S výkonnými notebooky to bývalo složité. Vměstnat do tenkého těla s omezeným chladícím potenciálem výkonné komponenty byl inženýrský oříšek. Výsledný výkon přitom stačil na pár aktuálních herních titulů a o rok později už jste museli snižovat detaily. Výkon navíc zkrátka nebyl. A nejinak tomu bylo s profesionálními programy. Poslední roky se toto ovšem mění a můžeme za to vděčit zejména Nvidii a sadě AI technologií. Zejména DLSS Frame Generation je pro notebooky přelomový a novinka Multi Frame Generation doslova mění zajetá pravidla, která provázela výkonné notebooky v herní i profesionální kategorii.
Generování snímků pomocí umělé inteligence lze v herní hantýrce považovat za „game changer“. I ze středně výkonného notebooku s grafikou GeForce RTX série 50 můžete vydolovat stovky snímků za sekundu. MFG totiž generuje k jednomu přirozeně vyrenderovanému snímku až tři generované pomocí AI. V ideálním případě tak získáte až čtyřnásobek původních FPS a mnohem plynulejší požitek při používání profesionálních programů.
U notebooků je takový nárůst klíčový. Pomocí sady DLSS lze generovat až 15 z 16 pixelů. Z původního renderu se totiž obraz přes DLSS Super Resolution upscaluje, přidá se například Ray Reconstruction a následné snímky kompletně přidá Frame Generation. Technologie Nvidie se tak skvěle doplňují.
Multi Frame Generation využívá Tensor jádra v grafických kartách Nvidia GeForce RTX a je dostupný pouze v grafikách RTX 50, tedy nejnovější řadě. Jak tedy MFG funguje?
DLSS se vyvíjí už celkem 6 let a NVIDIA za tu dobu získala řadu dat skrze analyzování dat a záběrů na svých serverech. MFG využívá vylepšený algoritmus AI Optical Flow. Díky architektuře Blackwell disponující vyšším výkonem je základní framerate stabilnější a AI může lépe analyzovat renderované snímky. Zobrazovací Blackwell engine nově zprocesuje až dvojnásobek pixelů a silnější 5. generace Tensor jader se pak stará o generování dodatečných snímků.
V rámci DLSS 4 došlo u frame generation k řadě optimalizací. AI model je o 40 % rychlejší a využívá o 30 % méně VRAM. V porovnání mezi DLSS 3 a DLSS 4 je tedy nové generování rychlejší a méně náročné. V titulu Warhammer 40,000: Darktide získáte o 10 % vyšší snímkovou frekvenci při využití o 400 MB méně VRAM.
Výsledek v praxi je viditelný na první pohled. Video níže srovnává FPS v hororovém titulu Alan Wake 2 při vypnutí a zapnutí celé sady DLSS. Místo nízkých desítek FPS získáte okolo 170 snímků za sekundu, čímž plně využijete i displeje s vyšší obnovovací frekvencí. Ty jsou u notebooků dnes již standardem. Hra v tomto případě běží na notebookové RTX 5090 ve 4K rozlišení a maximálních detailech včetně RT Overdrive režimu.
DLSS 4 se využívá také v řadě profesionálních program. D5 Render přináší podporu Multiframe Generation, vylepšeného Frame Generation nebo třeba Ray Reconstruction modelů. Díky těmto RTX AI technologiím se i z malého notebooku stává plnohodnotná profesionální pracovní stanice schopná doručovat kvalitní výsledky v krátkém čase.
Mezi další zajímavé AI funkce můžeme zařadit například RTX Video zvyšující rozlišení obrazu. Umělá inteligence si poradí i s převodem SDR do HDR. Můžete si tak snadno vychutnat vyšší rozlišení a dynamičtější obraz i u starších filmů, seriálů a online videí za pomoci grafické karty GeForce RTX.
Project G-Assist pro změnu míří spíše na hráče a poradí při nastavení hry, vysvětlení technologií a dokonce zvládne provést i základní diagnostiku počítače. Pokud se tedy v nových technologiích a hrách moc nevyznáte, G-Assist vás tímto světem hravě provede.
Ve velkém se umělá inteligence začíná používat u herních postav. NVIDIA Ace se postará o kompletní oživení herní postavy dosud řízené jednoduchými algoritmy. Vylepší například myšlení postav, konverzaci, samotnou řeč, výrazy obličeje a celkově zvýší imerzi při interakci s virtuálními postavami. Soubor NVIDIA Ace technologií poháněných umělou inteligencí představuje budoucnost pohlcujícího hraní.
Výhodou těchto technologií je fakt, že je najdete v rámci nejnovější řady RTX 50 grafik u levnějších i výkonnějších modelů. DLSS tak pomáhá i u vstupních modelů, kde je výkon navíc opravdu znát.
Samozřejmě GeForce RTX grafika nabízí i další výhody včetně Ray Tracingu nebo Nvidia Reflex snižujícího odezvu systému. Přímo v noteboocích pak nalezneme také sadu Max-Q optimalizující výkon a využití komponent s cílem vyššího výkonu a úspory baterie.
Notebooky s GeForce RTX 50 přicházejí v těchto týdnech postupně na trh a opět budou k dispozici od řady výrobců. Důležitým ukazatelem bude již tradičně TDP grafiky, které ovlivňuje výkon, a tedy i nároky na chlazení. Volit tedy půjde menší stroje s nižší hmotností i nekompromisní notebooky. Díky Nvidii si ale užijete nové technologie ve všech kouscích s GeForce RTX 50 grafikou. Ve výběru se tak omezovat nemusíte.