Google jde správným směrem
Google sám se již pokusil nástroje umělé inteligence do svého vyhledávače integrovat. Zatím ale pomáhají pouze se sumarizací obsahu z webových stránek, aby uživatel dostal odpověď i bez vstupu na ten či onen server. To se pochopitelně moc nelíbí poskytovatelům. Přesně touto cestou se ale vydávají všechny AI vyhledávače, ať už Perplexity nebo SearchGPT od OpenAI.
SearchGPT – AI vyhledávač nové generace
Společnost OpenAI, známá díky ChatGPT a jazykovým modelům GPT, představila vloni v létě prototyp svého vlastního vyhledávače. SearchGPT kombinuje reálné informace z internetu s výkonnými AI nástroji a slibuje přesnější, aktuální a kontextově chytřejší odpovědi než tradiční vyhledávače. Do značné míry tak připomíná již existující – leč placenou – službu Perplexity.
Velkou výhodou je možnost okamžitého navázání na odpovědi; jako byste komunikovali s klasickým chatbotem. Uživatel se například může zeptat, které festivaly se konají v létě, a následně doplňujícím dotazem zjistit, zda je některý vhodný i pro rodiny s dětmi. SearchGPT odpoví i na to a rovnou připojí odkazy na zdroje.

AI mění vyhledávání – ale ne každý chce spolupracovat
Microsoft už nějaký čas kombinuje AI a vyhledávání (Bing a Copilot). Překážkou ale bývá, že mnoho webů brání sběru dat ze strany OpenAI nebo Microsoftu.
SearchGPT to má řešit oddělením dat sbíraných pro trénink modelu od dat využívaných při reálném vyhledávání. Kromě toho OpenAI slibuje nástroje, které umožní vydavatelům ovlivnit, jak se jejich obsah zobrazuje ve výsledcích. Od začátku února je SearchGPT dostupný prakticky všem, bez nutnosti registrace nebo přihlášení.
TikTok, Instagram, ale i Perplexity
Tradiční vyhledávače jako Google už nejsou pro mladou generaci automatickou volbou. Stále více lidí, zejména mezi teenagery a dvacátníky, hledá odpovědi na TikToku nebo Instagramu. Chtějí rychlá, autentická a často i audiovizuální doporučení – například kam jít na dovolenou, co si koupit, nebo jak uvařit některá jídla či jak vyřešit problém s domácnosti.
K tomu roste popularita nástrojů jako Perplexity, které kombinují agenta umělé inteligence s vyhledáváním a automaticky uvádí i zdroje informací. Uživatelé si díky tomu rychle zvykli na styl, kdy se ptají přirozeným jazykem a dostávají stručné, ale přesné odpovědi.
Zdroj: autorský text, Search Endurance, The Verge