mohlo by vás zajímat

Vyšší spotřeba v zimě není důvodem k obavám

Zvýšená spotřeba elektromobilu v zimě je ve skutečnosti známým jevem a není důvodem k obavám. Je výsledkem několika faktorů, které hrají roli při zimních teplotách:

Vytápění interiéru: Jedná se o největší spotřebič energie vedle samotného pohonu. Elektrická topení potřebují relativně hodně energie, aby vytopila interiér a udržela teplotu.

Regulace teploty baterie: Při nízkých teplotách se spustí kondicionování baterie. To je důležité zejména při nadcházejících nabíjecích procesech, aby se zkrátila doba strávená u nabíjecí stanice.

Zvýšený vnitřní odpor článků akumulátoru: Při nízkých teplotách se lithiové ionty pohybují články méně snadno – vnitřní odpor je vyšší a způsobuje vyšší vlastní spotřebu akumulátoru. Ta však vede k zahřívání akumulátoru – na dlouhých trasách je proto tento efekt menší než na krátkých trasách.

Zvýšený odpor při jízdě: Zimní pneumatiky mají vyšší valivý odpor než letní pneumatiky. Navíc je vzduch v chladu hustší, což zvyšuje jeho odpor. V městském provozu je však tento efekt zanedbatelný. Spotřebu mohou ovlivnit také mokré a studené silnice. Ve srovnání s topením mají tyto aspekty ale menší dopad.

Mohlo by vás zajímat

Praktické tipy pro větší dojezd v zimě

Předběžné kondicionování baterie pomocí nabíjecího kabelu: Před odjezdem zahřejte vozidlo, zatímco je ještě připojeno k wallboxu. Tím se interiér a baterie zahřejí na požadovanou teplotu, aniž by to mělo vliv na dojezd. Mnoho elektromobilů k tomu nabízí funkce časovače v aplikaci nebo v palubním počítači.

Využijte vyhřívání sedadel a volantu: Tyto přímé ohřívače jsou mnohem účinnější než vyhřívání celého interiéru, protože teplo předávají přímo kontaktem.

Zkontrolujte tlak v pneumatikách: Nízké teploty způsobují pokles tlaku v pneumatikách. Příliš nízký tlak v kolech zvyšuje valivý odpor a tím i spotřebu. Tlak kontrolujte pravidelně, vyplatí se to.

Upravte styl jízdy: Předvídavý a plynulý styl jízdy vždy pomáhá šetřit energii. Vyhněte se prudkému zrychlování a silnému brzdění. Využívejte rekuperaci ke zpětnému získání energie.

Spojte krátké trasy: Pokud je to možné, absolvujte několik krátkých jízd za sebou, místo abyste mezi nimi nechávali auto vychladnout.

Zdroj: Redit.com, Chip.de


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme