Blackout a provoz elektroauta
Rozsáhlé výpadky proudu trvající několik hodin byly dosud v průmyslových zemích velmi vzácné. Nelze je však zcela vyloučit, jak ukázal 28. dubna výpadek proudu ve Španělsku a Portugalsku. To může u některých majitelů elektromobilů vyvolat otázku, jak v takových případech zajistit funkčnost svého vozu. Mohou v takových případech nabít svůj elektromobil pomocí nouzové elektrické centrály? Vždyť kanystr plný benzínu nebo nafty lze bez problémů uskladnit a nouzové generátory by měly být určeny právě pro takové scénáře.
Bohužel to není tak jednoduché: elektromobil sice můžete nabíjet pomocí generátoru nouzového napájení, ale potřebujete hodně trpělivosti. V zásadě to možné je, ale je potřeba počítat s tím, že generátor nouzového napájení může v závislosti na typu poskytovat pouze nízký výkon. Více než 3,6 kW není možné kvůli připojené zásuvce dosáhnout. To znamená, že – s přihlédnutím k baterii – je možný trvalý výkon kolem 2 kW.

Funguje to, ale není to zrovna levné
Pro srovnání: soukromé wallboxy pro domácnosti obvykle mají výkon 11 nebo 22 kW. Přestože neposkytují svůj maximální výkon trvale, i tak dosahují v pohodě pěti/desetinásobku nabíjecího výkonu průměrného generátoru nouzového napájení.
Škoda Elroq nebo Enyaq má v nejvyšší verzi baterii o využitelné kapacitě 77 kWh. Při trvalém dobíjení přibližně 2 kW by tedy takový elektromobil potřeboval k úplnému nabití baterie zhruba 38,5 hodiny, neboli dobrý den a půl na nouzovém generátoru.
Pravděpodobnější však je, že bychom baterii pro překlenutí nouzové situace nabili jen částečně. Pokud by se elektrická škodovka nechala přes noc 8 hodin nabíjet na nouzovém generátoru, mohla by během této doby „natankovat“ maximálně 16 kWh energie. Při udávané kombinované spotřebě přibližně 15 až 18 kWh na 100 km by tedy Elroq nebo Enyaq po jedné noci ujely maximálně 100 km.
Nouzový „domácí“ elektrogenerátor potřebuje k výrobě 1 kWh elektřiny přibližně 1,5 litru benzinu, v závislosti na modelu. Na ujetí 100 kilometrů s Škodou Elroq by tedy bylo potřeba přibližně 25 litrů paliva – při ceně paliva 32 korun by 100 kilometrů stálo 800 korun. Do této částky není započítána případná příprava (ohřátí) baterie, která může být nutná.
Velký problém: nedostatečné uzemnění
Proces nabíjení nouzovou elektrocentrálou se však takhle prodraží pouze tehdy, pokud ho lze vůbec spustit: některé palubní nabíječky elektromobilů odmítají z bezpečnostních důvodů fungovat, pokud nejsou uzemněny. Během každého nabíjecího procesu vzniká mezi karoserií vozidla a zemí napětí, které se odstraní, pokud jsou zásuvky správně uzemněné.
Nouzové generátory energie však uzemněné nejsou – hrozí tedy nebezpečí úrazu elektrickým proudem, pokud se při pohybu na mokrém povrchu bosou nohou nebo mokrou obuví dotknete nelakované části karoserie. Pokud se chcete v případě nouze spolehnout na svou elektrocentrálu, měli byste si předem ověřit, zda ji lze vůbec ke spuštění nabíjení bezpečně použít.