Přejít k hlavnímu obsahu

Jak RTX AI mění pravidla hry, stovky FPS na notebooku pomocí Multi Frame Generation

Promotion 25.04.2025
AD Jak RTX AI mění pravidla hry, stovky FPS na notebooku pomocí Multi Frame Generation
info ikonka
Zdroj: NVIDIA

Vysoký výkon v přenosném balení díky GeForce RTX. Nové technologie posouvají notebooky na zcela novou úroveň. I náročná práce a nové hry nepředstavují pro stroje s GeForce RTX sebemenší problém.

S výkonnými notebooky to bývalo složité. Vměstnat do tenkého těla s omezeným chladícím potenciálem výkonné komponenty byl inženýrský oříšek. Výsledný výkon přitom stačil na pár aktuálních herních titulů a o rok později už jste museli snižovat detaily. Výkon navíc zkrátka nebyl. A nejinak tomu bylo s profesionálními programy. Poslední roky se toto ovšem mění a můžeme za to vděčit zejména Nvidii a sadě AI technologií. Zejména DLSS Frame Generation je pro notebooky přelomový a novinka Multi Frame Generation doslova mění zajetá pravidla, která provázela výkonné notebooky v herní i profesionální kategorii.

Generování snímků pomocí umělé inteligence lze v herní hantýrce považovat za „game changer“. I ze středně výkonného notebooku s grafikou GeForce RTX série 50 můžete vydolovat stovky snímků za sekundu. MFG totiž generuje k jednomu přirozeně vyrenderovanému snímku až tři generované pomocí AI. V ideálním případě tak získáte až čtyřnásobek původních FPS a mnohem plynulejší požitek při používání profesionálních programů.


NVIDIA

U notebooků je takový nárůst klíčový. Pomocí sady DLSS lze generovat až 15 z 16 pixelů. Z původního renderu se totiž obraz přes DLSS Super Resolution upscaluje, přidá se například Ray Reconstruction a následné snímky kompletně přidá Frame Generation. Technologie Nvidie se tak skvěle doplňují.

NVIDIA

Multi Frame Generation využívá Tensor jádra v grafických kartách Nvidia GeForce RTX a je dostupný pouze v grafikách RTX 50, tedy nejnovější řadě. Jak tedy MFG funguje?

DLSS se vyvíjí už celkem 6 let a NVIDIA za tu dobu získala řadu dat skrze analyzování dat a záběrů na svých serverech. MFG využívá vylepšený algoritmus AI Optical Flow. Díky architektuře Blackwell disponující vyšším výkonem je základní framerate stabilnější a AI může lépe analyzovat renderované snímky. Zobrazovací Blackwell engine nově zprocesuje až dvojnásobek pixelů a silnější 5. generace Tensor jader se pak stará o generování dodatečných snímků.

NVIDIA

V rámci DLSS 4 došlo u frame generation k řadě optimalizací. AI model je o 40 % rychlejší a využívá o 30 % méně VRAM. V porovnání mezi DLSS 3 a DLSS 4 je tedy nové generování rychlejší a méně náročné. V titulu Warhammer 40,000: Darktide získáte o 10 % vyšší snímkovou frekvenci při využití o 400 MB méně VRAM.

Výsledek v praxi je viditelný na první pohled. Video níže srovnává FPS v hororovém titulu Alan Wake 2 při vypnutí a zapnutí celé sady DLSS. Místo nízkých desítek FPS získáte okolo 170 snímků za sekundu, čímž plně využijete i displeje s vyšší obnovovací frekvencí. Ty jsou u notebooků dnes již standardem. Hra v tomto případě běží na notebookové RTX 5090 ve 4K rozlišení a maximálních detailech včetně RT Overdrive režimu.

 

DLSS 4 se využívá také v řadě profesionálních program. D5 Render přináší podporu Multiframe Generation, vylepšeného Frame Generation nebo třeba Ray Reconstruction modelů. Díky těmto RTX AI technologiím se i z malého notebooku stává plnohodnotná profesionální pracovní stanice schopná doručovat kvalitní výsledky v krátkém čase. 

NVIDIA

Mezi další zajímavé AI funkce můžeme zařadit například RTX Video zvyšující rozlišení obrazu. Umělá inteligence si poradí i s převodem SDR do HDR. Můžete si tak snadno vychutnat vyšší rozlišení a dynamičtější obraz i u starších filmů, seriálů a online videí za pomoci grafické karty GeForce RTX.

Project G-Assist pro změnu míří spíše na hráče a poradí při nastavení hry, vysvětlení technologií a dokonce zvládne provést i základní diagnostiku počítače. Pokud se tedy v nových technologiích a hrách moc nevyznáte, G-Assist vás tímto světem hravě provede.
NVIDIA

Ve velkém se umělá inteligence začíná používat u herních postav. NVIDIA Ace se postará o kompletní oživení herní postavy dosud řízené jednoduchými algoritmy. Vylepší například myšlení postav, konverzaci, samotnou řeč, výrazy obličeje a celkově zvýší imerzi při interakci s virtuálními postavami. Soubor NVIDIA Ace technologií poháněných umělou inteligencí představuje budoucnost pohlcujícího hraní.

Výhodou těchto technologií je fakt, že je najdete v rámci nejnovější řady RTX 50 grafik u levnějších i výkonnějších modelů. DLSS tak pomáhá i u vstupních modelů, kde je výkon navíc opravdu znát.

NVIDIA

Samozřejmě GeForce RTX grafika nabízí i další výhody včetně Ray Tracingu nebo Nvidia Reflex snižujícího odezvu systému. Přímo v noteboocích pak nalezneme také sadu Max-Q optimalizující výkon a využití komponent s cílem vyššího výkonu a úspory baterie.

Notebooky s GeForce RTX 50 přicházejí v těchto týdnech postupně na trh a opět budou k dispozici od řady výrobců. Důležitým ukazatelem bude již tradičně TDP grafiky, které ovlivňuje výkon, a tedy i nároky na chlazení. Volit tedy půjde menší stroje s nižší hmotností i nekompromisní notebooky. Díky Nvidii si ale užijete nové technologie ve všech kouscích s GeForce RTX 50 grafikou. Ve výběru se tak omezovat nemusíte.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme