Přejít k hlavnímu obsahu

Elektromobily přicházejí se záhadným tlačítkem: K čemu je dobré a které vozy ho mají?

Jiří Palyza 27.11.2025
Pracoviště řidiče elektromobilu
Zdroj: Ideogram (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Stále více elektromobilů je vybaveno vlastními tlačítky pro krátkodobé navýšení výkonu. Jsou to malí pomocníci s velkým účinkem. Stačí je totiž jen krátce stisknout a hned máte k dispozici vyšší akceleraci. Je to ideální pro předjíždění, anebo když si chcete jízdu trochu užít.

Kapitoly článku

Jak tlačítka výkonu mění jízdu v elektromobilech

Když si poprvé sednete to elektromobilu, možná vás překvapí jeho zrychlení. Projevuje se i u malých vozů. Důvodem je okamžitě dostupný točivý moment, díky kterému můžete zvítězit na semaforech.

Nemusí to být ale vše. Někteří výrobci své modely navíc vybavují tlačítky boost. Často je najdete na volantu nebo na středové konzole. Jejich stisknutí na několik sekund výkon ještě zvýší. Oceníte to především pro předjížděcí manévr, případně pokud si chcete při jízdě dopřát trochu adrenalinu.

Vše začalo u Tesly: původní „Insane Mode“ se objevil už na konci roku 2014 v modelu S P85D. Stisk tlačítka uvolnil maximální okamžitě dostupný výkon elektromotorů, což elektromobil katapultovalo vpřed. Tento režim Teslu etabloval jako šampiona zrychlení v oblasti limuzín. Později jej nahradil ještě výkonnější „Ludicrous Mode“, který byl dostupný v nejvyšších modelech.

Mohlo by vás zajímat

Režim, který inspiroval svět elektromobility

Současnou špičkou je „Plaid Mode“, který v modelech S a X Plaid umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 2,1 sekundy. Tím daleko překonává původní výkon „Insane“.

Ostatním výrobcům se zdál nápad Tesly natolik dobrý, že jej převzali. Tlačítko má podle značky automobilu různý název:

  • 1

    Alpine A290 jej pojmenoval OV-Button („Overtake“) a je rozpoznatelné jako malé červené tlačítko na volantu.

  • 2

    Audi RS e-tron GT Performance a Porsche Taycan (od modelového roku 2024) se toto červené tlačítko nazývá Push-to-Pass.

  • 3

    Hyundai nazývá červené tlačítko na volantu svého modelu Ioniq 5N N Grin Boost. Dočasně zvyšuje celkový výkon až na 478 kW, a to po dobu 10 sekund. Vůz při tom dosahuje maximální akcelerace. Hyundai chtěl pojmenováním zdůraznit „úsměv“ (Grin), který má zrychlení vykouzlit na tváři řidiče.

  • 4

    U modelu Genesis aktivujete režim Boost pomocí žlutého tlačítka opět na volantu. Maximální výkon poskytuje po dobu 10 sekund. Režim Boost je k dispozici u výkonných modelů GV60 a GV70

  • 5

    Cupra funkci pojmnovala „e-Boost Activator“ a je k dispozici u výkonnějších verzí modelu Cupra Born s výkonem 170 kW. Po stisknutí tlačítka (nebo provedení kickdownu) se výkon zvýší z 204 k na 231 k na dobu až 30 sekund.

  • 6

    BMW také zabudovalo do svých výkonných modelů (M Performance) tuto funkci. Najdete ji například v i4 M50, i5 M60, i7 M70, iX M70 a některých modelech iX1 a iX3. Tam se nazývá Sport Boost, nebo někdy také Sprint Mode. Tentokrát to však nefunguje stisknutím tlačítka: místo toho musíte zatáhnout za levou páčku na volantu.
     

Časový ukazatel režimu boost ve voze Audi
Zdroj: Audi
Časový ukazatel režimu boost na virtuálním kokpitu vozidla Audi RS e-tron GT.

Jak s extra výkonem pracují různé značky

Ve všech vozech to ale nefunguje stejně: u některých se stisknutím tlačítka skutečně aktivuje dodatečný výkon, u Porsche například získáte o celých 120 kW (163 k) více. U jiných modelů, například Cupra nebo Genesis, je plný výkon k dispozici také pomocí kickdownu; tlačítko boost pak zajišťuje pouze rychlejší reakční časy nebo agresivnější nastavení plynového pedálu. A u některých značek, jako Genesis nebo Alpine, musíte stisknout tlačítko boost a současně sešlápnout plynový pedál na doraz (kickdown), abyste měli plný výkon k dispozici.

Ne vždy také tlačítko boost funguje. Například u modelu Cupra je jeho dostupnost vázána na konkrétní podmínky: k nim patří například teplota baterie a úroveň nabití.

Mohlo by vás zajímat

Co vlastně tlačítko boost přináší?

Krátkodobý nárůst výkonu může být v některých situacích rozhodující. Asi nejvíce jej využijete při předjíždění, kdy se potřebujete co nejrychleji zařadit před pomaleji jedoucí vozidlo.

Efekt většinou trvá 8 až 15 sekund. Poté systém výkon opět automaticky sníží, a to aby šetřil baterii a pohon. Kromě většího výkonu se často upravuje také nastavení podvozku, charakteristika plynového pedálu a doprovodné zvukové efekty. S tím se setkáte zejména u sportovních modelů, jako je Hyundai Ioniq 5 N, který má k dispozici režim N Grin Boost.

Výrobci často pracují i s optickými efekty: například u modelu Alpine A290 se po stisknutí tlačítka OV na volantu na displeji rychloměru zobrazí animace zbývajícího času, na centrálním displeji se objeví dynamická animace a z audiosystému Devialet se ozve zvuk, který se zesiluje.

Mohlo by vás zajímat

Kdy si za extra výkon musíte připlatit

Boost není u všech modelů součástí standardní výbavy, ale je za příplatek. Tato funkce je často skrytá za speciálními výbavovými balíčky nebo výkonnostními možnostmi. Například u modelu Porsche Taycan je tlačítko Push-to-Pass k dispozici pouze v balíčku Sport Chrono, který je nutné objednat zvlášť.

Také u značek Hyundai a Genesis je režim Boost k dispozici pouze u nejvyšších verzí s odpovídajícím výkonem motoru, u levnějších variant chybí. Pokud tedy chcete mít ve svém elektromobilu krátkodobý nárůst výkonu, nezapomeňte věnovat pozornost výbavě a doplňkovým prvkům.

Zdroj: EVlife, Chip.de

Čínské elektromobily válcují trh: podle studie však do roku 2030 „vymřou“


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme