Přejít k hlavnímu obsahu

Yahoo! už nikdo a nic nepomůže

redakce 08.09.2011
info ikonka
Zdroj:

Vyloučen není ani rozprodej.

Obrázek odebrán. Vývoj ceny akcií Yahoo! Co bylo, to už se nevrátí.

Yahoo! je tak trochu internetový předpotopní veleještěr. Pochází z „doby před Googlem“ — kdy nebylo snadného způsobu jak se v Internetu vyznat a něco v něm najít; kdy lidskou silou tříděné odkazy, jimiž Yahoo! začalo, se zdály být dobrým nápadem.

Yahoo! tím pádem nikdy nemělo ve své „genetické výbavě“ převratnou inovaci. Počáteční úspěch stál na tom, že prostě nebylo nic lepšího. Yahoo! se rozrůstalo nákupy dalších webových služeb, a jak je na sebe nabalovalo, stalo se „pravzorným“ internetovým portálem — branou k internetu —, tedy přesně tím druhem internetové společnosti, které přímočarost užití Googlu odsoudila k vyhynutí.

To také většinu internetových portálů postihlo krátce po splasknutí internetové bubliny na přelomu tisíciletí. Yahoo! sice tenkrát přežilo, ale nový životní prostor pro sebe hledalo už stěží.

V roce 2001 si přivedlo „netechnologického“ CEO, Terryho Semela, který předtím strávil 24 let budováním Time Warner. Svou zkušenost se pokusil uplatnit na Yahoo! a Yahoo! pod jeho vedením vystupovalo jako internetová „mediální“ společnost. Zaměření na obsah však nemohlo nahradit chybějící inovaci. Ani v roce 2004 založený Yahoo! Research nevynalezl „budoucnost internetu“.

Po šesti letech Semela se v roce 2007 ujal vedení jeden ze zakladatelů Yahoo!, Jerry Yang. Nevydržel dlouho — jen osmnáct měsíců. Zklamání a nevoli akcionářů si vysloužil zejména odmítnutím Microsoftu, jenž přišel s návrhem, že by Yahoo! převzal za 45 miliard dolarů. Yangovi to připadlo málo. Dnes má Yahoo! hodnotu sedmnáct miliard…

Obrázek odebrán.
Carol Bartz na prvním setkání se zaměstnanci v lednu 2009.

Po odstoupení Yanga najali ráznou Carol Bartz, jež v letech 1992 až 2006 vedla Autodesk a hodně se o něj zasloužila. Jenže s Yahoo! nepohnula. Nejvíce je jí vyčítáno, že internetový reklamní systém Yahoo! předala Microsoftu za podmínek výhodných zejména pro Microsoft. Předevčírem dostala vyhazov po telefonu.

Místo je otevřeno, a lze je považovat za past, která připraví o dobrou pověst kohokoli, kdo do ní spadne. Ať dinosaura obracíte, jak jej obracíte, v dnešním světě pro něj místa už není. Jerry Yang, který je stále členem představenstva, nechce sice o prodeji dosud ani slyšet, ale zbytek představenstva může mít jiný názor; není vyloučeno ani to, že Yahoo! bude nakonec rozprodáno po částech.

Takto vyprodán (a snad tím zachráněn z potápějící se lodi) byl ostatně už letos v dubnu Delicious. Koupili si jej někdejší zakladatelé YouTube, s úmyslem službu dále rozvíjet, již bez molocha v zádech. Kéž by si nové vlastníky, bez další újmy na zdraví, našel také Flickr. Zbytek Yahoo! pak může jít klidně ke dnu.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme