Na koleni už to nebude
Přestože český motorista si často dokáže na svém vozidle spoustu věcí opravit svépomocí, a to zvlášť pokud provozuje některý z modelů dřívější výroby, tento fenomén se velmi pravděpodobně s nástupem elektrických aut změní.
V té souvislosti rostou obavy především menších autoservisů, kterým začíná být jasné, že se bez pořízení často drahého diagnostického a servisního vybavení do budoucna neobejdou. Další věcí je i vyškolený personál, který bude muset ovládat práci s elektrickým zařízením vozidel a nejnovějšími technologiemi.
Jak to tedy do budoucna s menšími garážemi dopadne? Hrozí jejich hromadný zánik? Nebo se jejich činnost zúží na údržbu podvozků, brzd či jiných komponent, které se až zas tolik nezmění? Pojďme se podívat, jaká je situace ve výspě elektromobility, Norsku.
Servis není tak častý, ale o to dražší
V Norsku dosáhl podíl elektrických automobilů na silnicích 26 %. V poslední době je podíl nově registrovaných vozidel drtivě na straně elektromobilů a jejich podíl přesahuje 90 %.
Obavy, že by autoservisy kvůli rostoucími počtu elektromobilů začaly hromadně krachovat, se prozatím nepotvrdily. Pehr Oscarson, generální ředitel švédské skupiny Meko Group, v rozhovoru pro německý server Automobilwoche vysvětlil, jak práce s elektromobily v autoservisech funguje.
Mohlo by vás zajímat
K častým servisním činnostem u e-aut patří výměna brzd a údržba řízení či podvozku
Společnost Meko, lídr na trhu velkoobchodu s díly v severní Evropě, nedávno dosáhla ročního obratu 1,6 miliardy eur a spolupracuje se 4 500 partnerskými dílnami. Devadesát procent patří přímo jí.
Navzdory rostoucímu počtu elektrických automobilů firma prozatím nezaznamenala propad prodeje. Podle slov ředitele není pro obrat téměř žádný rozdíl v tom, zda do dílny přijdou spalovací nebo elektrické vozy.
Přestože klasická údržba, jako je například výměna oleje, již není u elektromobilů nutná, přetrvávají další opravy. Elektromobily se často dostávají do servisu kvůli opotřebení řízení nebo podvozku. Častěji je také třeba měnit brzdy. „Obecně lze říci, že na elektromobilech je třeba provádět méně prací, ale jsou složitější a díly jsou dražší,“ komentuje Oscarson.
Kritiku sklízí možný servis baterií: výměna je nesmyslně drahá
Náklady na opravy elektromobilů jsou v průměru o 30 až 35 % vyšší než u srovnatelných spalovacích vozů. A zvlášť starší modely Tesla, které v loňském roce v Norsku dosáhly v servisech nejvyššího obratu, je třeba opravovat obzvlášť často.
Co ale Oscarson kritizuje je skutečnost, že problémy s bateriemi lze opravit výhradně ve specializovaných servisech. U některých výrobců, včetně Tesly a BYD, jsou baterie zapečetěné. Znamená to jediné: i drobné poškození vyžaduje nákladnou výměnu, která stojí nejméně 20 000 eur (!).
Zdroj: Automobilwoche