Když se baterie katapultuje z auta
Nový bezpečnostní systém, vyvíjený v Číně, funguje na jednoduchém principu. Jakmile senzory v autě detekují počínající problém nekontrolovaného přehřívání baterie, známý jako „thermal runaway“, aktivují se malé pyrotechnické nálože. Ty doslova vystřelí celý bateriový modul z podvozku vozidla pryč. Je to podobné jako katapult, kterým se zachraňují piloti. Hlavním cílem je okamžitě izolovat zdroj nebezpečí a před rychle se šířícím a obtížně hasitelným požárem ochránit cestující, kteří jsou uvnitř vozu.
Zní to efektivně, ale má to obrovský háček. Vystřelená baterie, která může vážit až 700 kilogramů, se v tu chvíli stává neřízenou střelou. Riziko pro chodce, cyklisty nebo jiná auta v okolí je obrovské. Odborná komunita i veřejnost reagovaly převážně negativně a systém označily za „šílenství na úrovni školního vědeckého projektu“.
Řeší sice jeden problém – bezpečí posádky – ale vytváří nový, potenciálně ještě větší. Zastánci nápadu argumentují, že by se systém mohl hodit ve specifických situacích, například pokud auto stojí na volném prostranství bez hořlavých materiálů v okruhu několika metrů. Pro hustý městský provoz je však tato představa takřka nepoužitelná.
Jak se s požáry baterií bojuje jinak?
Radikální nápad s katapultáží baterie ostře kontrastuje s přístupy, které volí většina evropských, amerických a japonských automobilek. Ty se soustředí spíše na kombinaci osvědčených a méně riskantních metod.
Jednou z cest jsou automatizované hasicí systémy, integrované přímo v podvozku. Ty dokážou požár uhasit už v jeho zárodku, i když při velmi rychlé eskalaci nemusí být dostatečně účinné. Dalším klíčovým prvkem je modulární konstrukce baterií. Jednotlivé segmenty jsou od sebe oddělené, což zpomaluje šíření problému a usnadňuje servisní zásahy.
V neposlední řadě se hojně využívají pasivní ochranné prvky, tedy speciální nehořlavé a izolační materiály, které baterii obklopují. Jejich nevýhodou je ovšem vyšší hmotnost vozidla. Tyto konzervativnější přístupy sice nejsou tak zásadní, ale jsou považovány z hlediska společenských dopadů a právní odpovědnosti za bezpečnější.
Dva světy bezpečnosti: proč je Čína odvážnější?
Z hlediska statistik jsou požáry elektromobilů spíš vzácné. Když k nim ale dojde, bývají mnohem intenzivnější a hůře zvladatelné než u spalovacích aut. Klíčovou výzvou pro všechny výrobce proto zůstává co nejrychlejší detekce počínajícího problému.
Zatímco západní trhy se drží spíše při zemi a soustředí se na vylepšování pasivní bezpečnosti a materiálů v souladu s přísnou legislativou, čínské automobilky prokazují větší ochotu experimentovat. Nápady, ke kterým patří systémy pro rychlou výměnu baterií (tzv. battery swapping) nebo právě kontroverzní vystřelovací mechanismy, ukazují na odlišnou filozofii – ochotu zkoušet i radikálnější řešení, která jinde narážejí na regulační a společenské bariéry.
Nasazení pyrotechnických náloží v autech by v mnoha zemích bylo legislativně velmi komplikované a vyžadovalo by komplexní posouzení všech rizik, včetně hrozby pro takzvané sekundární oběti vně vozidla.
Inovace, nebo slepá ulička?
Koncept vysokorychlostního vystřelení baterie je bezpochyby inovativní, ale zároveň představuje extrémně kontroverzní řešení. Přináší s sebou nejen technické výzvy, ale především zásadní etické dilema: kde je hranice mezi ochranou posádky a bezpečností okolí?