Amazon je naprosto jiná společnost než Facebook nebo Google a její zakladatel Jeff Bezos je úplně jiný typ podnikatele, než jsou majitelé obou zmíněných firem. Úspěch Amazonu je výsledkem chladné kalkulace a rozhodně to není uskutečněný sen idealistického inženýra. Když Bezos 5. července 1994 zakládal Amazon (tehdy ještě pod původním názvem Cadabra), neměl v úmyslu jen prodávat knihy za pomoci internetu. Analytici z Wall Street v té době považovali podnikání na knižním trhu za nejrychlejší a nejbezpečnější způsob rychlého zisku. Z řady neuctivých poznámek na blozích bývalých zaměstnanců a z informací od zasvěcených lidí, jakým je například americký novinář Brad Soten (viz knižní tip), si můžeme vytvořit obrázek Jeffa Bezose coby bezcitně chladného manažera posedlého svojí vizí, člověka stejně charizmatického jako cholerického. Člověka, který neustále vyvíjí obrovský tlak na své zaměstnance a sám je fanatickým mikromanažerem, ředitele, který zná každý pixel na firemních webových stránkách, ale nikdy nepřišel ani na jedno setkání s investory. Člověka, který se pro údajné dobro firmy odmítá setkávat s přáteli, koupí si pro sebe krachující vydavatelství a neváhá zadupat do země jakoukoliv konkurenci bez ohledu na to, zda je opravdová, nebo jen domnělá. Ze všeho nejvíc má ale Jeff Bezos image manažera, který navzdory svému extravagantnímu chování nikdy veřejně neodhaluje nic o sobě a svých ambicích. Jedna věc je ale jasná: Bezos zatím zdaleka nedosáhl vytyčeného cíle, aby se z Amazonu stala univerzální platforma budoucnosti pro veškeré on-line i off-line obchody. Momentálně to znamená být rychlejší než všichni ostatní. Růst a expanze za jakoukoliv cenu!
Celý článek si můžete přečíst v papírovém Chipu 12/2014 nebo v jeho elektronické verzi pro tablety, které vychází 14. listopadu 2014.