Přejít k hlavnímu obsahu

Tak tohle se nepovedlo: nejhorší elektrokolo na světě přitom vypadá elegantně

Josef Mika 21.06.2025
Reevo Bike
Zdroj: Berm Peak/YouTube

Futuristický e-bike bez nábojů kol působí na první pohled krásně. Bohužel Reevo Hubless Bicycle je pouze nedodělaný prototyp, po kterém jeho zákazníkům zůstaly jen oči pro pláč. Jeden youtuber ho získal na eBay a natočil o něm zajímavé testovací video.

Kapitoly článku

Nejhorší elektrokolo na světě?

Netradiční futuristické elektrokolo Hubless Bicycle Reevo, poutající pozornost nejvíce asi tím, že jezdí bez nábojů kol, bylo financováno prostřednictvím crowdfundingové kampaně. Začněme historií kola Reevo Hubless: v roce 2021 ho jeho autoři propagovali stylovým videem na crowdfundingové platformě Indiegogo.

Podle dostupných informací si tam Reevo objednalo přibližně 2 700 zájemců a zajistilo vývojářské společnosti Beno počáteční kapitál ve výši 6,7 milionu dolarů. Podle youtubera však bylo ve skutečně dodáno pouze 150 kusů, než společnost Beno spolu s projektem Reevo náhle zmizela. Provozovatel YouTube kanálu Berm Peak však na eBay našel nepoužitý exemplář, který předchozí majitel se ztrátou prodal. Shrnujeme pro vás testovací video údajně nejhoršího kola na světě.

Mohlo by vás zajímat

Kosmické elektrokolo Reevo: hlučné a pomalé

Test začíná krátkým představením kola Reevo a jízdou bez asistence motoru. Zatímco běžná kola a elektrokola se odvalují hladce, u Reeva je patrný vysoký odpor a enormní hlučnost. Youtuber na jednom místě videa vtipkuje: „Jezdci na Reevu nepotřebují zvonek, protože kolemjdoucí slyší kolo na velkou vzdálenost“.

Díky speciální konstrukci nemají kola náboje ani paprsky/dráty. Místo toho jsou pod pneumatikou nainstalována četná ložiska, která umožňují odvalování kola. To, co zpočátku zní dobře, se ukazuje jako vážná nevýhoda: nejsou možné téměř žádné nezávislé opravy a v případě náhradních dílů se musíte spolehnout na jediného výrobce Beno. Ačkoli je v popisu inzerováno jako „lehké elektrokolo“, váží pořádných 31 kilogramů. Aniž by ho Youtuber vážil, při zvedání odhaduje, že by hmotnost mohla být ještě vyšší.

Mohlo by vás zajímat

Nedostatečné ráfkové brzdy

Následuje zkouška brzdění v plné rychlosti, které tester označuje za nedostatečné kvůli poddimenzovaným a zastaralým ráfkovým brzdám. Během zbytku testovací jízdy se po přejetí drobné nerovnosti ozývají z pohonné jednotky a zavěšení zadního kola podivné zvuky. Podle Youtubera ale není na modelu Reevo úplně všechno špatné. Má například blinkry a brzdové světlo a také port USB u řídítek pro nabíjení chytrého telefonu. Ten a příslušná aplikace jsou naprosto nezbytné. Reevo nemá displej ani tlačítka pro ovládání.

Testera zaujal nejen celkový vzhled kola, ale i praktické háčky v ráfcích, které slouží k uchycení tašek nebo přepravek. Díky absenci náboje a odpružené přední vidlice by teoreticky mohla být výměna plášťů velmi snadná – pokud by to ovšem bylo potřeba a zároveň možné. Reevo totiž používá nenafukovací bantamové pláště, které sice eliminují riziko defektu, ale v případě nutné výměny jste odkázáni výhradně na výrobce. To platí i pro další součástky – například brzdový systém neodpovídá běžným standardům a nelze ho snadno nahradit běžně dostupnými díly. Negativně byla hodnocena i konstrukce stojánku, který po vyklopení automaticky zablokuje zadní kolo, a také lacině působící odpružení sedla.

Zdroj: Berm Peak/YouTube

Když se na něj zatlačí, začne si Reevo žít vlastním životem

Při vedení kola volně po chodníku však Reevo začíná být opravdu nebezpečné. Jak Youtuber zjistil, při tlačení kola se otáčejí i pedály a při určité rychlosti takového nechtěného šlapání se aktivuje motor a elektrokolo se nekontrolovaně samo rozjede. V jedné scéně se testerovi podaří Reevo těsně před vjezdem do silnice strhnout k zemi a zabránit mu v samovolném odjezdu. Nakonec se nabízí otázka, zda podivně vypadající kolo bylo jen velkým podvodem, nebo zda vývojáři prostě budoucím zákazníkům naslibovali příliš mnoho a dostali strach.

Youtuber má jasný názor: nešlo o podvod, protože několik elektrokol zákazníci skutečně dostali. Výrobce také vynaložil peníze na vývoj a výrobu malé série kol Reevo. Co zůstává, je výrazná pachuť ze způsobu, jakým firma jednoduše přešla do ilegality a nechala zákazníky objednaných kol na holičkách. Obecně však crowdfundingové projekty, jako je Reevo, znamenají, že zákazníci vědomě podstupují riziko ztráty, pokud se výrobek nedostane na trh. Je důležité si pečlivě přečíst smluvní podmínky a případně nedávat zálohy, i když výrobci inzerují vysoké slevy pro první kupující.

Zdroj: Berm Peak/YouTube


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme