Přejít k hlavnímu obsahu

Nová pravidla v EU: jak se dotknou majitelů starších aut a českých řidičů?

Jakub Fišer 27.07.2025

Evropská komise nedávno navrhla novou regulaci, která má postupně odstraňovat z provozu starší automobily a nahrazovat je modernějšími, ekologičtějšími vozidly. Tento návrh zatím nebyl schválen, ale už nyní vzbuzuje v automobilovém sektoru rozporuplné reakce, mimo jiné i kvůli zamýšlenému omezení oprav starších aut.

Kapitoly článku

Vozidla s ukončenou životností (ELV)

Nově se objevuje termín „End-of-Life Vehicle“ (ELV) – tedy „vozidlo na konci životnosti“. Za ELV bude dle návrhu považováno vozidlo, které již není možné efektivně opravit, například kvůli zásadním poruchám hlavních částí (motor, převodovka, brzdy, řízení) či kvůli skutečnosti, že vozidlo výrazně překračuje běžnou životnost.

Přesná hranice věku není stanovena, ale v praxi se často skloňují vozidla starší 15 let. Jakmile bude vůz označen jako ELV, nebudou na něj umožněny rozsáhlejší opravy a čeká jej ekologická likvidace.

Fit for 55 a zákaz spalovacích motorů od 2035

Tato regulace navazuje na balíček „Fit for 55“, jehož cílem je snížit emise skleníkových plynů v EU o 55 % do roku 2030 oproti roku 1990. Významným milníkem je zákaz registrace nových automobilů se spalovacími motory na benzin či naftu od roku 2035. Výjimku mají tvořit pouze vozidla spalující syntetická paliva.

Ve skutečnosti ale přechod na elektromobilitu nevzkvétá podle očekávání. Národní rozdíly mezi členskými státy jsou velké a např. podíl plně elektrických vozidel na španělských silnicích činí méně než 1 %. Hlavním důvodem je výrazná cena, omezená infrastruktura a z toho plynoucí nedostatečný zájem zákazníků.

Mohlo by vás zajímat

Stáří vozového parku: realita v ČR a EU

Stárnutí vozového parku je zjevné napříč Evropou. Ve Španělsku je průměrný věk osobních vozidel 13,4 roku, přičemž téměř 45 % vozů je starších 15 let. V České republice je průměrné stáří osobních automobilů podle posledních údajů kolem 15,6 roku, což je jeden z nejstarších vozových parků v EU. Právě toto stáří a s ním spojená environmentální i bezpečnostní rizika podnítila Komisi k přípravě nových předpisů.

Podmínky pro označení ELV – problém pro autoservisy i veterány

Nová regulace plánuje přesněji stanovit kritéria pro označení vozidel za ELV, zejména pokud jde o rozsáhlé technické závady, závažné nehody, požáry, povodně či nutnost nákladných oprav majících vyšší hodnotu než samotné vozidlo.

To ovšem vzbuzuje obavy nejen mezi autoservisy (značné omezení oprav starších vozů), ale i mezi milovníky klasických automobilů, tzv. veteránů – v návrzích se výslovně rozlišuje mezi neopravitelným vozem a vozem určeným k historickému uchování, ale konkrétní podmínky ještě nejsou závazně stanoveny.

Mohlo by vás zajímat

Dopady na průmysl a rozporuplnost opatření

Evropské automobilky v současnosti čelí ekonomickým potížím v souvislosti s přechodem na elektromobilitu. Trh je pod tlakem levné konkurence z Číny, poptávka po elektromobilech i nadále zaostává, a automobilky varují před rizikem velkých ztrát a propadu zaměstnanosti.

Odborníci upozorňují, že „vynucené“ obměny vozového parku nemusí být ekonomicky či environmentálně nejefektivnější – výroba nových aut, ať už elektrických či se spalovacím motorem, vytváří často vyšší emise než ponechání provozuschopného staršího vozu v provozu.

Jednou z možných cest je rozšíření použití tzv. e-paliv, tedy syntetických paliv vhodných pro stávající motory, která by mohla pomoci snížit emisní stopu do doby, než bude dostupné udržitelnější řešení.

Zdroj: Euro Weekly, WA, Europa.eu


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme