Vlna kritiky a bezpečnostní obavy
Spolu s rádiem z výbavy zmizí také některé další prvky, jako jsou lepší reproduktory. Problém (pro řidiče) je v tom, že pro poslech hudby přes internet si majitelé v USA musí připlatit za konektivitu 9,99 dolarů (cca 210 korun) měsíčně.
Toto rozhodnutí okamžitě vyvolalo diskuse, a to nejen mezi odborníky. Naprostá většina z nich s úsporným krokem nesouhlasí. Argumentují tím, že rádio není jen o hudbě, ale především o přístupu k nouzovým informacím a lokálnímu zpravodajství. Ve chvíli, kdy selže připojení a mobilní sítě, je klasické AM/FM rádio většinou jediným spolehlivým informačním kanálem. Nedávné rozsáhlé výpadky internetu ukázaly, jak je tradiční rádiové vysílání v krizových situacích nepostradatelné.
Zasahují politici: Bude rádio povinné?
Reakce na sebe nenechala dlouho čekat ani na politické scéně. Ve Spojených státech se aktuálně projednává návrh zákona nazvaný "AM Radio for Every Vehicle Act", který by automobilkám nařídil ponechat AM rádio jako standardní součást výbavy všech nových aut. Tento krok, který má podporu řady senátorů, je přímou odpovědí na snahy některých výrobců, v čele s Teslou, tradiční přijímače odstraňovat.
Řidiči mají jasno, rádio stále vede
Zajímavý pohled na věc přináší i studie společnosti Edison Research. Podle ní je AM/FM rádio s 51% podílem na celkovém poslechu nejoblíbenějším zdrojem audia u stávajících majitelů vozů Tesla. Zdá se tak, že automobilka jde proti preferencím vlastních zákazníků, pro které je rádio stále nejoblíbenějším zdrojem zvuku v autě.
Internet jako náhrada? Ne vždy to stačí
Tesla argumentuje, že rádio lze nahradit internetovými aplikacemi, jako je například TuneIn, Apple Music, Tidal nebo Spotify. Alternativou je připojení přes Bluetooth z mobilního telefonu. Jelikož však vozy Tesla typicky nemají Apple CarPlay ani Android Auto, ovládání musí probíhat přímo ze smartphonu, což během jízdy představuje bezpečnostní a právní riziko.
Pro kritiky a rádiové experty je to nedostatečné řešení. Spoléhat se na internetové aplikace v situacích, jako jsou přírodní katastrofy nebo rozsáhlé výpadky sítě, je podle nich příliš riskantní a nemůže plně nahradit spolehlivost klasického vysílání.
Budoucnost Tesly bez rádia?
Tesla se tímto krokem stává prvním velkým výrobcem, který se odhodlal tradiční rádio zcela pominout. Možná to může přinést potřebné úspory (Tesla je v současné době nejspíš nutně potřebuje), zároveň ale automobilka riskuje svou pověst na trhu. V době, kdy se firma potýká s poklesem prodejů v Evropě, může být negativní publicita dalším problémem, se kterým se bude muset vypořádat.
Zda Tesla uvede v Evropě také základní varianty bez tuneru, zatím není jasné. „Povinnost digitálního rádia“ nemusí nutně znamenat DAB+ nebo FM, formálně může stačit streamování. Nicméně například Itálie FM a DAB+ výslovně předepisuje. I z těchto důvodů je zrušení klasického autorádia v evropských modelech Tesly spíše nepravděpodobné. FM má v Evropě vyšší význam než v USA a vozidla pro EU pocházejí ze Šanghaje, nikoli z americké výroby.
Zdroj: music.ai, radioworld.com, digitalradioinsider.blogspot.com