Přejít k hlavnímu obsahu

Jezdíte starým autem? Evropská komise chystá revoluci, která ovlivní každého

Jiří Palyza 20.11.2025
Dělník připravuje vozidlo na sešrotování
Zdroj: ChatGPT (vytvořeno pomocí umělé inteligence)

Evropská komise se chystá od základu změnit pravidla pro vozidla, která dosloužila. Nové nařízení, které je v poslední fázi schvalování, má za cíl nastartovat skutečnou recyklační revoluci v automobilovém průmyslu. Změny se dotknou výrobců, recyklačních firem i samotných řidičů a přináší jak velké příležitosti, tak nové výzvy. Shrnujeme to nejdůležitější, co nás čeká.

Kapitoly článku

Co všechno se změní?

Nová pravidla pro recyklaci vozidel, známá jako End-of-Life Vehicle Regulation, se nově nebudou týkat jen osobních aut a dodávek. Jejich působnost se postupně rozšíří také na motocykly, nákladní vozy a autobusy. Zásadní novinkou je tlak na samotné výrobce už při návrhu nových vozů. Ty budou muset být navrženy tak, aby je bylo možné na konci jejich životnosti snadněji rozebrat a jejich díly znovu použít nebo efektivně recyklovat.

Do nových vozidel se například povinně dostanou plasty, získané recyklací ze starých vozidel. Aby byl v celém procesu pořádek, všechny materiály, díly i chemické látky budou muset podléhat standardizovanému označení.

S tím souvisí i posílení takzvané rozšířené odpovědnosti výrobce. Zjednodušeně to znamená, že automobilky ponesou odpovědnost za celý životní cyklus svých produktů – od prvního nákresu až po ekologickou likvidaci.

Oprava vozidla v servisu
Zdroj: Kate Ibragimova/Unsplash
V souvislosti s návrhem nové regulace Evropské komise je přinejmenším nejasná definice "vozidla s ukončenou životností". Bude to v kompetenci servisů, STK, či pojišťoven?

Evropa chce zavést digitální dohled nad autovraky: Jednotná pravidla mají zastavit šedou zónu

Nařízení se také zaměřuje na problém „mizících“ autovraků. Zavádí přísnější dohled a digitální sledování vozidel napříč státy Evropské unie. Cílem je vyjasnit, kdy lze vozidlo považovat za „ještě ojeté“, či zda a kdy už se z něj stal odpad, určený k recyklaci. Zakázán bude také vývoz nepojízdných vraků do třetích zemí, což má zabránit nelegální likvidaci a znečišťování životního prostředí mimo EU.

Důležitou změnou je i samotná forma regulace. Místo směrnice, kterou musel každý stát zapracovat do své legislativy, přichází rovnou nařízení. To znamená, že pravidla budou platit jednotně a přímo v celé Evropské unii. To by mělo sjednotit trh a zrychlit inovace.

Garážový servis a oprava staršího vozidla
Zdroj: Carlos Torres/Unsplash
Do kategorie End-of-Life Vehicle podle návrhu nařízení spadají všechna vozidla, u nichž došlo k poruše některé z hlavních komponent: motoru, převodovky, brzd nebo řízení, a které jsou považovány za staré. Potenciálně jde tedy o vozidla s průměrným stářím 15 let. Jakmile budou taková vozidla označena jako ELV, tedy s ukončenou životností, nebudou moci být podrobena zásadnějším opravám (!) a velmi pravděpodobně je tak čeká vyřazení z provozu a sešrotování.

Nové povinnosti ale přináší i otazníky

Zavedení takto ambiciózních pravidel se však neobejde bez komplikací. Zejména výrobci těžkých vozidel varují před zvýšenými náklady a administrativní zátěží. Vyzývají, aby nové požadavky byly zaváděny postupně. Odborníci také upozorňují, že je třeba lépe rozlišovat mezi recyklací a takzvaným „remanufacturingem“ – tedy renovací dílů. Ta sice šetří ještě více zdrojů, ale vyžaduje specifická pravidla.

Velkou výzvou bude také zavedení digitálního „pasu cirkulárnosti“. Tím by do budoucna mělo být vybaveno každé vozidlo. Pas bude obsahovat veškeré informace o jeho složení. Zavedení ale bude technologicky i organizačně náročné, a bude vyžadovat značné investice do digitalizace i dohledu ze strany členských států.

Kladka s hákem v autoservisu
Zdroj: Joshua Woroniecki/Unsplash
Podle nového návrhu Evropské komise by měly starší vozidla uvolnit své místo novějším, pokud možno nízko- a do budoucna i bezemisním modelům.

Jaký je aktuální stav a co bude dál?

Legislativní proces je ve finále. Jeho cílem je přiblížit automobilový průmysl principům cirkulární ekonomiky, kde se materiály nevyhazují, ale vrací zpět do oběhu. Podle odhadů by díky tomu mohlo v roce 2035 vzniknout až o 12,8 milionu tun emisí CO₂ méně a řádně zpracovaných vozidel by mohlo být o 3,8 milionu více.

Kromě ekologických přínosů se očekávají i významné ekonomické výhody. Efektivnější sběr a zpracování vraků může vytvořit trh s recyklovanými materiály v hodnotě téměř tří miliard eur. Zároveň se tím zvýší opětovné využití vzácných surovin, jako jsou například kovy vzácných zemin, kterých by se mohlo ročně získat zpět až 350 tun. Tento tlak nevyhnutelně podpoří inovace v technologiích demontáže, třídění a certifikace recyklovaných materiálů.

Na podzim roku 2025 vstoupily Evropský parlament, Rada EU a Evropská komise do závěrečného vyjednávání o finální podobě textu regulace. Na klíčových cílech panuje shoda, řeší se však praktické detaily, jako jsou přechodná období nebo konkrétní procenta recyklovaných plastů v nových vozech. Jakmile bude nařízení schváleno, začne platit napříč celou Evropskou unií. To představuje zásadní posun oproti dřívějším, méně závazným směrnicím.

Zdroj: Auto Recycling World, European Commission

Konec oprav starších vozidel: Evropská komise připravuje kontroverzní regulaci – skončí provozuschopná auta na šrotišti?


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme