Přejít k hlavnímu obsahu

Nevěřili byste, jak se dá ještě využít elektromobil: Desítky domácností ušetří za elektřinu

Jiří Palyza 19.11.2025
Moderní SUV parkuje u domu s fotovoltaickou elektrárnou
Zdroj: Bannana Image (vygenerováno pomocí nástroje AI)

Představte si, že váš elektromobil není jen dopravní prostředek, ale také obrovská powerbanka pro vaši domácnost. Zveřejněné výsledky praktického testu dokazují, že elektrická auta mohou výrazně přispět k tomu, aby domácnosti dosáhly více než 50% soběstačnosti ve spotřebě elektřiny.

Kapitoly článku

Když auto napájí dům: Co ukázal velký test v praxi?

Za vším stojí technologie obousměrného – bidirekcionálního – nabíjení (V2H, Vehicle-to-Home). Auto díky ní umí nejen energii čerpat, ale také ji v případě potřeby vracet. Stává se tak aktivní součástí domácího energetického systému.

Pro ověření, zda a jak tato technologie funguje v reálných podmínkách, své síly spojily společnosti Hager Group, E3/DC a automobilka Audi. V průběhu rozsáhlého dvouletého testu v deseti domácnostech zkoumaly, jak si povede kombinace fotovoltaické elektrárny, domácího bateriového úložiště a elektromobilu Audi e-tron, vybaveného speciálním, nově vyvinutým obousměrným DC wallboxem.

Výsledky jsou více než slibné. Už jen spojením fotovoltaiky a domácí baterie dokázaly domácnosti zvýšit podíl vlastní zelené energie na celkové spotřebě o 50 %. Když se k tomu přidala ještě baterie elektromobilu, vzrostla jejich energetická soběstačnost o dalších 9 %. Během testu dodala auta do domácností přes 7 000 kWh energie. Takové množství by průměrnému rodinnému domu stačilo na dva roky provozu nebo by vozu Audi e-tron umožnilo ujet až 30 000 kilometrů.

Elektromobil je u domu připojen k nabíjecímu wallboxu
Zdroj: ChatGPT (vytvořeno pomocí umělé inteligence)
Elektromobil jako powerbanka: praktický test prokázal, že vhodným připojováním vozidla k nabíječka a spolu s optimalizací zapojení fotovoltaiky, lze významně snížit závislost domácnosti na dodávkách elektřiny.

Technologie, která je v pozadí

Nejúčinněji systém pracoval v takzvaném „Shift-Mode“. Energie z baterie vozu se nejprve přesunula do stacionární domácí baterie a až odtud putovala do spotřebičů. Tento postup snížil aktivní provozní dobu elektroniky vozidla o celých 85 %, což výrazně šetří jeho baterii i další komponenty.

Z technického hlediska je klíčové, jaký se použije typ nabíjení. U stejnosměrného (DC) nabíjení je implementace jednodušší – v podstatě stačí softwarová úprava, která vozu dovolí posílat energii přes CCS rozhraní i opačným směrem. Naopak střídavé (AC) nabíjení je komplikovanější, protože palubní nabíječka ve voze musí projít náročnou certifikací a splnit přísné normy.

Mohlo by vás zajímat

Klíčem je změna návyků řidiče: Jeho přístup má rozhodující vliv

Technologie je však jen jednou ze součástí celkové mozaiky. Významný vliv na její celkový přínos má především chování uživatelů. Během testu majitelé připojovali své elektromobily k wallboxu v průměru 60 % dní, a to hlavně tehdy, když očekávali slunečné počasí a vysoké zisky z fotovoltaiky.

Aby systém fungoval s maximální efektivitou, je pravidelné připojování vozu naprosto zásadní. Inteligentní energetický management domácnosti pak na základě optimalizace rozhoduje, zda má sluneční energii poslat do auta, do domácí baterie, nebo ji rovnou spotřebovat.

Mohlo by vás zajímat

Budoucnost energetiky je obousměrná

Odborníci se shodují, že bidirekcionální nabíjení je klíčovou technologií pro budoucnost energetiky. Domácnostem přináší vyšší míru soběstačnosti, zvyšuje flexibilitu celé elektrické sítě a usnadňuje integraci obnovitelných zdrojů. Podobné projekty již běží v mnoha evropských zemích.

Pro masové rozšíření bude nezbytné spolehnout se na chytré řídicí algoritmy a maximálně zjednodušit ovládání pro uživatele. Nejde však už jen o vize a testy. Společnost E3/DC již v roce 2024 uvedla na trh první certifikovaný systém pro domácnosti a další výrobci se brzy přidají. Skutečně stojíme na prahu nové éry, kdy elektromobil bude sloužit nejen k přepravě, ale i jako domácí elektrárna?

Zdroj: PV Magazine, Hager Group (1), (2)

Baterie bez zbytečného balastu: Nová technologie slibuje dosud nevídanou kapacitu


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme