Přejít k hlavnímu obsahu

Řidič uhořel v elektromobilu Xiaomi: Svědci mohli jen přihlížet tragédii

Jiří Palyza 21.10.2025
Hasič se snaží uhasit požár moderního vozu
Zdroj: ChatGPT (vytvořeno pomocí umělé inteligence)

V Číně došlo k další vážné nehodě elektromobilu Xiaomi SU7, která znovu rozproudila debatu o bezpečnosti moderních aut – najmě těch na elektrický pohon. Tragická událost ve městě Chengdu je už třetím podobným případem od začátku letošního roku a tentokrát měla i finanční dopad – akcie Xiaomi po oznámení prudce klesly. Co se vlastně stalo?

Kapitoly článku

Elektromobil Xiaomi vzplál v Čcheng-tu

V časných ranních hodinách 13. října 2025 došlo k havárii nového elektromobilu Xiaomi SU7 Ultra. Vůz narazil ve vysoké rychlosti do středového pásu a okamžitě začal hořet. Řidič, který zůstal uvnitř, bohužel neměl šanci uniknout.

Podle svědků se několik lidí snažilo dostat muže z auta, ale nešlo to – skla se nedařilo rozbít a plameny se šířily neuvěřitelně rychle. Jeden z přítomných dokonce vše natočil na mobil, a záznam se krátce poté rozšířil po sociálních sítích.

Jde už o třetí podobnou nehodu vozu Xiaomi SU7 během letošního roku, což vyvolalo velké znepokojení mezi veřejností i investory. Akcie společnosti po zprávě výrazně oslabily a mnozí začali zpochybňovat, zda futuristický design a nové technologie těchto vozů nejsou na úkor bezpečnosti.

Policie později potvrdila smrt 31letého řidiče, u kterého existuje podezření, že řídil pod vlivem alkoholu. Veřejnost zároveň řeší, zda k tragédii nepřispěly i elektronické kliky dveří, které mohly záchranářům zkomplikovat rychlé otevření vozu.

Pád akcií a vlna kritiky

Záběry hořícího vozu se okamžitě rozšířily po čínských sociálních sítích a vyvolaly bouřlivou reakci. Finanční trhy zareagovaly bleskově – akcie Xiaomi se propadly až o 9 % a tržní hodnota společnosti klesla o téměř 10 miliard dolarů. Nehoda znovu rozdmýchala debatu o celkové bezpečnosti elektromobilů, přičemž hlavním tématem se staly právě elektronické kliky dveří, které mohou v případě havárie selhat.

Mohlo by vás zajímat

Nejde o první tragédii

Tato nehoda bohužel není ojedinělá. Už letos v březnu zemřeli při nehodě modelu SU7 tři lidé poté, co se vozu těsně před nárazem údajně deaktivoval asistenční systém. V dubnu následovala další smrtelná srážka, při které vůz rovněž začal hořet. Společnost Xiaomi na sérii nehod zareagovala v září, kdy ohlásila svolávací akci pro zhruba 117 tisíc vozů kvůli opravě softwarových chyb právě v asistenčních systémech.

Mohlo by vás zajímat

Elektronické kliky, nebo chyba řidiče?

Diskuse se nyní točí kolem několika klíčových bodů. Hlavním terčem kritiky se staly elektronické kliky dveří. Ty sice zlepšují aerodynamiku a design, ale v krizové situaci mohou být méně spolehlivé než klasické mechanické řešení. Čínská vláda již v reakci na podobné incidenty připravuje nové bezpečnostní normy.

Vše vede k volání po přísnějších standardech, které by zaručily, že záchranáři mohou havarované auto rychle a jednoduše otevřít zvenčí. Na druhou stranu nelze přehlížet ani roli samotných řidičů. U všech zmíněných nehod hrála roli buď vysoká rychlost, nebo podezření na řízení pod vlivem alkoholu.

Elektromobily Xiaomi SU7 Ultra
Zdroj: Xiaomi
Nejnovější incident vozu Xiaomi SU7 znovu otevřel veřejnou debatu o bezpečnostních prvcích elektromobilů, zejména o používání elektronických klik, které se v nouzových situacích mohou zamknout. Investoři reagovali rychle a akcie společnosti Xiaomi na hongkongské burze prudce poklesly.

Důvěra v elektromobily ohrožena

Celá kauza nemá dopad jen na Xiaomi, jejíž automobilová divize paradoxně letos zažívala strmý růst. Zpochybňuje důvěru v bezpečnost elektromobilů jako takových na klíčovém čínském trhu, kde jejich popularita rychle roste. Rostoucí tlak veřejnosti, přísnější předpisy a větší důraz na bezpečnostní testy tak budou formovat budoucnost nejen Xiaomi, ale celého odvětví.

Zdroj: Bloomberg, EV.com, CarNewsChina

Čína má nový nápad, jak řešit požáry elektromobilů – svět se děsí


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme