Nový zákon o datech otřese digitálním světem
Dnes už bezmála ve všech digitálních zařízeních, které se propojují na internet, dochází ke sběru, zpracování a ukládání dat. To platí pro chytré televize, stejně jako pro mobilní telefony, počítače nebo moderní automobily. Uživatelé však často nemohou ke shromažďovaným informacím přistupovat. A právě to se díky nově platnému zákonu o datech mění.
Nařízení z pera Evropské komise už bylo schváleno na začátku roku 2024, a po uplynutí doby pro jeho zavedení vstoupilo v platnost 12. září 2025. Jeho cílem je, aby zákazníci z Evropské unie získali více práv, které se týkají především informací, které shromažďují jejich připojená zařízení. Současně by se také měl snížit počet monopolů výrobců a zvýšit konkurence.
Zákon EU o datech je velmi rozsáhlý a vztahuje se na všechna připojená zařízení. Výrobci musí mimo jiné zveřejnit, jaké informace shromažďují a jak k nim lze získat přístup.

Propojenými zařízeními jsou dnes i moderní automobily
Při ukládání dat se sice v první řadě stále myslí na mobilní telefony nebo počítače, ale i automobily jsou považovány za propojená zařízení a spadají tedy pod zákon o datech. Automobilová asociace našich západních sousedů, ADAC, již několikrát zjistila, že moderní vozidla shromažďují překvapivě velké množství dat.
A co činí zákon o datech v této souvislosti zajímavým je skutečnost, že právo na znalost generovaných dat a možnosti rozhodování o jejich následném nakládání, se vztahuje i na zakoupená zařízení. U automobilů se tedy nejedná výhradně o nová vozidla.
Motoristé by měli získat větší kontrolu nad svými údaji, které jsou zpracovávány vozidlem. Měli by mít k údajům přístup, možnost je mazat nebo předávat třetím stranám. Výrobci nesmí za poskytnutí přístupu k údajům požadovat žádné peníze.
Majitelé vozidel se tak budou moci rozhodnout, zda chtějí například sdílet nasbíraná data s pojišťovnou, či zda je poskytnou nezávislému servisu. To má i další související výhody:
- levnější pojištění díky dobrovolnému sdílení údajů o jízdách,
- rychlejší diagnostika poruch,
- možnost svobodné volby servisu bez rizika ztráty záruky,
- využití údajů o vozidle v aplikacích třetích stran.
Mohlo by vás zajímat
Lepicí páska na opravu baterie elektromobilu: čínské autoservisy fungují jinak, než jste zvyklí

Výrobci musejí jasně informovat předem, jaké údaje budou shromažďovány, jak budou využívány a sdíleny. Řidiči musí mít přístup k získaným údajům, a to včetně diagnostických údajů nebo uložených vzorců používání vozidla.
Nařízení stanovuje dvě možnosti, jak uživatelé mohou přístup k údajům získat:
-
1
Přímý přístup, například prostřednictvím aplikace. Výrobci musí vysvětlit, jak přesně postupovat u jednotlivých vozidel, aby bylo možné data získat.
-
2
Nepřímý přístup prostřednictvím žádosti výrobci, například přes webový portál.
Výrobci předají kontrolu nad daty uživateli
Klíčovým bodem zákona o datech je, že výrobci nesmějí vytvářet databáze, ke kterým by měli výhradní přístup pouze oni. Naopak, uživatelé získávají právo na to, aby mohli ke svým informacím přistupovat také.
Uživatelé také budou moci rozhodovat o tom, kdo bude smět data nadále využívat. Pro výrobce automobilů se tomu musejí přizpůsobit a zpřístupnit odpovídající technické možnosti, aby k uloženým datům měly přístup i nezávislé servisy.
V příštím roce se zákon o datech posune do další fáze: od 12. září 2026 budou muset být nová vozidla konstruována tak, aby bylo možné s informacemi nakládat od samotného počátku.

EU Data Act: víc práv pro řidiče, ale i obavy z úniku know-how automobilek
I v případě EU Data Act však existuje i odvrácená strana mince a z automobilové branže zaznívá jeho kritika. Zatímco spotřebitelé získají větší transparentnost a svobodu, výrobci varují před možnými úniky know-how a obchodních tajemství konkurenci.
Zneužití se rovněž obávají odborníci na ochranu osobních údajů, a to pokud budou citlivé údaje o vozidlech bez rozmyslu sdíleny s třetími stranami. Autokluby proto volají po zavedení odvětvových pravidel, která budou odpovídat specifickým požadavkům automobilového průmyslu.
Zda se nové předpisy ujmou i v praxi ještě závisí na mnoha faktorech. Do značné míry jde i o to, jaký přístup k datům výrobci zajistí, především z hlediska uživatelské vstřícnosti, a také zda řidiči skutečně aktivně uplatní a využijí svá nová práva.