Přejít k hlavnímu obsahu

Byl na vině skutečně autopilot? Tesla se spícím řidičem srazila policejní vůz

Jiří Palyza 05.11.2025
Bílý vůz Tesla před dealerstvím
Zdroj: Ideogram (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Svým očím pravděpodobně nemohli věřit američtí policisté, když do jejich vozu narazil elektromobil Tesla v režimu autopilota. Ani jeho řidič zřejmě nechápal, co se stalo – krátce před srážkou totiž usnul za volantem. Není to poprvé, kdy se asistenční systém Tesly přinejmenším ztrapnil. I když – byl na vině skutečně autopilot?

Kapitoly článku

Tesla usnula spolu s řidičem

Incident se odehrál v polovině října ve státě Illinois. Podle místní policejní zprávy řidič havarované Tesly uvedl, že za volantem usnul a vozidlo dále pokračovalo v režimu autopilota. Policisté, kteří měli hlídku a seděli uvnitř poškozeného vozu, neutrpěli žádné vážnější zranění.

Viník nehody byl policisty zadržen a obviněn z několika dopravních přestupků. Na sociálních sítích kolují fotky poškozeného policejního vozu. Model Tesly, který do něj naboural, ovšem vidět není. Zůstává tedy prozatím nejasné, o jaký vlastně šlo.

Navzdory vysokým očekáváním autopilot Tesly selhává

I přes svůj název není autopilot Tesly skutečným systémem autonomního řízení, který by dokázal vozidlo řídit zcela bez zásahu lidské ruky. Jedná se o asistenční systém řidiče úrovně 2. Dokáže vozidlo udržet v jízdním pruhu, brzdit a zrychlovat. Vyžaduje však neustálou kontrolu přítomným řidičem.

Tesla nabízí i režim „Full Self-Driving“, která dokáže i více, a to především na dálnicích. Ani ten ovšem není v právním smyslu autonomní a v případě nehody nezbavuje řidiče zodpovědnosti.

Přestože Elon Musk systém asistence řidiče neustále vychvaluje, mnoho zákazníků neskrývá své zklamání. Fiaskem dopadl i plánovaný velký test dvou influencerů. Jejich záměrem bylo demonstrovat schopnosti systému Full Self-Driving (FSD) přejezdem napříč Amerikou ze San Diega do Jacksonville, a to bez ručního zásahu do řízení.

Mohlo by vás zajímat

Nicméně už po 100 km došlo k nehodě: vůz Tesla Model Y při jízdě po dálnici najel na překážku, kterou nerozpoznal. Při kolizi došlo k tak závažnému poškození podvozku, že experiment musel být přerušen.

Oba řidiči zdůrazňovali, že vozidlo je vybaveno jak nejnovějším hardwarem, tak i softwarem. I přesto technologie selhala v situaci, která by měla být pro autonomní systém zvládnutelná. Incident tak poukázal na limity systému FSD, který je již roky označován jako „téměř hotový“.

Mohlo by vás zajímat

Řidiči obcházejí bezpečnostní funkce: Incident v Illinois vyvolává otázky

Uživatelé neustále nacházejí triky, jak v Tesle obejít zabudované bezpečnostní funkce, například simulováním zatížení volantu pomocí magnetů. V USA již došlo k několika vážným kolizím s vozidly záchranných složek.

Co se však týče incidentu v Illinois, zůstává nejasné, zda byl autopilot vozidla skutečně aktivní. V několika předchozích případech se totiž ukázalo, že řidiči se sice odvolávali na systém Tesly, nicméně kontrolu nad vozidlem ztratili vlastní vinou.

Kritici již roky požadují, aby Tesla pojmenovávala funkce svých vozidel tak, aby více odpovídaly realitě, a předešlo se falešným očekáváním. Konkurence nespí a zdá se, že je se svými systémy výrazně dále. Příkladem budiž systém „God's Eye“ čínského BYD, nebo „Drive Pilot 95“, který předvedl Mercedes.

Zdroj: Electrek, Der Spiegel, Edison Media

Na jedno nabití až do Splitu? Čínský BYD testuje akumulátor, na který byste dojeli přes 1 000 km


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme