Přejít k hlavnímu obsahu

Zkušenosti leasingové společnosti Arval: degradace baterií elektromobilů je daleko menší, než se čekalo

Josef Mika 25.04.2025

Poskytovatel operativního leasingu, společnost Arval, na základě svých zkušeností a analýz tvrdí, že baterie současných elektrovozů mají lepší životnost, než se předpokládalo. Arval to uvedl na svém Electromobility Day, kde předvedl současnou nabídku elektrických osobních aut.

Kapitoly článku

Nadějná životnost baterií

Arval v České republice aktuálně spravuje 36 tisíc vozidel. Dá se říct, že 5 % všech nově registrovaných aut v ČR je právě od Arvalu. Celá mezinárodní skupina Arval přímo působící ve 29 zemích a spravuje 1,8 milionu automobilů, z toho zhruba 250 tisíc elektrických. (Cílem společnosti je mít v roce 2026 ve správě už 400 000 elektrických bateriových aut). 

Arval provedl podrobnou analýzu na základě 8 300 certifikátů o stavu baterií u ojetých elektromobilů 30 různých značek, které prodal v období od března 2023 do listopadu 2024 v 8 zemích. Obavy ohledně dojezdu elektromobilů a stavu jejich baterií totiž patří mezi hlavní důvody, proč se kupující zdráhají pořizovat ojeté bateriové elektromobily. Výsledky analýzy ale ukazují, že baterie elektromobilů si svou výkonnost dlouhodobě udržují.

Měření Arvalu dokládají, že po 3 až 4 letech, kdy elektrické vozy z operativního leasingu standardně mění majitele, mají najeto kolem 70 000 km a průměrná degradace baterií je 7 %. To znamená zhruba jedno ztracené procento na 10 000 km. Ukazuje se tak, že běžná životnost a použitelnost baterií elektroaut bude lepší, než se předpokládalo a bez problémů překročí standardní záruky dávané výrobci. Analýza navíc ukázala, že i po překročení 200 000 km zůstává průměrný stav baterie těsně pod 90 %.

Arval při prodeji ojetých elektromobilů nabízí certifikát o stavu baterie. Chce tím svým zákazníkům zaručit spolehlivý výkon baterie i po několika letech používání a zároveň usnadnit nákup ojetých elektromobilů tím, že odstraní jednu z hlavních obav.

Mohlo by vás zajímat

Arval Electromobility Day

Arval CZ uspořádal 24. dubna už pátý Den elektromobility. Akce se konala na testovacím polygonu společnosti Aurel nedaleko Máchova jezera a ukázala, že nabídka elektrických vozů je na českém trhu bohatá. V galerii se můžete podívat, že je opravdu z čeho vybírat.

Na akci také zaznělo, že vzhledem k počtu elektrických aut není dobíjecí infrastruktura v Česku vůbec špatná. Aktuálně vychází na jedno dobíjecí místo asi 5 elektromobilů. Pro srovnání, „elektromobilně vyspělé“ země, jako Německo nebo Francie, mají tento parametr zhruba na hodnotě 7. 

Polygon Aurel

Polygon Aurel
info ikonka
Zdroj: Aurel
Detail z polygonu Aurel: „kopce“ simulující vysoké úhly stoupání a klesání (nejprudší má 65 %)

Vývojové a inovační centrum společnosti Aurel, ve kterém se konal letošní Arval Mobility Day, je místem, kde se testují technologie vozidel. Nachází se v lesích bývalého vojenského prostoru Ralsko, v prostorách zaniklého vojenského výzkumného ústavu. Vzhledem k testování citlivých technologií pracuje v utajeném režimu. 

Celý komplex je rozdělen na zóny, ve kterých se simuluje nejrůznější prostředí. Jsou zde „kopce“ simulující vysoké úhly stoupání a klesání (nejprudší má 65 %), terénní nerovnosti, úpravy pro jízdy na kluzkém povrchu, v hlubokém ložisku štěrku nebo v kanálech s různě vysokou vodní hladinou. Po obvodu areálu se nachází rychlostní ovál se třemi dráhami a klopenými zatáčkami s 8% náklonem. Probíhají zde i nárazové crash testy.

Společnost Aurel využívá i digitální dvojče polygonu. Jedná se vlastně o 3D virtuální prostředí pro simulace, které zrychluje a nákladově výrazně zlevňuje některé prováděné testy. 

Na polygonu se testují také prvky autonomního řízení a propojené mobility, k čemuž se dokončuje projekt privátní 5G sítě.

Zdroj: Arval, Aurel


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme