Facebook minulý týden povýšil funkčnost komentovacího „zásuvného“ modulu pro jiné weby. Ten zatím nevídáme na webu často. Facebook se novými funkcemi zjevně snaží nalákat webů více a tak se rozlézt po webu jak chobotnice.
Komentáře jsou nyní propojeny s Facebookem. Přihlášený facebookový uživatel uvidí zatržené „Přidat komentář do mého profilu na Facebooku“ (anglicky „Post to Facebook“). Ponechá‑li to, pak se komentář umístí i na jeho zeď a do příspěvků přátelům. Pozor, ti na něj mohou na Facebooku odpovědět, a jejich odpověď se díky propojení objeví i veřejně na onom webu. Na to je má upozornit pouze prodloužený text v tlačítku „Přidat komentář“, jenž má být doplněn o jméno webu.
Další změnou je řazení komentářů. Příspěvky od přátel anebo přátel přátel uvidíte navrchu. Kromě toho navrch probublají také příspěvky oblíbené a rozpravy právě aktivní. Zato spam má být skryt. K tomu můžete jako uživatelé sami přispět: když kliknete myší na nenápadný křížek vpravo příspěvku a vyberete jednu z možností.
U jména uživatele se v komentářích mohou zobrazit některé osobní údaje (například práce nebo studium), ale jen ty, které jsou veřejné, anebo má‑li určitý čtenář právo je vidět.
Správcům webů se vylepšily možnosti moderování příspěvků. Mohou určit, zda se nové příspěvky zobrazí všem, anebo jen okruhu přátel a přátel přátel čtenáře. Obdobně mohou omezit viditelnost příspěvků obsahujících určitá slova anebo od určitých uživatelů.
Komentáře od Facebooku ano, či ne?
Takřka všechny publikační systémy na webu, i blogovací dostupné zdarma, již nabízejí vlastní podporu pro komentáře. Málokterý provozovatel webu bude chtít na stránkách komentáře dvojí, a tak si musí mezi vlastními a facebookovými vybrat. To není jednoduché — za výhody komentářů facebookových zaplatí jejich nevýhodami.
Propojení s Facebookem je, pokud jde o návštěvnost a živost webu, určitě výhodou. Komentář jednoho může přitáhnout i jeho přátele, a díky běžným facebookovým upozorněním na reakce debata spíše záhy neusne.
Za výhodu může být považováno i to, že takový web nepotřebuje vlastní přihlašování a ověřování uživatelů — využívá se Facebooku. Přitom tomu nemusí být nutně tak, že přispět mohou jen uživatelé Facebooku. Můžete umožnit příspěvky anonymní, a Facebook postupně rozšíří plugin o přihlašování i pod jinými účty. (Netušíme, zda smíme doufat v účet u Googlu.)
Zjevnou nevýhodou je prostě závislost na Facebooku. Kdykoli Facebook funkce komentářového boxu změní, musí se provozovatel webu přizpůsobit. Službu Facebook poskytuje na základě nějakých pravidel, se kterými musí provozovatel souhlasit. Když bude přihlášení nebo propojení s Facebookem zlobit, bude to běžným uživatelem vnímáno, jakože něco nechodí na dotyčném webu.
Hledali jsme, kdo mezi weby českými využívá komentářů od Facebooku, a věru jsme takových nenašli mnoho. Z velkých je to ČT24, ze známých blogů pooh.cz.