Přejít k hlavnímu obsahu

Ve všech směrech extrém: elektrokolo, které na naší dálnici nepředjedete

Jiří Palyza 04.09.2025

Zní to sice lákavě, ale u běžně prodávaných elektrokol jsou vlastnosti jasně dané: motor pouze pomáhá, a to do maximální rychlosti 25 km/h. Pokud bychom chtěli více, anebo aby kolo jelo samo, neobejde se to bez zásahu, kterým ovšem můžeme porušit nastavená pravidla. V případě modelu Revolution W je ovšem všechno jinak.

Kapitoly článku

Vojenský blesk láme rychlostní limity, na silnice či cyklostezky ale nepatří

Jízdní kola s elektrickým pohonem mají kvůli zákonným předpisům limitovanou rychlost, kterou lze překročit pouze hacknutím nastavení řídící elektroniky. Model Revolution W ale tato omezení mnohonásobně překračuje a dosahuje neuvěřitelné rychlosti. Jeho určení ale není pro běžné spotřebitele, spíš pro vojenské účely.

Losangeleský výrobce elektrokol Hi-Power Cycles nedávno oznámil vytvoření nového oddělení s názvem „HPC Defence“. Název nebyl zvolen náhodně, protože předseda představenstva Bryan Maizlish byl před nástupem do své současné funkce technickým ředitelem u amerického dodavatele obranných zařízení Lockheed Martin.

A hned prvním počinem nové divize je elektrokolo „Revolution W“, které dle vyjádření výrobce splňuje vojenské požadavky.

Mohlo by vás zajímat

Terénní unikát: mimo zpevněnou vozovku se výjimečné elektrokolo cítí nejlépe

Nejrychlejší sériové elektrokolo na světě se vyrábí v USA, a to s převažujícím podílem ruční montáže. Maximální rychlosti 130 km/h tento speciál dosáhne díky motoru s výkonem neuvěřitelných 10 500 W, který je umístěn v náboji zadního kola.

Konstrukce rámu má extrémně dlouhé odpružení. Zdvih zadní vidlice je podle informací výrobce 9" (229 mm), u vidlice přední je to 8" (203 mm). O baterii nejsou známy žádné podrobnosti, kromě toho, že je rovněž vyrobena ručně. HPC Defense uvádí jako jedinou referenční hodnotu dojezd, který čítá 160 km při čistě elektrickém pohonu.

Limitu 25 km/h při šlapání se jen směje

S výjimečným terénním bicyklem je však možná i běžná jízda vlastním šlapáním s asistencí elektromotoru. Aby bylo možné udržet vysokou rychlost, výrobce vsadil na speciální vysokorychlostní převodovku Schlumpf.

Stisknutím jediného tlačítka se přepne do režimu „overdrive“ a zvýší převodový poměr 2,5krát, takže můžete při šlapání s elektrickou asistencí dosáhnout rychlosti až 80 km/h.

Mohlo by vás zajímat

Jednoznačným určením jsou vojenské účely

Podle informací výrobce HPC Defense lze rám modelu Revolution W upravit podle přání zákazníka. Lze například instalovat středový motor, aby kolo mělo centrální těžiště, nebo ještě robustnější pneumatiky pro větší odolnost v terénu.

O ceně respektive dostupnosti modelu Revolution W nejsou k dispozici žádné informace. Blogu o elektrické mobilitě Electrek se na fotografiích podařilo rozpoznat odpruženou vidlici, jejíž cenu odhladl mezi 1 800 a 2 000 dolary. To dává alespoň přibližný obrázek o tom, jaká by mohla být cena kompletního kola. 

Když k tomu připočtete superlehký hliníkový rám s karbonovými prvky a elektromotor s extrémním výkonem, dá se předpokládat, že celková částka by nás omráčila. Revolution W proto není určen pro koncové zákazníky, díky jeho schopnostem je zamýšlen hlavně pro nasazení v armádě.

Zdroj: Electrek, HPC Defense

Výrobci elektrokol, kroťte motory: honba za výkonem hrozí zavedením povinné registrace


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme