Přejít k hlavnímu obsahu

Zákaz spalovacích motorů po roce 2035? Evropa své rozhodnutí přehodnocuje – spory se vyostřují

Jiří Palyza 26.11.2025
Ban na spalovací motory v roce 2035
Zdroj: Bannana Image (vygenerováno pomocí nástroje AI)

Zastánci se obávají, že oslabení zákazu spalovacích motorů naruší cestu k bezuhlíkové budoucnosti. Čísla ale hovoří jasně: Evropské automobilky termín roku 2035 dostává pod obrovský tlak, Čína jede a zákazníci jsou opatrní. Evropa zřejmě své plány na zákaz spalovacích motorů přehodnotí.

Kapitoly článku

Šéf Mercedesu láme ledy v Bruselu: Prosazuje odklad konce spalovacích motorů

Generální ředitel automobilky Mercedes-Benz, Ola Källenius, je věčný optimista, a to z dobrého důvodu. Dlouhodobě tlačí na Evropskou unii, aby ustoupila od svého ambiciózního cíle postupně vyřadit z provozu nová vozidla se spalovacím motorem, přičemž argumentuje, že zmírnění pravidel je návratem k pragmatismu, a nikoli kapitulací před odpůrci evropské zelené agendy.

Jeho tlak přináší výsledky. Přísné termíny pro postupné vyřazení spalovacích motorů po roce 2035 již „nejsou reálné“, řekl Källenius v nedávném rozhovoru pro The Verge, a to vzhledem k infrastrukturním překážkám a pomalému přijímání elektromobilů spotřebiteli. Je zapotřebí větší flexibility, aby se ochránila pracovní místa a konkurenceschopnost, poskytla spotřebitelům větší výběr a zajistilo, že výrobci budou moci tento přechod financovat se ziskem.

„Nejde o ústup,“ řekl na obranu prodloužení termínu do roku 2035. „Jde o vylepšení strategie, která lépe odpovídá ambicím Evropy a zahrnuje promyšlený plán pro dosažení úspěchu.“

Spalovací nebo elektrický vůz -- ilustrace se symbolikou EU v pozadí
Zdroj: ChatGPT (vytvořeno pomocí umělé inteligence)
Spalovací motor či elektromotor? Po roce 2035 mělo být v Evropě jasno. Od toho roku měl platit zákaz prodeje nových vozidel se spalovacím motorem. Nyní ale Evropská komise sahá po záchranné brzdě a není se čemu divit. Tradiční automobilky úpí pod tlakem z Číny a v branži se už otevřeně hovoří o silné konsolidaci evropských automobilek.

Evropa přehodnocuje tempo zelené transformace: Automobilky volají po pragmatismu

Když ekonomika vzkvétala a pracovních míst bylo dostatek, Evropané vesměs ambiciózní klimatickou agendu podporovali. Nyní, kdy ekonomika pokulhává a automobilky a dodavatelé ruší desítky tisíc pracovních míst, se podpora přesunula směrem ke zpomalení transformace.

Källenius uvedl, že automobilky prokázaly své odhodlání bojovat proti globálnímu oteplování desetiletím obrovských investic do nových technologií, elektrických vozidel a továren na výrobu baterií.

„Pragmatičtější přístup by mohl být způsobem, jak efektivněji dosáhnout evropských klimatických cílů,“ uvedl. „Konečný cíl dosáhnout do roku 2050 v EU uhlíkové neutrality zůstává pevně stanoven. Změní se pouze cesta, jak tohoto cíle dosáhnout.“

Mohlo by vás zajímat

Znovuzavedení zákazu prodeje vozidel se spalovacím motorem

Prozatím platí evropský zákon, který zakazuje prodej nových vozidel se spalovacím motorem po roce 2035. Aby se to změnilo, musí EU buď tento zákon zrušit, nebo jej novelizovat a vytvořit výjimky, které by umožnily pokračovat v prodeji konvenčních vozidel i po uplynutí stanovené lhůty.

Na svém říjnovém summitu evropští lídři vyzvali Komisi, výkonný orgán bloku, aby znovu otevřela otázku zákazu automobilů s spalovacím motorem a do konce roku předložila návrhy, jak zpomalit kdysi svižný pochod Evropy k bezuhlíkové budoucnosti.

Komise uvedla, že zvažuje povolení větší „technologické neutrality“, což podle analytiků znamená možné povolení plug-in hybridů a vozidel s spalovacím motorem, která jezdí na syntetická paliva nebo biopaliva, která produkují méně emisí než konvenční paliva. Automobilový průmysl takovou změnu požaduje již řadu let a chce, aby Komise zařadila hybridní vozy a vozy poháněné syntetickými palivy mezi vozidla s nulovými emisemi, i když mají spalovací motor i po termínu stanoveném pro rok 2035.

Elektromobil se nabíjí u domu
Zdroj: ChatGPT (vytvořeno pomocí umělé inteligence)
Elektromobil jako powerbanka: Praktický test prokázal, že vhodným připojováním vozidla k nabíječce spolu s optimalizací zapojení fotovoltaiky lze významně snížit závislost domácnosti na dodávkách elektřiny. To si ale mohou dopřát pouze rodiny, které žijí v rodinných domech.

Průmysl varuje před „švýcarským sýrem“ i havanským efektem

„Proměna nejdůležitějšího automobilového nařízení EU ve švýcarský sýr nevede k obnovení konkurenceschopnosti tohoto odvětví,“ uvedl v říjnovém prohlášení Lucien Mathieu, ředitel pro automobilový průmysl v bruselské lobbistické skupině Transport & Environment. „Jedná se o cynický pokus o rozebrání jednoho z hlavních pilířů evropského klimatu. Pokud Komise těmto požadavkům ustoupí, poskytne tím čínským výrobcům automobilů další konkurenční výhodu.“

Källenius poznamenal, že i po roce 2035 bude na silnicích stále jezdit více než 200 milionů konvenčních automobilů. Bez alternativních paliv a nových automobilů s spalovacím motorem, které by je nahradily, by stárly, což by mohlo vést k „havanskému efektu“, který by způsobil, že by náš vozový park ještě více zestárl, což by poškodilo jak klima, tak ekonomiku.

Vláda v Německu tlačí na zmírnění klimatických cílů: Chce zachránit upadající automobilky

Německo lobuje za oslabení zákazu a vytvoření delšího přechodného období. Německá ekonomika po dvou letech recese sotva roste. Problémy automobilového průmyslu sahají mnohem dále do minulosti. Výroba automobilů v Německu dosáhla vrcholu v roce 1998, ale v důsledku pandemie covidu v roce 2020 poklesla o 25 procent a od té doby každým rokem klesá. A nyní čelí němečtí výrobci automobilů nové konkurenci ze strany levnějších čínských vozidel.

Politici v zemi jsou znepokojeni, protože tento průmysl poskytuje téměř 800 000 pracovních míst a ekonomická nejistota podporuje nárůst popularity pravicového populismu. V této situaci se vláda staví za požadavky průmyslu, aby byly klimatické cíle zmírněny a aby byly zachráněny automobily poháněné benzínem.

„V roce 2035 nedojde k žádnému drastickému omezení,“ slíbil německý kancléř Friedrich Merz po setkání s představiteli automobilového průmyslu v září.

Zdroj: The Verge

Jezdíte starým autem? Evropská komise chystá revoluci, která ovlivní každého


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme