Přejít k hlavnímu obsahu

Překvapivá čísla: Jaký je skutečný podíl elektromobilů na celosvětovém trhu

Josef Mika 01.11.2025
Elektromobily - světový trh
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Ať se to někomu líbí nebo ne, rok 2025 se stává zlomovým bodem pro světovou elektromobilitu. Aktuální data ukazují, že každé čtvrté nové auto prodané na světě je již do zásuvky. Tento trend však není všude stejný – zatímco Asie a některé evropské země zažívají boom, jiné regiony postupují pomaleji. Překvapivě i ty, do kterých bychom to neřekli.

Kapitoly článku

Elektromobily na vzestupu: Každé čtvrté nové auto je do zásuvky

V srpnu 2025 tvořily čistě bateriové elektromobily (BEV) 18 % celosvětových prodejů. Když k nim připočteme i plug-in hybridy (PHEV), dostaneme se na celkový podíl 27 %. To znamená, že více než čtvrtina všech nově prodaných vozů na planetě má zcela nebo alespoň částečně elektrický pohon. Za první tři čtvrtletí roku se prodaly více než 4 miliony elektrických vozidel a odhady pro celý rok počítají s prodejem až 20 milionů kusů.

Největší dynamiku má trh v Číně, která díky masivní státní podpoře a investicím do infrastruktury dominuje světovým prodejům. Rychle se ale přidávají i další asijské země – například ve Vietnamu dosáhl podíl elektromobilů neuvěřitelných 42 %(!) a v Thajsku 13 %.

Evropa si drží pozici jednoho z klíčových trhů. V Evropské unii tvořily čistě bateriové vozy za prvních sedm měsíců letošního roku 15,6 % prodejů. Česká republika sice za průměrem EU stále zaostává, ale zaznamenala obrovský meziroční nárůst registrací o více než 60 %. Naopak Spojené státy americké v adopci elektromobilů zaostávají, ve třetím čtvrtletí zde podíl elektrických vozů dosáhl jen 10,5 %.

I Škoda Auto na vlně elektrifikace

Škoda Enyaq a Elroq
Zdroj: Škoda Auto
Elektrické modely Škody Auto slaví na evropském trhu úspěchy.

V prvních třech čtvrtletích dodala Škoda zákazníkům na celém světě 150 700 elektrifikovaných vozů. V Evropě dosáhly elektromobily a plug-in hybridy podílu 24,1 %. V kategorii elektromobilů se Škoda umístila na 4. místě s tržním podílem 6,6 %. Úspěšné jsou oba elektrické modely Škody – Elroq a Enyaq, které v Evropě obsadily 3. a 6. místo mezi elektromobily. Loni uvedený model Elroq navíc už překonal zlomovou hranici 100 000 objednávek od zahájení prodeje.

Co pohání a brzdí přechod na elektřinu?

Jedním z hlavních motorů růstu je klesající cena baterií. Ta se meziročně snížila o 25 % a do roku 2026 se očekává pokles o dalších 50 %. Díky tomu se elektromobily cenově stále více přibližují vozům se spalovacím motorem. Férově je ale dodat, že cenový rozdíl mezi klasickými a elektrickými vozy pomáhají z druhé strany naopak zmenšovat auta se spalovacím motory, jejichž ceny spíše rostou.

Přetrvávají výrazné regionální rozdíly. Dostupnost vozů i nabíjecí infrastruktury je v mnoha zemích stále omezená. Přechod brzdí místní energetická politika, závislost na dotacích a rozdíly v příjmech obyvatel. Zajímavým trendem je také mírný pokles prodejů hybridních modelů, což naznačuje, že zákazníci na nejvyspělejších trzích stále častěji dávají přednost čistě elektrickému pohonu.

Mohlo by vás zajímat

Elektrifikace se netýká jen osobních aut

Elektrický pohon proniká i do sektoru užitkových vozidel, i když pomaleji. V Evropské unii dosáhl podíl prodejů elektrických lehkých užitkových vozů za prvních devět měsíců letošního roku 10,2 %, v České republice to bylo 6,9 %. U těžkých nákladních automobilů probíhá elektrifikace výrazně pozvolněji.

Mohlo by vás zajímat

Jaká je budoucnost elektromobility?

Zatímco některé dřívější konzervativní odhady předpovídaly pro rok 2025 podíl elektromobilů na globálním trhu okolo 16,7 %, současný vývoj ukazuje, že realita bude přeci jen optimističtější. V následujících letech můžeme očekávat pokračující expanzi, kterou potáhne další pokles cen, lepší dostupnost modelů a rozvoj nabíjecí infrastruktury. Vše nasvědčuje tomu, že se preference spotřebitelů definitivně přesouvají od hybridů k čistě elektrické budoucnosti.

Zdroj: CHIP.de, TN.cz, cdv.cz, Vietnam.vn


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme