Tajemství dlouhé výdrže – správná péče o baterii vašeho elektrokola
Dá se s jistou nadsázkou říct, že baterie je srdcem elektrokola. Znalost správné péče o tuto součást vám může významně prodloužit její životnost, zvýšit její spolehlivost a udržet kapacitu, která je nezbytná pro dlouhé vyjížďky. Kolem nabíjení baterií, ale i uskladnění přes zimu, kdy nebudete jezdit, koluje celá řada mýtů. Podíváme se společně na nejrozšířenější z nich a upřesníme, jak bychom se k baterii měli chovat, aby nám sloužila pokud možno co nejdéle.
Baterie, která napájí motor vašeho elektrokola, je v mnoha ohledech podobná té, kterou máte ve svém mobilu. Také výrobci elektromobilů dnes v převážné míře sází na technologii lithium-iontových akumulátorů. Ty mají z hlediska péče svá specifika a už dávno neplatí poučky, které měly svůj význam před pár lety, kdy nabíjecí baterie teprve začínaly. Ať už jde o úroveň nabíjení, uskladnění anebo nabíjecí cykly, dáte-li moderním akumulátorům co potřebují, budou vám sloužit dlouho a spolehlivě.
Mohlo by vás zajímat
Pomocí této součástky snadno zvýšíte rychlostní limit elektrokola: Montáž zvládnete hravě sami
-
1
Je vždy nutné akumulátor kompletně vybít? Hned první doporučení, se kterým jste se už možná setkali, je nebezpečný omyl. Mnoho cyklistů, kteří sedlají elektrokola, se domnívá, že moderní baterie musejí být před opětovným nabitím zcela vybité. Opak je však pravdou. Vzhledem ke skutečnosti, že v převážné míře jsou baterie elektrokol konstruovány s použitím lithium-iontových článků, platí pro ně to stejné, jako v případě akumulátorů v mobilních telefonech.
Hluboké vybití jim nesvědčí. Pokud je to alespoň trochu možné, udržujte stav akumulátoru v rozmezí 20–80 % nabití. Z hlediska delší životnosti je to pro něj rozhodně lepší. Pokud pravidelně vybíjíte pod 10 %, riskujete trvalé poškození, přinejmenším výrazné zkrácení životnosti.
-
2
Vhodné načasování: Pokud máte v úmyslu používat kolo brzy po nabití baterie, můžete ji nabít na 100 %. Pokud neplánujete vyrazit na cestu ihned po nabití, nabíjejte přibližně na 80–90 %. Nabíjení můžete zastavit, když baterie dosáhne poslední fáze (režim konstantního napětí). Vodítkem může být indikace LED diodami: pokud má vaše baterie pět LED pruhů zobrazujících stav nabití, zastavte nabíjení, když dosáhnete pátého pruhu. Je to však pouze orientační doporučení a nemusí to být přesně.
-
3
Můžu jezdit na elektrokole v zimě? Ano, elektrokolo můžete provozovat i v nízkých teplotách, má to však svá omezení. Pokud je okolní teplota nižší než 5 °C, určitě byste neměli nabíjet. Nabíjení při teplotách blízkých stupni mrazu může být pro články baterií škodlivé. Proto – pokud můžete baterii vyjmout – je lepší dobít při pokojové teplotě, a poté ji teprve vložit do kola. Případně celé kolo pro dobíjení přemístěte do prostor, kde je teplota vyšší.
Také počítejte s tím, že v nízkých teplotách baterie nepodá svůj maximální výkon a její vybíjení bude rychlejší než v létě. Berte na to ohled při plánování trasy (pod)zimního výletu, abyste nedopadli tak, že budete poslední kilometry před návratem šlapat vlastními silami. Ač přes den mohou být teploty velmi příjemné, pozdní odpoledne už může být velmi chladné. O večeru ani nemluvě.
-
4
Mám před zimní odstávkou kola baterii plně nabít? Raději ne. Pokud nebudete elektrokolo delší dobu používat, například v zimních měsících, nebo při odjezdu na delší dovolenou, neměla by se jeho baterie skladovat plně nabitá. Pro dlouhodobé skladování, nebo delší odstávku, je ideální úroveň nabití akumulátoru mezi 50–60 % a teplota skladování mezi 10–20 °C v suchých prostorách.
-
5
Vadí baterii elektrokola déšť? Moderní konstrukce baterií elektrokol má sice ochranu před stříkající vodou, není ovšem zcela vodotěsná. Silný déšť, mytí tlakovou vodou, nebo rychlý průjezd louží může elektroniku poškodit. Pokud vás při jízdě zastihne déšť, části kola, kde je uložena elektronika, či přímo kontakty raději hned osušte. Týká se to displeje, baterie, motoru, případně krytu, pod kterým je umístěna řídící elektronika. Voda je obecně nepřítelem elektroniky a její případné zatečení do citlivých elektronických obvodů může způsobit neplechu, ne-li následné poškození a nutnost oprav, které nejsou zrovna levné.
-
6
Mám si pořídit větší či menší baterii? Baterie s vyšší kapacitou se sice postarají o váš delší dojezd, jsou ale také těžší a dražší. Pokud obvykle zdoláváte jen kratší vzdálenosti nebo musíte s kolem často manipulovat, je pro vás lepší menší baterie. V mnoha případech si namísto 800 Wh bohatě vystačíte s kapacitou 500 Wh.
Další tipy pro baterie e-kol
Správná péče o baterii zajistí její delší životnost, což vám v dlouhodobém horizontu ušetří peníze a přinese větší užitek z jízdy na elektrokole. Vyhněte se vystavování baterií vysokým, ale i nízkým teplotám, nabíjejte je v bezpečném prostředí a nezapomeňte je nepřetěžovat, tedy zatěžovat až do stavu hlubokého vybití. V takovém stavu je ani neskladujte.
Pokud možno, používejte pro nabíjení vždy originální příslušenství. Nabíječky, ale i kvalitní baterie, zvyšují bezpečnost. Značné riziko mohou představovat levné alternativní nákupy na internetu, a to zejména z neověřených zdrojů.
Pokud máte vyjímatelné baterie, zvažte pořízení ohnivzdorných obalů pro nabíjení, které se dají sehnat na internetu. Zatím nejsou moc rozšířené, ale v případě nouze mohou zabránit nejhoršímu. Také pravidelně kontrolujte, zda není baterie poškozena. Například pád kola na zem či jiná kolize může způsobit prasknutí obalu či deformaci, a to s sebou nese riziko pro správnou funkčnost. Pokud by došlo ke zkratu či narušení vnitřní konstrukce baterie, v extrémních případech hrozí i riziko požáru.
Zdroj: EMTB Forums, eBikes.org