Šéf Mercedesu láme ledy v Bruselu: Prosazuje odklad konce spalovacích motorů
Generální ředitel automobilky Mercedes-Benz, Ola Källenius, je věčný optimista, a to z dobrého důvodu. Dlouhodobě tlačí na Evropskou unii, aby ustoupila od svého ambiciózního cíle postupně vyřadit z provozu nová vozidla se spalovacím motorem, přičemž argumentuje, že zmírnění pravidel je návratem k pragmatismu, a nikoli kapitulací před odpůrci evropské zelené agendy.
Jeho tlak přináší výsledky. Přísné termíny pro postupné vyřazení spalovacích motorů po roce 2035 již „nejsou reálné“, řekl Källenius v nedávném rozhovoru pro The Verge, a to vzhledem k infrastrukturním překážkám a pomalému přijímání elektromobilů spotřebiteli. Je zapotřebí větší flexibility, aby se ochránila pracovní místa a konkurenceschopnost, poskytla spotřebitelům větší výběr a zajistilo, že výrobci budou moci tento přechod financovat se ziskem.
„Nejde o ústup,“ řekl na obranu prodloužení termínu do roku 2035. „Jde o vylepšení strategie, která lépe odpovídá ambicím Evropy a zahrnuje promyšlený plán pro dosažení úspěchu.“
Evropa přehodnocuje tempo zelené transformace: Automobilky volají po pragmatismu
Když ekonomika vzkvétala a pracovních míst bylo dostatek, Evropané vesměs ambiciózní klimatickou agendu podporovali. Nyní, kdy ekonomika pokulhává a automobilky a dodavatelé ruší desítky tisíc pracovních míst, se podpora přesunula směrem ke zpomalení transformace.
Källenius uvedl, že automobilky prokázaly své odhodlání bojovat proti globálnímu oteplování desetiletím obrovských investic do nových technologií, elektrických vozidel a továren na výrobu baterií.
„Pragmatičtější přístup by mohl být způsobem, jak efektivněji dosáhnout evropských klimatických cílů,“ uvedl. „Konečný cíl dosáhnout do roku 2050 v EU uhlíkové neutrality zůstává pevně stanoven. Změní se pouze cesta, jak tohoto cíle dosáhnout.“
Mohlo by vás zajímat
Pád hodnoty Tesly: Klesá cena ojetých aut i akcií. Kupující profitují, majitelé ztrácejí
Znovuzavedení zákazu prodeje vozidel se spalovacím motorem
Prozatím platí evropský zákon, který zakazuje prodej nových vozidel se spalovacím motorem po roce 2035. Aby se to změnilo, musí EU buď tento zákon zrušit, nebo jej novelizovat a vytvořit výjimky, které by umožnily pokračovat v prodeji konvenčních vozidel i po uplynutí stanovené lhůty.
Na svém říjnovém summitu evropští lídři vyzvali Komisi, výkonný orgán bloku, aby znovu otevřela otázku zákazu automobilů s spalovacím motorem a do konce roku předložila návrhy, jak zpomalit kdysi svižný pochod Evropy k bezuhlíkové budoucnosti.
Komise uvedla, že zvažuje povolení větší „technologické neutrality“, což podle analytiků znamená možné povolení plug-in hybridů a vozidel s spalovacím motorem, která jezdí na syntetická paliva nebo biopaliva, která produkují méně emisí než konvenční paliva. Automobilový průmysl takovou změnu požaduje již řadu let a chce, aby Komise zařadila hybridní vozy a vozy poháněné syntetickými palivy mezi vozidla s nulovými emisemi, i když mají spalovací motor i po termínu stanoveném pro rok 2035.
Průmysl varuje před „švýcarským sýrem“ i havanským efektem
„Proměna nejdůležitějšího automobilového nařízení EU ve švýcarský sýr nevede k obnovení konkurenceschopnosti tohoto odvětví,“ uvedl v říjnovém prohlášení Lucien Mathieu, ředitel pro automobilový průmysl v bruselské lobbistické skupině Transport & Environment. „Jedná se o cynický pokus o rozebrání jednoho z hlavních pilířů evropského klimatu. Pokud Komise těmto požadavkům ustoupí, poskytne tím čínským výrobcům automobilů další konkurenční výhodu.“
Källenius poznamenal, že i po roce 2035 bude na silnicích stále jezdit více než 200 milionů konvenčních automobilů. Bez alternativních paliv a nových automobilů s spalovacím motorem, které by je nahradily, by stárly, což by mohlo vést k „havanskému efektu“, který by způsobil, že by náš vozový park ještě více zestárl, což by poškodilo jak klima, tak ekonomiku.
Vláda v Německu tlačí na zmírnění klimatických cílů: Chce zachránit upadající automobilky
Německo lobuje za oslabení zákazu a vytvoření delšího přechodného období. Německá ekonomika po dvou letech recese sotva roste. Problémy automobilového průmyslu sahají mnohem dále do minulosti. Výroba automobilů v Německu dosáhla vrcholu v roce 1998, ale v důsledku pandemie covidu v roce 2020 poklesla o 25 procent a od té doby každým rokem klesá. A nyní čelí němečtí výrobci automobilů nové konkurenci ze strany levnějších čínských vozidel.
Politici v zemi jsou znepokojeni, protože tento průmysl poskytuje téměř 800 000 pracovních míst a ekonomická nejistota podporuje nárůst popularity pravicového populismu. V této situaci se vláda staví za požadavky průmyslu, aby byly klimatické cíle zmírněny a aby byly zachráněny automobily poháněné benzínem.
„V roce 2035 nedojde k žádnému drastickému omezení,“ slíbil německý kancléř Friedrich Merz po setkání s představiteli automobilového průmyslu v září.
Zdroj: The Verge