Proč jsou obavy z dojezdu jen v hlavě a jak na tom ušetřit?
Drahé baterie s vysokou kapacitou navozují pocit jistoty. Studie ovšem ukazují, že v každodenním provozu řidiči elektromobilů využívají jen zlomek dojezdu. Při nákupu se tedy bez obav můžete rozhodnout pro baterii s nižším dojezdem a ušetřit tak spoustu peněz.
Analýza amerického startupu Recurent, který vyhodnocuje data z více než 40 000 elektromobilů, ukázala, že v průměru řidiči využívají skutečně pouze 12,6 % možného dojezdu. I přesto se většina kupujících z obav o dostatečný dojezd při nákupu rozhoduje pro baterie s vyšší kapacitou, i když většina jejich potenciálu zůstává nevyužita.
Zdá se, že obava z dostatečného dojezdu je spíš problém psychologický než technický. Po několika měsících zkušeností z provozu elektromobilu se také u většiny majitelů výrazně sníží. V praxi totiž zjistí, že si vystačí s mnohem nižším dojezdem, než původně přepokládali. A čím déle jezdí, tím více toto téma ztrácí na významu.
Vysoký dojezd, který zůstává nevyužitý
Mnoho kupujících se rozhoduje pro větší baterii, kterou u vybraného modelu vozidla konfigurátor nabízí. U oblíbeného Volkswagenu ID.3 si za 180 km zvýšeného dojezdu připlatíte přibližně 250 000 korun. To je docela dost za rezervu, kterou při každodenním využívání vozidla využijete jen zřídka. Důvod rozhodnutí je ovšem jednoduchý: vyšší dojezd vyvolává pocit jistoty.
Vyšší hmotnost, delší doba nabíjení
Cenový příplatek je ovšem pouze jedna strana mince. Baterie s vyšší kapacitou zvyšují hmotnost vozidel, prodlužují dobu nabíjení a snižují účinnost. A když už si v případě vozidel s elektrickým pohonem hrajeme na ochranu životního prostředí a udržitelnost, tak ani v tomto ohledu není nákup baterie s vyšší kapacitou zrovna ekologický.
Každá kWh kapacity navíc totiž znamená další suroviny, mezi jinými lithium, kobalt nebo nikl, které se získávají energeticky náročnými procesy. A právě v naději na maximální flexibilitu kupující elektromobilu paradoxně zhoršují zelenou bilanci svého nového vozidla. Získají potenciál, který poté využívají pouze v malé míře.
Mohlo by vás zajímat
Normované dojezdy čínských elektroaut: proč jsou uváděné údaje výrobců tak daleko od reality

Jak ušetříte náklady při pořizování elektromobilu
Před nákupem nového vozidla na elektrický pohon se určitě vyplatí dobře promyslet, v jakém režimu jej budeme v převážné míře provozovat. Pokud jde o vozidlo denní potřeby, které bude sloužit pro rozvoz dětí do školy či na kroužky, běžné nákupy anebo dopravu do zaměstnání, a najedete s ním přibližně 100 km denně, snadno vám postačí i menší baterie.
Také je dobré se podívat na mapu, projít si nejčastější trasy, po kterých se budete s elektromobilem pohybovat a zjistit, zda a kde jsou k dispozici dobíjecí stanice.
Nové elektromobily kompaktního provedení již pořídíte od přibližně 400 tisíc korun. Například za Hyundai Inster zaplatíte 550 000 korun a získáte model, který je vybaven baterií s kapacitou 42 kWh. Renault 5 e-tech je s baterií o kapacitě 40 kWh k mání za 675 000 korun, a úplně nejlevnějším modelem je Dacia Spring Electric 45 s baterií 26,8 kWh. Podle konfigurátoru je k dispozici od 419 tisíc Kč.
Pokud byste se ponořili do výběru elektromobilu hlouběji, zjistíte, že můžete narazit i na různé akční ceny a slevy u konkrétních prodejců. Na trhu se začínají objevovat i další zajímavé modely menších forem, například Dongfeng Box, Citroen e-C3 nebo Fiat 500e. V závislosti na výbavě a akčních nabídkách se připravte na ceny v rozmezí 500 až 650 tisíc korun.
Zdroj: AutoMotorSport, webové stránky prodejců vozidel
Zapomeňte na benzin: elektromobil Polestar 3 vás doveze z Prahy až k moři a drtí konkurenci

Abyste zbytečně neblokovali nabíjecí stojan ostatním, stačí nabít pouze na 80 %.
Ideogram (vygenerováno pomocí umělé inteligence)
Dacia Spring Electric 45 patří k nejlevnějším elektromobilům na našem trhu.
Dacia
Další reprezentant elektromobilu levnější kategorie, Hyundai Inster. Za 550 000 korun získáte model, který je vybaven baterií s kapacitou 42 kWh.
Hyundai
PŘEJÍT DO GALERIE
(6 FOTOGRAFIÍ)