Přejít k hlavnímu obsahu

Už žádný bankéř? Česká spořitelna ukázala budoucnost bankovnictví v Česku

Josef Mika 12.11.2025

Bankovní pobočky procházejí zásadní proměnou a stávají se centry moderních technologií, které bankám spoří pracovníky a zároveň nabízejí klientům širší a rychlejší služby. Hlavní roli v nich hraje digitalizace, automatizace a stále častěji i umělá inteligence. Česká spořitelna nedávno ukázala, jak by to mohlo vypadat v praxi, když otevřela pobočku, kde vás u vchodu přivítá digitální avatar.

Kapitoly článku

Budoucnost je tady: Avatar místo recepční

Představte si, že vstoupíte do banky a místo čekání ve frontě vás osloví virtuální asistent. Přesně to se děje v nové Future Lab – pobočce budoucnosti České spořitelny, která byla otevřena v Praze v ulici Na Perštýně. Digitální avatar v reálném čase poskytuje informace, naviguje klienty po prostoru a pomáhá s obsluhou samoobslužných zón. Je poháněn speciálními moduly od tvůrce známého ChatGPT, společnosti OpenAI.

Česká spořitelna svou novou pobočku bere skutečně jako laboratoř, dle hodlá zkoušet nové přístupy. Tento její krok odpovídá měnícímu se chování zákazníků, kteří stále více preferují online a mobilní bankovnictví. Kamenné pobočky tak musí nabídnout něco navíc a klient by v nich neměl narazit na obvyklé fronty a sliby typu „ozveme se vám do 24 hodin“. Avataři a další chytrá řešení automatizují rutinní úkony, snižují personální náklady a vnášejí do fyzického prostoru moderní a taky přeci jen přívětivější atmosféru.

Možnosti Future Labu

Future Lab ČS
Zdroj: Česká spořitelna
Digitální avatar vás uvítá při vstupu do nové pobočky České spořitelny v Praze Na Perštýne.

Ve Future Lab České spořitelny mohou klienti vedle vyřizování svých finančních potřeb otestovat i své finanční zdraví ve formě interaktivních miniher. Nastaví si zde například své finanční cíle, zjistí, jak dobře pracují se svým rozpočtem nebo co obnáší bydlení v nájmu a ve vlastním. U každé zóny finančního zdraví si návštěvník může domluvit schůzku s bankéřem, nebo se ho rovnou ujme vyškolený Future Lab expert.

Vedle toho, že vás u vchodu uvítá avatar, má pobočka speciální design a její součástí je i velká LED obrazovka. Návštěvníci zde navíc mohou vyzkoušet i služby, které jsou „za hranicí bankovnictví“: nachází se zde zóna fyzického zdraví, kterou provozuje partner České spořitelny uLékaře.cz. Zde vám AI dokáže změřit tep, krevní tlak, teplotu či okysličení krve a poté pomocí AI avatara zprostředkuje výsledky a upozorní na případné zdravotní komplikace.

Future Lab ČS
Zdroj: Česká spořitelna
Nová pobočka České spořitelny nazvaná Future Lab je pro klienty otevřená 24 hodin denně 7 dní v týdnu.

Méně poboček, více chytrých technologií

Globální trendy jsou jasné: počet fyzických poboček klesá, ale ty zbývající by měly být chytřejší. A důležitou součástí moderního bankovnictví se stává umělá inteligence je. Už dnes běžně komunikujeme s chatboty zvládajícími základní poradenství. Odborníci se shodují, že do roku 2030 bude generativní AI standardem ve všech oblastech – od obsluhy klienta přes správu účtů až po detekci podvodů. Řada bank dnes používá AI ke kontrole plateb, takže dokážou lépe odhalit podvody a zároveň nabídnout klientům služby přesně na míru.

Lidé chtějí, aby bylo jedno, jestli jdou do banky osobně nebo si záležitosti vyřídí online – proto přibývají videohovory s bankéřem, ať už z pobočky nebo z domova. Koncept Future Lab ukazuje, že kamenné pobočky se budou postupně měnit spíš v poradenská místa.

Zdroj: Česká spořitelna, McKinsey, The Financial Brand

Mohlo by vás zajímat


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme