Kombinace více sensorů
Nový systém bude fungovat zatím jen na dálnicích, ale představuje to, čemu se v automobilovém průmyslu říká autonomie třetí úrovně. Během jízdy si budete moct číst, psát zprávy nebo se věnovat práci, zatímco auto pojede samo.
Na rozdíl od Tesly, která spoléhá především na kamery, GM vsadil na kombinaci více technologií. Escalade IQ bude vybaven lidarem, radarem i kamerami najednou. Všechny tyto senzory budou pracovat společně a vzájemně se doplňovat, což by mělo zajistit lepší bezpečnost. Lidar bude zřejmě umístěný v „hrbu“ na střeše hned za čelním sklem. Tato kombinace senzorů dokáže vytvořit mnohem přesnější obraz okolí než samostatné kamery.
Tyrkysové světlo jako signál
Když bude autonomní systém aktivní, rozsvítí se na palubní desce tyrkysový světelný pruh, který vám dá vědět, že se můžete uvolnit. Dokonce i zrcátka mají mít tyrkysové osvětlení, které okolním řidičům ukáže, že auto jede v autonomním režimu. Zatím ale není jasné, v jakých zemích bude moct auto jezdit.
Pokud se auto dostane do situace, kterou nezvládne samo, upozorní cestujícího pomocí vibrací, zvuku i vizuálních signálů. Když nebude reagovat, auto samo najde bezpečné místo a zastaví.
Zkušenosti z praxe
GM může stavět na solidních základech. Systém Super Cruise funguje od roku 2017 a za tu dobu řidiči najeli přes 700 milionů kilometrů bez jediné nehody, kterou by systém zavinil. K tomu přidejte ještě osm milionů kilometrů z projektu Cruise, robotických taxíků, které GM provozoval.
Super Cruise zatím funguje na 965 tisících kilometrech zmapovaných silnic v Severní Americe a je dostupný ve 23 modelech vozů GM.
Společně s autonomním systémem přijde i kompletně nový počítač, který bude řídit všechno – od motoru přes brzdy až po zábavu. Místo desítek samostatných řídících jednotek bude jen jeden centrální počítač napojený na „zónové ovladače“ po celém autě. Nový systém má být 35krát výkonnější v oblasti umělé inteligence a mít tisíckrát větší datovou propustnost než současná verze.
Umělá inteligence už příští rok
Na pokročilou autonomii si sice počkáme až do roku 2028, ale konverzační umělá inteligence dorazí už příští rok. Od modelů 2026 budou vozy GM využívat Google Gemini, se kterým si budete moct povídat jako s člověkem.
Později chce GM nasadit vlastní umělou inteligenci, která se naučí vaše preference a bude schopná třeba vysvětlit funkce auta, upozornit na potřebu servisu nebo doporučit zajímavá místa po cestě.
Šéf z Tesly
Technologii dohlíží Sterling Anderson, který dřív pomáhal budovat systém Autopilot právě u Tesly. Podle něj je nereálné očekávat, že bude řidič neustále připravený převzít kontrolu. Proto GM vsadil na jasné hranice - buď řídíte vy, nebo auto.
GM není jediný, kdo chce přinést autonomní auta na trh. Automobilky po celém světě investují do sensorů, prediktivního softwaru a integrace umělé inteligence. GM ale sází na to, že kombinace robustní senzorové technologie a personalizované umělé inteligence mu dá náskok před konkurencí.
Zdroj: GM, Motortrend, electrek, Techspot