Vzhledem k tomu, že formát JPEG v příštím roce oslaví dvacet let, je více než vhodné zmínit, proč byl tak dlouho úspěšný. Žádný jiný formát totiž není používán tak často a v tak širokém spektru zařízení – od digitálních fotoaparátů až po obrázky na Facebooku. Tento úspěch však kupodivu nelze vysvětlit z technologického hlediska: celá řada moderních formátů nabízí mnohem lepší kompresi než archaický JPEG. Pravda je, že pokusů o náhradu bylo několik (vzpomeňme si například na PNG), ale teprve nyní se objevil formát s reálnou šancí na prosazení – stojí za ním totiž Google a jeho novinka navíc představuje opravdu významný krok vpřed. Z technologického hlediska je WebP vedlejším produktem z vývoje Googlu – jeho videokodeku WebM. Podrobnější informace o něm najdete v celostránkovém schématu. Fakt je, že stejně jako u klíčových snímků při kódování videa byl při jeho vytváření použit algoritmus VP8.
Pro prosazení formátu v globálním měřítku je nutné splnit tři podmínky. O dosažení první z nich – kvality – není u nového formátu rozhodně nejmenších pochyb. Také druhou podmínku v podobě nálepky „zdarma“ splnil Google beze zbytků – používání tohoto formátu je opravdu bez jakýchkoliv licenčních poplatků. Jak se ale zdá, Google bude mít problém s třetí důležitou podmínkou – vhodným a dostupným softwarem. Ačkoliv byl WebP představen již v říjnu loňského roku, prozatím se do jeho podpory vývojáři příliš nehrnou – například v prohlížečích ho nativně podporuje pouze Chrome, do ostatních browserů je nutné nainstalovat plug-iny. Pro Windows nabízí Google systémovou knihovnu, která umožní zobrazení obrázků v tomto formátu. Růžové vyhlídky na budoucnost formátu WebP mírně kalí i fakt, že se Microsoft snaží prosadit „konkurenční“ formát JPEG XR (dříve HD photo).
WebP: Videotechnologie v praxi
Srovnání dvou konverzních technologií ukazuje, proč je WebP lepší než JPEG. Oba kodeky v zásadě rozdělují obraz na bloky, jejichž jas a barevné hodnoty komprimují bez ztráty informace, které by si všimlo lidské oko.
Srovnání dvou konverzních technologií ukazuje, proč je WebP lepší než JPEG. Oba kodeky v zásadě rozdělují obraz na bloky, jejichž jas a barevné hodnoty komprimují bez ztráty informace, které by si všimlo lidské oko. Tím ale podobnost končí, protože formát WebP nepoužívá jako JPEG absolutní hodnoty jasu a barev, ale odvozuje je od sousedních bloků. Tato technologie, dobře známá z videokompresních algoritmů, se nazývá „předpověď“ a využívá se při ní skutečnosti, že jasový i barevný rozdíl v případě sousedních bloků je často velmi malý, nebo dokonce nulový. A blok obsahující nuly může být efektivněji komprimován než blok z různých „absolutních“ hodnot.
Zatímco JPEG kodér zpracovává makrobloky zleva doprava i shora dolů a vytváří z nich „absolutní“ hodnoty, u kodéru WebP je tomu tak pouze v levém horním rohu. Hodnoty ostatních bloků jsou pomocí předpovědi odvozeny od jejich souseda. Navíc je u WebP na základě zjištěných hodnot předpovědi možné upravit parametry pro tvorbu bloků. Například v oblastech s velkým počtem detailů (a tedy velkými rozdíly hodnot) jsou použity malé bloky – 4 x 4 pixelů, pokud je detailů méně, pracuje se s bloky 16 x 16 pixelů.
Tyto technické výhody však budou mít význam, pokud se Googlu podaří přesvědčit i ostatní hráče „na trhu“ – například internetová fotoalba, sociální sítě nebo výrobce fotoaparátů. Představa, že se na paměťovou kartu nebo síťový disk vejde o 40 % více snímků, by však měla být zajímavá pro každého. Podrobnější informace o novém formátu a jeho využití v praxi najdete na stránkách http://code.google.com/speed/webp/gallery.html.

Koupit časopis Chip
Chip je možné číst v tištěné nebo v digitální podobě na mobilech, tabletech a počítačích.