Nový BYD superakumulátor: nynější stav a očekávání
Čínský výrobce automobilů BYD se více než deset let věnuje vývoji technologie baterií s pevným elektrolytem, které jej využívají namísto běžného kapalného elektrolytu. Pevné baterie jsou považovány za klíčovou technologii pro další rozvoj elektromobility.
Očekává se, že ve srovnání s tradičními lithium-iontovými bateriemi s kapalným elektrolytem nabídnou vyšší energetickou hustotu, delší dojezd, kratší dobu nabíjení a vyšší úroveň bezpečnosti.
Mohlo by vás zajímat
Nová baterie elektromobilů se plně nabije za pouhých 18 sekund: nyní jde do sériové výroby

Testování a další plány čínského výrobce
BYD testoval své první pevné bateriové články s kapacitou 20 a 60 Ah už v loňském roce. Podle dostupných informací plánuje začít baterie instalovat do svých prvních sériových vozidel v roce 2027. Hromadná výroba je plánována na rok 2030.
V posledních týdnech se objevily spekulace, že BYD už instaluje pevné baterie do svého oblíbeného modelu elektromobilu Seal a zahájil s nimi silniční testy. Společnost však tyto zprávy oficiálně popřela a uvedla, že v tuto chvíli nemá žádné bližší informace a první model ani parametry prozatím nebyly oficiálně oznámeny.

Technické parametry: hodnoty jsou více než slibné
Podle zpráv z čínských médií by pevné baterie BYD měly dosahovat energetické hustoty až 400 Wh/kg, což je téměř dvojnásobek oproti současným moderním lithium-iontovým bateriím. Na internetu se objevily také informace, že baterie by mohla nabídnout dojezd až 1 500 kilometrů a dvanáctiminutové nabíjení.
Některé spekulace dokonce zmiňovaly celkový dojezd až 1 875 kilometrů (dle čínského testovacího cyklu CLTC) při nabití na 80 %. Tyto hodnoty však také nebyly oficiálně potvrzeny.
BYD deklaroval záměr nabídnout do konce desetiletí baterie s pevným a kapalným elektrolytem za stejnou cenu. Pokud by se podařilo dosáhnout cenové parity, znamenalo by to zásadní průlom, protože pevné baterie konstrukčně umožňují vyšší energetickou hustotu a kratší dobu nabíjení než tradiční baterie s kapalným elektrolytem. Problémem však zůstávají otazníky kolem životnosti a vyšší výrobní náklady.
Konkurence v branži také hledá nové možnosti
Na vývoji pevných baterií pracují i další světové automobilky, například Mercedes, BMW, Volkswagen, Stellantis a Nissan. Některé z nich již zahájily silniční testy vlastních prototypů, které jsou osazené pevnými bateriemi. Očekává se, že první sériové modely s touto technologií se na trhu objeví v letech 2027 až 2028.
Mohlo by vás zajímat
BYD předvedlo megawattové dobíjení u osobního elektroauta: kupte si jej do rodiny a položíte Dukovany

Testovací program běží na plné obrátky
BYD zdůrazňuje, že zahájení masové výroby pevných baterií je ještě otázkou několika let. Veřejnost by proto měla být z hlediska informací o konkrétních modelech a jejich parametrech obezřetná, dokud nebudou oficiálně potvrzeny.
Firma BYD však pokračuje v testovacím programu a dlouhodobě má ambice stát se lídrem v oblasti inovací bateriových technologií.
Zdroj: Electrek, CarNewsChina