Přechod na elektromobilitu v Evropské unii je v pohybu. Ukazuje se ale, že výroba a prodej vozidel s elektrickým pohonem zdaleka není vše. Zatímco prodejní čísla ukazují, že s drobnými výkyvy počet nově prodaných e-aut od roku 2017 nepřetržitě roste, rozšiřování nezbytné nabíjecí infrastruktury za tímto trendem značně zaostává. A to je problém.
Evropská automobilová asociace ACEA nyní předložila alarmující data: počet elektromobilů roste třikrát rychleji než počet veřejných dobíjecích stanic.
A jsou v této oblasti vidět i značné regionální rozdíly. Bezmála dvě třetiny všech dobíjecích stanic v Evropské unii se nacházejí pouze ve třech zemích: Německu, Francii a Nizozemsku. Podle organizace ACEA existuje přímá úměra mezi dostupností dobíjecích stanic a novými registracemi elektromobilů.
Budování sítě dobíjecích stanic v Evropě: proč budování infrastruktury selhává?
![Nabíjení elektroauta](/sites/default/files/styles/max_650x650/public/2024-04/EUChargingStations.jpg?itok=NVMdlll9)
Aby bylo možné splnit budoucí naplánované požadavky na bezemisní dopravu, muselo by být podle odhadu Evropské komise každý rok instalováno 410 000 dobíjecích míst. To je trojnásobek ve srovnání s realitou, která činí 150 000 nových dobíjecích stanic ročně.
Automobilová branže jde ještě dál a odhaduje, že do roku 2030 bude potřeba 1,2 milionu nových nabíjecích míst ročně. Tento rozdíl mezi realitou a potřebou by se mohl stát Achillovou patou přechodu na čistě elektrický pohon v regionu Evropy.
Mohlo by vás zajímat
![Mini elektroauta sjíždějí z výrobní linky](/sites/default/files/styles/small_16_9/public/2024-04/MiniEcar-cover-midjourney.png.webp?itok=YvGPa5qg)
Rozvoj elektromobility má významně přispět k dosažení cílů Evropské komise v oblasti ochrany klimatu. Bez odpovídajícího pokrytí nabíjecí infrastrukturou by se ale tyto ambice mohly zhroutit.
Velkou výzvou to bude zejména v zemích, kde je v tuto chvíli velmi nízká hustota dobíjecích stanic. Plnění očekávaných čísel v prodejích elektromobilů tak může do budoucna být velmi ohroženo.