Majitelé aut přebírají kontrolu
Moderní, často už plně propojené, automobily generují kvanta dat, která by rádi měli k dispozici výrobci, servisy nebo třeba pojišťovny. Doposud bylo jejich vlastnictví nejasné, přitom se často jedná o citlivé osobní údaje.
Klíčovou změnou je, že vlastníci vozidel získají plnou kontrolu nad daty, která jejich auto generuje. V praxi to znamená, že budou mít právo k nim přímo přistupovat a rozhodovat, s kým je budou sdílet. Díky tomu bude také mnohem jednodušší využívat služby třetích stran – od nezávislých servisů přes pojišťovny až po chytré aplikace pro sledování stavu vozidla – bez nutnosti spoléhat se pouze na řešení od výrobce auta.
Automobilky tak budou muset otevřít své dosud uzavřené datové systémy. Pokud o to majitel vozu požádá, budou povinny sdílet technicky dostupná data s kýmkoliv, koho si majitel zvolí. Zákon přitom chrání obchodní tajemství a know-how výrobců, takže se sdílení netýká dat zpracovaných proprietárními algoritmy. Jde tak především o údaje z palubní elektroniky, diagnostického OBD portu, senzorů jízdy nebo lokalizačních systémů.
Tato změna zároveň sjednocuje pravidla napříč celou Evropskou unií. Končí tak doba netransparentních licencí a složitých smluvních podmínek, které přístup k datům často omezovaly. Vzniká díky tomu standardizované prostředí, kde je jasně definováno, kdo má na jaká data nárok a za jakých podmínek.
Co to znamená pro řidiče, servisy a technologické firmy?

Pro řidiče přináší Data Act hlavně určitou možnost vlastní volby. Nezávislé servisy, pojišťovny nebo digitální start-upy budou teď schopni snadněji nabízet své služby, protože jejich aplikace a systémy získají přístup ke stejným datům, jaká mají k dispozici výrobci a autorizovaní prodejci a servisy.
Zákon se soustředí i na ochranu soukromí. Každý řidič/uživatel bude muset se sdílením dat souhlasit a svůj souhlas může kdykoliv odvolat. Data Act tak zajišťuje úroveň ochrany osobních údajů v souladu s nařízením GDPR.
Pro automobilky to znamená nutnost investovat do modernizace své IT infrastruktury. Budou muset sjednotit rozhraní (API) a procesy, které jsou dnes často roztříštěné a určené jen pro interní potřeby. Na druhou stranu se jim otevírají nové trhy a příležitosti pro partnerství s vývojáři aplikací a poskytovateli mobilních služeb. Celkově se očekává, že otevření dat podpoří vznik zcela nových služeb pro řidiče – od pokročilých diagnostických aplikací přes efektivnější systémy sdílení aut a správu energie až po personalizované pojištění.
Kdy a na která auta se pravidla vztahují?
Nová pravidla začnou platit od září 2025 pro všechna „chytrá“ vozidla, která jsou již v provozu. O rok později, tedy od září 2026, budou muset nově uváděná auta na trh splňovat i konkrétní technické požadavky, které přístup k datům ještě více usnadní. Důležité je, že povinnost se vztahuje pouze na data, která jsou z vozu technicky získatelná, například přes zmíněný OBD port. Nařízení nenutí výrobce zpřístupňovat údaje, které jejich systémy běžně nesbírají nebo neumí poskytnout.
Zdroj: Chip.de, Smartcar, European Union