Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Apple pracuje na náhradě iPhonu: do budoucna smartphone vystřídá jiná technologie

Jiří Palyza 04.01.2021

Svým iPhonem Apple nastavil nový trend. Změnil způsob, jakým uživatelé konzumují multimediální obsah a spustil obrovský zájem o smarpthony. Koncern se nyní připravuje na další velkou revoluci, protože v jistém okamžiku smartphony nahradí jiná technologie.

Apple chce vyrábět brýle s rozšířenou realitou, vhodné pro masový trh. Už koncem roku 2017 se na titulních stránkách objevila zpráva od agentury Bloomberg, která informovala o intenzivní přípravě Apple na novou technologii náhlavní soupravy pro rozšířenou realitu, která by se měla brzy objevit na trhu. V průběhu dalších tří let jsme ale nic nového od Apple v této oblasti nezaznamenali, ani co se týče publicity.

Nicméně podle zpráv zasvěcených informátorů se to ale v brzké době může změnit. Web The Information psal o tom, že podrobnosti o nové ofenzivě Apple v oblasti rozšířené reality byly projednány v jeho interní prezentaci. Informátoři sdělili, že Apple plánuje v roce 2022 uvést na trh první plně funkční náhlavní soupravu rozšířené reality. Ještě chytřejší verze, než jsou brýle AR, by měla následovat v roce 2023. Apple předpokládá, že AR brýle nahradí smartphony do roku 2030.

Jsou AR brýle budoucností?

googleglass

Google Glass byly prvním pokusem etablovat brýle rozšířené reality na masovém trhu. | Zdroj: Google

Už předchozí experimenty etablovat datové brýle na trhu pro nejširší veřejnost přitahovaly velkou pozornost. Nicméně právě kvůli hromadné adaptaci doposud selhávaly. Nejznámějším příkladem v tomto segmentu pravděpodobně byly Google Glass, které výrobce uvedl v roce 2013. Šlo o brýle poměrně futuristického vzhledu s malým průhledným displejem před pravým okem.

Cílem bylo zobrazit informace typu aktuálního času, předpovědi počasí nebo přijatých zpráv přímo v zorném poli uživatele, aniž by musel z kapsy vytáhnout mobil. Zařízení ale nabízelo poměrně málo prakticky využitelných funkcí a pro přístup k internetu bylo nutné se připojit ke smartphonu nebo Wi-Fi. Protože skutečný zájem o novou technologii tehdy projevilo pouze několik uživatelů, byl projekt v roce 2015 alespoň pro veřejnost ukončen.

Další experimenty, jako například Snapchat Spectacles nebo projekt podporovaný Amazonem, nazvaný Focals by North, sice přinášejí modely, které jsou mnohem vhodnější pro každodenní použití, ale i ty jsou doposud také velmi omezené z hlediska svých funkcí. Výrobci prozatím naznačují, že "chytré brýle" pro celodenní nošení jsou, pokud vůbec, tak technologií vzdálené budoucnosti.

Nicméně se zdá, že Appple si je svou věcí jistý, a také experti pro průzkum trhu, například z agentury IDC, vydávají pozitivní předpovědi. Očekávají, že prodej VR a AR brýlí poroste od devíti milionů prodaných kusů v roce 2019 až na 68 milionů v roce 2023.

Proč Apple a proč právě teď?

applewatch

Pokud Apple jednu věc opravdu umí, tak je to udělat z technologií příslušenství každodenní potřeby. | Zdroj: Apple

Apple už před lety začal skupovat malé firmy, které se zabývají AR a dalšími technologiemi, nezbytnými pro další vývoj a výrobu inteligentních brýlí. Na svém webu k tomu uvádí: "Rozšířená realita promění to, jak pracuješ, učíš se, hraješ si, nakupuješ a udržuješ kontakt s okolním světem. Je to výborný způsob, jak si vizualizovat věci, které jinak není možné vidět nebo jsou jen těžko realizovatelné. Apple má největší platformu pro rozšířenou realitu na světě. A protože je hardware a software Apple od základu dělaný pro rozšířenou realitu, lepší způsob, jak se do ní ponořit, nenajdeš. " To jsou docela silná slova pro společnost, která ráda své plány do posledního detailu a chvíle tají. Zvlášť když si uvědomíme, že AR doposud nenabídla o moc víc, než pár her Pokémon GO. Slova od Apple alespoň naznačují, že společnost má s AR větší plány.

Vizí Apple je vyrábět stylové a plně funkční brýle, které mohou bez připojení ke smartphonu promítat prostřednictvím rozšířené reality všechny informace, které jsou v každodenním životě důležité. Vypadá to, že firma si je jistá tím, že takové brýle v příští dekádě z velké části nahradí smartphony.

Proč by ale měl v tomto segmentu prorazit zrovna Apple a proč právě nyní? Odpovědí na tuto otázku se zabývá YouTube kanál PolyMatter a zkoumá, proč by Apple mohl v současnosti se svou iniciativou uspět. Vývoj nových technologií je často provázen představením primitivních prototypů, které rozvíří dění v dané oblasti, ale velmi rychle jej následuje jisté zklamání z jejich jednoduchosti. Mezitím mají vývojáři z jiných firem příležitost představený koncept doladit a zdokonalit. Od uvedení Google Glass se v oblasti chytrých brýlí toho zase tolik zajímavého nestalo a Apple uvedenou taktiku předvedl už dříve, například v případě prvního iPhonu v roce 2007.

Jednou z největších výzev v oblasti inteligentních brýlí je také otázka designu. Kdo z uživatelů by chtěl nosit neohrabanou technologii? Například u Apple Watch nebo sluchátek AirPods se Apple osvědčil jako mistr přeměny praktického technologického zařízení v životní styl. Uvidíme, zda kalifornská firma uspěje i nyní. V každém případě si Apple v oblasti chytrých brýlí stanovila ambiciózní cíl.

<%Anketa25%>


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud