Elektromobil Xiaomi vzplál v Čcheng-tu
V časných ranních hodinách 13. října 2025 došlo k havárii nového elektromobilu Xiaomi SU7 Ultra. Vůz narazil ve vysoké rychlosti do středového pásu a okamžitě začal hořet. Řidič, který zůstal uvnitř, bohužel neměl šanci uniknout.
Podle svědků se několik lidí snažilo dostat muže z auta, ale nešlo to – skla se nedařilo rozbít a plameny se šířily neuvěřitelně rychle. Jeden z přítomných dokonce vše natočil na mobil, a záznam se krátce poté rozšířil po sociálních sítích.
Jde už o třetí podobnou nehodu vozu Xiaomi SU7 během letošního roku, což vyvolalo velké znepokojení mezi veřejností i investory. Akcie společnosti po zprávě výrazně oslabily a mnozí začali zpochybňovat, zda futuristický design a nové technologie těchto vozů nejsou na úkor bezpečnosti.
Policie později potvrdila smrt 31letého řidiče, u kterého existuje podezření, že řídil pod vlivem alkoholu. Veřejnost zároveň řeší, zda k tragédii nepřispěly i elektronické kliky dveří, které mohly záchranářům zkomplikovat rychlé otevření vozu.
At around 3:16 a.m. today, a Xiaomi SU7 was involved in a serious accident on Tianfu Avenue in Chengdu, followed by a fire that tragically claimed the driver’s life.
— ChinaEV Home (@CNEVhome) October 13, 2025
Videos from the scene show the driver trapped inside while bystanders repeatedly tried to open the doors and… pic.twitter.com/01BfjoWzbN
Pád akcií a vlna kritiky
Záběry hořícího vozu se okamžitě rozšířily po čínských sociálních sítích a vyvolaly bouřlivou reakci. Finanční trhy zareagovaly bleskově – akcie Xiaomi se propadly až o 9 % a tržní hodnota společnosti klesla o téměř 10 miliard dolarů. Nehoda znovu rozdmýchala debatu o celkové bezpečnosti elektromobilů, přičemž hlavním tématem se staly právě elektronické kliky dveří, které mohou v případě havárie selhat.
Nejde o první tragédii
Tato nehoda bohužel není ojedinělá. Už letos v březnu zemřeli při nehodě modelu SU7 tři lidé poté, co se vozu těsně před nárazem údajně deaktivoval asistenční systém. V dubnu následovala další smrtelná srážka, při které vůz rovněž začal hořet. Společnost Xiaomi na sérii nehod zareagovala v září, kdy ohlásila svolávací akci pro zhruba 117 tisíc vozů kvůli opravě softwarových chyb právě v asistenčních systémech.
Elektronické kliky, nebo chyba řidiče?
Diskuse se nyní točí kolem několika klíčových bodů. Hlavním terčem kritiky se staly elektronické kliky dveří. Ty sice zlepšují aerodynamiku a design, ale v krizové situaci mohou být méně spolehlivé než klasické mechanické řešení. Čínská vláda již v reakci na podobné incidenty připravuje nové bezpečnostní normy.
Vše vede k volání po přísnějších standardech, které by zaručily, že záchranáři mohou havarované auto rychle a jednoduše otevřít zvenčí. Na druhou stranu nelze přehlížet ani roli samotných řidičů. U všech zmíněných nehod hrála roli buď vysoká rychlost, nebo podezření na řízení pod vlivem alkoholu.
Důvěra v elektromobily ohrožena
Celá kauza nemá dopad jen na Xiaomi, jejíž automobilová divize paradoxně letos zažívala strmý růst. Zpochybňuje důvěru v bezpečnost elektromobilů jako takových na klíčovém čínském trhu, kde jejich popularita rychle roste. Rostoucí tlak veřejnosti, přísnější předpisy a větší důraz na bezpečnostní testy tak budou formovat budoucnost nejen Xiaomi, ale celého odvětví.
Zdroj: Bloomberg, EV.com, CarNewsChina