Konvergence – ve světě technologií téměř magické slovo. V této oblasti vyjadřuje spojení různých funkcí do jednoho zařízení a našla si cestu i k digitálním fotoaparátům a kamerám – fotoaparát umí nahrávat video, videokamera zase umí pořizovat statické snímky. Nahrávat video tak v současnosti umí téměř každý nový digitální fotoaparát. Nebylo tomu tak ale vždy. Nejprve to uměly jen kompaktní fotoaparáty – z principu funkce zrcadlovek totiž nebylo možné video natáčet (optický snímač se použil až po odklopení zrcátka a při natáčení by nebylo možné ostřit). I tak se ale snímky z jednooké zrcadlovky pro film používaly již dříve – vzpomeňme jen na slavný bullet time efekt z filmu Matrix, kdy bylo použito 52 zrcadlovek Canon.
První digitální zrcadlovka, která umožňovala nahrávat video, se objevila až v roce 2008 a jednalo se o model Nikon D90. Revoluci však o něco později přinesl fotoaparát Canon EOS 5D Mark II, který nabízel Full HD video v kombinaci s optickým snímačem velikosti filmového políčka („Full Frame“), který se do té doby objevoval jen v mnohem dražších profesionálních kamerách. Éra nahrávání videa zrcadlovkou odstartovala.
Nyní už snad všechny digitální jednooké zrcadlovky i „bezzrcadlovky“ označované jako DSLM (kompaktní fotoaparáty s výměnnými objektivy) nabízejí video kvalitou srovnatelné s výstupem kamery – a to díky hloubce ostrosti, možnosti výměny objektivů a zaostřování. Pro amatérské použití je video pořízené DSLR více než dostatečné a stále častěji jsou tyto přístroje používány i v profesionální sféře. Některé modely jsou pak pro filmování přímo předurčené – mají vstup pro externí mikrofon, vyznačují se tichým chodem, který neruší, a nabízejí několik kodeků s různým bitrate. Mimo to se pro video přizpůsobují i objektivy – ostřicí kroužky jsou podstatně příjemnější na manuální ostření a některá skla nabízí i elektronické ovládání zoomu.
Na druhou stranu má mnoho fotoaparátů ještě určité filmařské neduhy, mezi které patří špatně viditelný displej, absence hledáčku, krátká výdrž akumulátoru, neostrý a zašuměný obraz, nekvalitní autofokus nebo také nepraktické ovládání při filmování. Proto jsme se rozhodli vyzkoušet, jak na tom dostupné modely jsou. Celkem jsme otestovali 21 modelů DSLR a DSLM s možností nahrávání videa. Výsledky testu najdete v listopadovém vydání Chipu.

Koupit časopis Chip
Chip je možné číst v tištěné nebo v digitální podobě na mobilech, tabletech a počítačích.