Přejít k hlavnímu obsahu

Potvrzeno: Evropa se rozhodla pro trend levných malých elektroaut. Budete na ně mít?

Jiří Palyza 13.11.2025

Mnohé motoristy odrazuje od nákupu elektromobilu cena. A není se čemu divit: automobilky se zaměřily spíš na vozidla kategorií crossover a SUV, což se promítá i do jejich vyšší cenovky. A pokud si dáte tu práci a podíváte se na kompaktní a menší modely, zjistíte, že i v jejich případě snadno překročíte hranici půl milionu korun. Evropská komise ale reaguje.

Kapitoly článku

Konec drahých elektromobilů? Evropa spouští třídu „e-car“

V uplynulých měsících se hlasy, volající po větší podpoře levnějších vozidel s elektrickým pohonem, stávaly stále hlasitějšími. Evropská komise zareagovala a již v prosinci bychom se měli stát svědky nové třídy vozidel. Bude to konečně znamenat cenový průlom?

Věci se daly rychle do pohybu. Už v příštím měsíci, tedy prosinci 2025, Evropská komise plánuje vydat nové předpisy na podporu cenově dostupných, zároveň ale plnohodnotných elektromobilů. Malé, levné a bez emisí: to mají být nové základní vlastnosti nové třídy vozidel, které se označují jako „e-car“. Písmeno „e“ v názvu znamená kromě „elektrické“ pravděpodobně také „evropské“. Myšlenka vychází z japonských „Kei-Cars“.

Tato třída vozidel je charakteristická kompaktními rozměry, které jsou zákonem stanovené: v případě délky vozidla je to ku příkladu 3,40 m. V Japonsku se tato auta těší velké oblibě, protože jsou nejen levná, ale nabízejí i další celou řadu výhod.

Mini automobil Microlino
Zdroj: Microlino
Microlino se dokáže při parkování vměstnat i do malého místa. Jeho formát je optimální pro městský provoz.
Miniautomobil Microlino
Zdroj: Microlino
Hmotnost Microlina je pouhých 500 kg. Je to mnohem méně, než kolik váží na našich silnicích často vídaný Smart.

Malé elektrické vozy v Evropě: Méně předpisů, příznivější ceny

Design elektromobilů Evropská komise hodlá představit 10. prosince. Má být kombinací mikroaut a klasických automobilů. Na rozdíl od konvenčních vozidel ovšem budou postrádat některé bezpečnostní prvky, což sníží jejich výrobní náklady, a tedy i prodejní cenu. To by mělo povzbudit nákupní apetit motoristů, a to zejména při dnešním trendu, kdy celkově klesá počet registrací nových vozidel a zavírají se továrny.

Evropská komisařka pro oblast průmyslu, Stephane Sejourne, v té souvislosti dodala, že cílem výrobců je uvést na trh malé elektrické automobily, jejichž prodejní cena by se pohybovala v rozpětí 15 000 až 20 000 euro, což činí přibližně 375 000 až 500 000 korun. Vzhledem k tomu, že cenu ovlivňují také různé regulační požadavky, chce vytvořit pro úspěch nového trendu vhodný rámec.

Mini vozidlo Opel Rocks v provedení pro hasiče
Zdroj: Opel
Minimalistické vozidlo Opel Rocks nabízí prostor pouze pro dvoučlennou posádku.

Vznik nové třídy vozidel doplňuje dosavadní snahy

Do této chvíle nebyla výroba elektromobilů třídy e-cars v Evropě možná a mohou za to přísné regulační předpisy Evropské komise. Ty od výrobců vyžadují integraci celé řady bezpečnostních asistentů, které výrazně navyšují náklady. Brusel nyní hledá kompromis mezi cenovou dostupností a zajištěním dostatečné bezpečnosti pro řidiče a posádku.

Vozidla, která by byla nové třídě podobná, už existují a jsou z kategorie L6e a L7e. Klasickými představiteli jsou Microlino a Opel Rocks. Jenže nemají ani airbagy, ani další bezpečnostní prvky.

Mohlo by vás zajímat

Vozidla třídy M1 naopak musejí být vybavena celou řadou bezpečnostních pomocníků, včetně asistenčních systémů, což pochopitelně zvyšuje jejich cenu. Možný dočasný kompromis nedávno představila Dacia se svým modelem Hipster. Ten je sice pro třídu L7e příliš těžký, se všemi systémy, odpovídajícími kategorii M1, by ovšem byl až moc drahý.

Revizi předpisů Evropské komise už navrhlo několik známých automobilek, mezi nimi například i Stellantis. Politickou podporu má tento návrh i ze strany italské vlády. Už v září tohoto roku její ministr průmyslu, Adolfo Urso, prohlásil: „Naším prvořadým cílem je podpořit výrobu malých elektromobilů, které jsou strategicky důležité pro trh a nezbytné pro rodiny.“

Zdroj: InsideEVs, Motor1, Autocar

Překvapivá čísla: Jaký je skutečný podíl elektromobilů na celosvětovém trhu


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme