Menu

Test: Sony PlayStation VR

08.04.2017 14:26 | Michal Bareš
Test: Sony PlayStation VR

Uživatelé herních konzolí PlayStation 4 a Playstation 4 Pro mohou získat cenově poměrně zajímavou vstupenku do světa virtuální reality.

Firma Sony totiž ke konzolím nově nabízí své virtuální brýle PlayStation VR (PSVR). Kromě nich se však budete muset vybavit i kamerkou PlayStation 4 – Kamera v2 (stojí asi 1 400 Kč); kamerka první verze, dodávaná ještě k PS3, pro tyto účely nestačí. V prodeji jsou ale i celé sety doplněné i softwarem a herními ovladači Move (ty jsou stejné jako pro PS3), případně i celé sety s herní konzolí.

Instalace brýlí je jednoduchá. Brýle se připojují prostřednictvím „krabičky“ Processor Unit, která má HDMI a USB vstup a dva HDMI výstupy – nejen pro brýle, ale i pro televizor. Televizor použít v podstatě nemusíte, ale pokud chcete, aby ostatní mohli vaše zážitky sdílet, můžete ji zapnout, a v případě některých her se dokonce mohou ostatní k hraní připojit. K brýlím pak lze použít v podstatě jakákoli sluchátka, kromě bluetoothových. Na brýlích totiž najdete klasický audiokonektor i tlačítka pro regulaci hlasitosti. Uši ale zůstávají volné, takže poslouchat můžete i třeba svoji audiosestavu. Kamerka se pak jednoduše připojí k USB portu herní konzole a tím je instalace hotova.

PSVR brýle mají 5,7“ OLED displej s rozlišením 1 920 x 1 080, takže na jedno oko připadá rozlišení 960 x 1 080 bodů. Ano, PSVR sice mají oproti konkurentům Oculus Rift a HTC Vive (2 160 x 1 200 pixelů) nižší rozlišení, ale jsou k dostání za poloviční cenu, přičemž zážitek rozhodně poloviční není. Jednotlivých bodů si při hraní většinou ani nevšimnete (obraz je mírně rozostřený), pouze u tmavých scén se objeví jakoby šedý zákal. Nic, co by výrazně rušilo váš virtuální svět.

Pokud sledujete obsah v 2D režimu (tzv. cinematic mode), tedy hrajete klasické hry nebo si přehráváte video, připadáte si jako před plátnem v kině nebo před obří televizní obrazovkou a na okrajích je tmavá plocha. Po přechodu do 3D režimu vás obraz obklopí zcela a pohyb hlavy zajistí i změnu pohledu. V brýlích je pro sledování pohybu zabudován gyroskop a akcelerometr a okraje brýlí svítí, takže je může vidět a sledovat kamerka. Systém je poměrně přesný, ale ne tak dokonalý jako u HTC Vive. Kolem brýlí jsou jakési gumové „záclonky“, takže dovnitř neproniká světlo a jste tak skutečně obklopeni virtuálním světem a nerušeni tím skutečným. Mírný problém jsem měl jen s pocením očí.

Latence jsou nízké, takže k žádnému pocitovému zpoždění mezi pohybem hlavy a obrazu nedochází a většině uživatelů se špatně dělat nebude a ani je nebude bolet hlava – chce to ale samozřejmě vyzkoušet. I několikahodinové hraní nám nedělalo problémy. Podle Sony dosahuje latence jen 18 milisekund. Headset je vybaven mohutným plastovým držákem kolem hlavy, zakončeným kolečkem, kterým se dotahuje, aby pevně seděl na hlavě. Hmotnost je celkem vyvážená, takže brýle netáhnou dolů ani netlačí na nos. Bezdrátové propojení by bylo samozřejmě atraktivnější, ale kabel vedoucí k brýlím není nijak těžký a nepředpokládá se, že v brýlích budete někam chodit.

Mezi přednosti brýlí tedy patří hlavně dostupná cena, jednoduchá instalace a velká zábava. Alespoň tedy na začátku velká. Bude záležet, jaké aplikace se pro PSVR ještě objeví. Her už je poměrně dost a je pravda, že i jinak nijak zajímavé arkádové automobilové závody (Driverclub VR) jsou mnohem zábavnější v brýlích (prostorové vnímání, můžete se rozhlížet do stran) než při hraní na televizoru. To samé platí pro divokou jízdu na horské dráze (Until Dawn: Rush of Blood), která by ve 2D příliš nezabodovala, ale ve virtuální realitě je to prostě skvělý zážitek – zvláště když musíte také uhýbat hlavou, aby vás do ní něco nepraštilo, a občas na vás vybafne nějaké strašidlo a opravdu se leknete. Stejně jako v případě, kdy kolem vás propluje ohromný žralok ve hře PlayStation VR Worlds, která je graficky moc pěkná. Jde ale spíše o hry, které jsou zajímavé právě tím, že jsou ve 3D a VR. Pro PSVR by se však měla brzy objevit řada mnohem atraktivnějších titulů s větším herním potenciálem. Z prvních dojmů můžeme říci, že brýle dávají hraní opravu nový rozměr a na rozšíření mají větší šance než třeba pohybové ovladače, jako Move od Sony nebo Kinect od Microsoftu. Záležet ale samozřejmě bude především na dostupné softwarové výbavě.

Technická data  

Displej: OLED, 1 920 x 1 080 bodů, obnovovací frekvence 60/120 Hz

Výbava: akcelerometr, gyroskop, ovladač hlasitosti, mikrofon

Vstupy: USB, HDMI

Výstupy: 2 x HDMI, audio

Rozměry a hmotnost: 187 × 185 × 277 mm, 610 g

Cena               cca 11 000 Kč

CHIP výborný (2,3)

Zajímavosti ze světa IT v e-mailu

Stačí odeslat svoji e-mailovou adresu


Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním svých osobních údajů a užitím pro marketingové účely vydavatelství Burda Praha, spol. s.r.o.

Předplatné / nákup chipu Digitální edice chipu Aktuální vydání