Video v číslech: Kolik času denně zmizí na obrazovce?
Průměrný uživatel internetu dnes věnuje videím ohromujících 17 hodin týdně, což je více než 2,4 hodiny denně. V ročním součtu to dělá přes 850 hodin, tedy téměř 25 dní čistého času, který doslova prokoukáme (nebo proflákáme?).
Spotřeba videa se přitom liší napříč generacemi. Zatímco dospělí ve věku 16–64 let tráví na internetu kolem sedmi hodin denně a videa tvoří zhruba polovinu tohoto času, u mladších je to ještě více. Teenageři například sledují videa na svých mobilních telefonech i přes tři hodiny denně a téměř 15 % mileniálů si dopřává více než deset hodin video obsahu týdně.
Krátká videa na vzestupu, kraluje YouTube
Kde všude videa sledujeme? Králem zůstává YouTube, který si každý měsíc zapnou více než 2,6 miliardy lidí po celém světě. Stále větší sílu ale mají krátké, dynamické formáty. Lidé v průměru stráví sledováním krátkých videí na platformách jako TikTok, Instagram Reels nebo YouTube Shorts hodinu a 16 minut denně.
Není divu, že video obsah dnes tvoří neuvěřitelných 82 % veškerého internetového provozu. Jeho vliv se projevuje i v našem nákupním chování – 55 % spotřebitelů si před nákupem pustí video s recenzí nebo představením produktu.
A co další aktivity na internetu?
Z globálního pohledu ostatní aktivity na internetu jen paběrkují. Přesto si významné body připisují především komunikační aplikace. Uživatelé Messengeru v USA strávili s touto aplikací v červnu 2024 přibližně 203 minut měsíčně.
Naštěstí zajímavou kategorii představuje i online čtení a vzdělávání. Více než šest z deseti lidí po celém světě používá internet k hledání informací, což odráží transformaci internetu na globální knihovnu a univerzitu.
Mění se pravidla hry, ale růst má své limity
Tento masivní nárůst ale nemůže pokračovat do nekonečna. Ačkoli čas strávený u digitálních videí stále roste na úkor tradiční televize, celkový čas, který můžeme médiím věnovat, naráží na své přirozené hranice. V USA například dospělí tráví s médii už téměř 13 hodin denně, a tento čas se už jen těžko bude dál nafukovat. Růst sledovanosti videí proto postupně zpomaluje.
Zásadní dopad má tento trend na firmy a marketing. V roce 2025 využívá video jako klíčový marketingový nástroj už 89 % společností, které se snaží zaujmout své zákazníky tam, kde tráví nejvíce času.
Sledování online videí už dávno není jen okrajová zábava, ale jedna z hlavních aktivit našeho digitálního života. Trend jednoznačně nahrává krátkým, úderným formátům a sledování na mobilních zařízeních. Těch 25 dní ročně, které průměrně věnujeme videím, dramaticky přetváří nejen média a marketing, ale i celou naši kulturu. Budoucnost ukáže, jak se tvůrci a značky popasují s tím, že náš volný čas není nekonečný.
Zdroj: TechGaged, The Social Shepherd, Synthesia, Vidico, eMarketer