Náběh elektrických nákladních aut
Elektromobilita v osobní dopravě se na mnoha trzích už prosadila a bateriové modely tvoří podstatnou část prodeje nových osobních aut. V nákladní dopravě je využití elektrických vozidel stále spíše výjimkou.
Před pár lety výrobci jako Volvo, Scania nebo MAN odhadovali, že by v roce 2025 elektrické vozy měly tvořit až 10 % jejich celosvětové produkce. Teď to vypadá na pomalejší nástup. Ale ti, kdo si elektrické tahače pořídili, s nimi, zdá se, jsou spokojeni. Překážkou mohou být vysoké počáteční investice spojené nejen s pořízením nových vozů, ale i s vybudováním vlastní dobíjecí infrastruktury.
Dřevařství s elektrickou flotilou naklaďáků MAN
Dřevařství Behrens Group používá vozidla MAN eTGX speciálně pro přepravu stavebních materiálů, jako jsou dveře a pracovní desky. K tomu se využívá speciální varianta vozidla: podvozek 6×2 s výměnnou nástavbou. Tato konfigurace umožňuje přepravovat den před tím naložené výměnné nástavby z jednoho skladu do druhého, takže řidiči mohou ráno nástavby jednoduše připojit a ihned vyrazit na cestu.
Šest dodaných elektrických tahačů ujede denně 300 až 350 kilometrů bez nutnosti dobíjení, protože dojezd vozů eTGX je přibližně 500 kilometrů. Nabíjení probíhá přes noc. Sedmý e-náklaďák absolvuje denní trasy dlouhé 650 kilometrů a využívá plánovanou zastávku pro dobíjení ve vlastním dobíjecím zařízení.

Manažeři vozových parků mají jasno: elektrické tahače jsou spolehlivé
„Model MAN eTGX splňuje naše očekávání – je spolehlivý, výkonný a šetrný k životnímu prostředí,“ shrnuje manažer vozového parku společnosti Behrens Group. Průměrná spotřeba energie se pohybuje mezi 80 a 90 kWh na 100 kilometrů, což odpovídá údajům výrobce. Doposud nedošlo k žádné poruše nebo výpadku.
eTGX je oblíbený i u řidičů: ti oceňují pohodlí, ticho v kabině a dojezd. Řidiči tvrdí, že je zákazníci kvůli jejich vozům často oslovují. Tichý MAN eTGX a ekologická doprava na ně dělají velký dojem. Kromě elektrických nákladních automobilů používá Behrens také elektrické vysokozdvižné vozíky. Ty lze nabíjet přímo na vozidle.
Pro efektivní provoz svých elektrických eTGX si skupina Behrens vytvořila vlastní nabíjecí infrastrukturu v obou svých závodech v saském Rotenburgu a Großenhainu. Skládá se z megawattové trafostanice a tří nabíječek Alpitronic Hypercharger 400 v každém závodě, což znamená, že má k dispozici celkem šest nabíjecích míst.
Mohlo by vás zajímat
Jak to tedy vlastně je s bateriemi do elektromobilů: skutečně na nich závisí životnost e-auta nebo je to úplně jinak?

Elektrické náklaďáky jezdí i v Česku
I dopravní společnost Elflein, která zajišťuje mezipodnikovou dopravu pro automobilku BMW, testovala e-náklaďák MAN v dopravě mezi výrobními závody BMW v Lipsku a Regensburgu.
Tuto zhruba 340km trasu absolvují vozy společnosti až 25krát denně, zatím k tomu firma využívala nákladní vozy na naftu a LNG. Zkušebně nedávno nasadila také tahače eTGX, jejichž kapacita baterie umožňuje dojezd až 500 kilometrů.
Díky modulární koncepci baterií se čtyřmi, pěti nebo šesti sadami s kapacitou až 480 kWh lze e-truck přizpůsobit různým přepravním požadavkům. Kromě standardní nabíjecí technologie CCS s nabíjecím výkonem až 375 kW je MAN eTGX k dispozici také s novým standardem MCS, který umožňuje nabíjecí výkon až jeden megawatt. Pokud je k dispozici odpovídající infrastruktura, lze tak využít i rychlé dobíjení během přestávek v jízdě.
Elektrické náklaďáky jezdí i v Česku: už od roku 2023 provozuje česká pobočka logistické společnosti DB Schenker e-tahač Volvo FM 42 Tractor Electric. Ten je vybaven baterií o kapacitě 540 kWh. Letos v květnu převzal přepravce DHL od společnosti MAN Truck & Bus první model eTGX. Hodlá ho nasadit na logistické úkoly především pro zákazníky v automobilovém průmyslu.
Zdroj: ecomento.de, Vienna.at, MAN