Elektromobily na vzestupu: Každé čtvrté nové auto je do zásuvky
V srpnu 2025 tvořily čistě bateriové elektromobily (BEV) 18 % celosvětových prodejů. Když k nim připočteme i plug-in hybridy (PHEV), dostaneme se na celkový podíl 27 %. To znamená, že více než čtvrtina všech nově prodaných vozů na planetě má zcela nebo alespoň částečně elektrický pohon. Za první tři čtvrtletí roku se prodaly více než 4 miliony elektrických vozidel a odhady pro celý rok počítají s prodejem až 20 milionů kusů.
Největší dynamiku má trh v Číně, která díky masivní státní podpoře a investicím do infrastruktury dominuje světovým prodejům. Rychle se ale přidávají i další asijské země – například ve Vietnamu dosáhl podíl elektromobilů neuvěřitelných 42 %(!) a v Thajsku 13 %.
Evropa si drží pozici jednoho z klíčových trhů. V Evropské unii tvořily čistě bateriové vozy za prvních sedm měsíců letošního roku 15,6 % prodejů. Česká republika sice za průměrem EU stále zaostává, ale zaznamenala obrovský meziroční nárůst registrací o více než 60 %. Naopak Spojené státy americké v adopci elektromobilů zaostávají, ve třetím čtvrtletí zde podíl elektrických vozů dosáhl jen 10,5 %.
I Škoda Auto na vlně elektrifikace
V prvních třech čtvrtletích dodala Škoda zákazníkům na celém světě 150 700 elektrifikovaných vozů. V Evropě dosáhly elektromobily a plug-in hybridy podílu 24,1 %. V kategorii elektromobilů se Škoda umístila na 4. místě s tržním podílem 6,6 %. Úspěšné jsou oba elektrické modely Škody – Elroq a Enyaq, které v Evropě obsadily 3. a 6. místo mezi elektromobily. Loni uvedený model Elroq navíc už překonal zlomovou hranici 100 000 objednávek od zahájení prodeje.
Co pohání a brzdí přechod na elektřinu?
Jedním z hlavních motorů růstu je klesající cena baterií. Ta se meziročně snížila o 25 % a do roku 2026 se očekává pokles o dalších 50 %. Díky tomu se elektromobily cenově stále více přibližují vozům se spalovacím motorem. Férově je ale dodat, že cenový rozdíl mezi klasickými a elektrickými vozy pomáhají z druhé strany naopak zmenšovat auta se spalovacím motory, jejichž ceny spíše rostou.
Přetrvávají výrazné regionální rozdíly. Dostupnost vozů i nabíjecí infrastruktury je v mnoha zemích stále omezená. Přechod brzdí místní energetická politika, závislost na dotacích a rozdíly v příjmech obyvatel. Zajímavým trendem je také mírný pokles prodejů hybridních modelů, což naznačuje, že zákazníci na nejvyspělejších trzích stále častěji dávají přednost čistě elektrickému pohonu.
Elektrifikace se netýká jen osobních aut
Elektrický pohon proniká i do sektoru užitkových vozidel, i když pomaleji. V Evropské unii dosáhl podíl prodejů elektrických lehkých užitkových vozů za prvních devět měsíců letošního roku 10,2 %, v České republice to bylo 6,9 %. U těžkých nákladních automobilů probíhá elektrifikace výrazně pozvolněji.
Mohlo by vás zajímat
Elektrické náklaďáky: první zkušenosti z praxe mluví za vše
Jaká je budoucnost elektromobility?
Zatímco některé dřívější konzervativní odhady předpovídaly pro rok 2025 podíl elektromobilů na globálním trhu okolo 16,7 %, současný vývoj ukazuje, že realita bude přeci jen optimističtější. V následujících letech můžeme očekávat pokračující expanzi, kterou potáhne další pokles cen, lepší dostupnost modelů a rozvoj nabíjecí infrastruktury. Vše nasvědčuje tomu, že se preference spotřebitelů definitivně přesouvají od hybridů k čistě elektrické budoucnosti.
Zdroj: CHIP.de, TN.cz, cdv.cz, Vietnam.vn