Konec nekonečného klikání na cookies?
Evropská komise si asi uvědomila, že tato situace je neudržitelná. Připravuje změny pravidel, která by měla konečně ukončit éru otravných cookie bannerů, které zaplavují internet už více než dekádu. A to paradoxně na příkaz Evropské komise.
Celý problém začal v roce 2009, kdy Evropa novelizovala směrnice o ochraně soukromí v elektronických komunikacích. Cílem bylo chránit uživatele před nežádoucím sledováním. Výsledkem však bylo něco úplně jiného – internet se doslova pokryl bannery žádajícími o souhlas s ukládáním cookies. Od té doby musí prakticky každý web, od velkých technologických gigantů až po malé osobní blogy, zobrazovat cookie banner návštěvníkům. Evropští uživatelé kvůli tomu ročně stráví odhadem 575 hodin pouze klikáním na tyto výzvy.
Současná pravidla nefungují
Podle současných pravidel musí weby získat výslovný souhlas před uložením jakýchkoliv dat do cookies. Musí také poskytovat jasné informace o tom, jak data využívají. Výsledkem je neustálý proud souhlasných bannerů na prakticky každé stránce.
Odborníci upozorňují, že tento přístup již ztratil svůj původní smysl. Uživatelé bannery většinou ani nečtou a automaticky klikají na první možnost, jen aby se jich zbavili. Raději souhlasí s čímkoli, jen aby se dostali dál a přestávají vnímat skutečná rizika pro soukromí, před kterými je bannery měly chránit. Například právník specializující se na ochranu osobních údajů Peter Craddock tvrdí, že záplava žádostí o souhlas podkopala původní dobré úmysly, které za zavedením této politiky stály.
Co Evropská komise připravuje?
Brusel nyní zvažuje několik možností, jak situaci zlepšit. Mezi hlavní návrhy patří rozšíření výjimek z povinnosti získávat souhlas nebo možnost nastavit preference pro cookies centrálně přímo v prohlížeči. Uživatelé by tak nemuseli souhlasit na každé stránce zvlášť.
Jedna z diskutovaných možností je začlenění pravidel pro cookies do obecného nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Na rozdíl od současné směrnice má GDPR flexibilnější přístup založený na posuzování rizik, což by společnostem umožnilo přizpůsobit opatření podle úrovně rizika spojeného se zpracováním dat.
Dánsko navrhuje kompromis
Dánsko, které momentálně předsedá Radě Evropské unie, přišlo v květnu s návrhem odstranit cookie bannery pro technicky nezbytné soubory nebo jednoduché statistiky. Tyto typy cookies považuje za neškodné, na rozdíl od těch používaných pro marketing nebo sdílení dat s třetími stranami.
Plánované změny vyvolávají vášnivé diskuse mezi různými zájmovými skupinami. Technologický průmysl a inzerenti tlačí na větší deregulaci, zatímco ochránci soukromí varují před oslabením ochrany osobních údajů. Zástupci reklamního průmyslu argumentují, že současná směrnice má příliš rigidní pohled na souhlas. Preferovali by přesun regulace cookies pod GDPR, které umožňuje flexibilnější přístup založený na posuzování rizik.
Na druhé straně stojí organizace na ochranu digitálních práv, které upozorňují, že cookies zůstávají klíčové pro cílenou reklamu. Současné zákony už nyní poskytují výjimky pro základní cookies, takže podle nich není důvod pravidla dál rozvolňovat.
Kdy přijdou změny?
Evropská komise chce představit balík návrhů na zjednodušení technologické regulace v prosinci. Cookie bannery jsou jen jednou z oblastí, kterou chce reformovat v rámci širší snahy o snížení byrokracie pro evropské firmy. Než dojde ke skutečným změnám, bude to ještě nějakou dobu trvat. Podobné návrhy na zjednodušení pravidel pro cookies byly součástí už návrhu z roku 2017, který byl však letos stažen kvůli neschopnosti institucí najít kompromis.
Pokud se reformy podaří prosadit, mohli by uživatelé konečně získat oddech od neustálého klikání na cookie bannery. Místo toho by si jednou nastavili své preference v prohlížeči nebo by weby používaly více cookies bez nutnosti souhlasu.
Zdroj: Evropská komise, CPI, Politico, Techspot