Přejít k hlavnímu obsahu

Lepicí páska na opravu baterie elektromobilu: čínské autoservisy fungují jinak, než jste zvyklí

Josef Mika 07.08.2025
Čína oprava baterie
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Představa, že někdo opravuje vysokonapěťovou baterii elektromobilu pomocí lepicí pásky, zní jako špatný vtip. V některých čínských dílnách je to však realita. Zatímco v Evropě a USA podléhají opravy akumulátorů přísným pravidlům, neformální postupy na druhé straně světa ukazují stále ještě velké rozdíly v přístupu k bezpečnosti, technologiím i ceně.

Kapitoly článku

Rozdílný trh a omezený přístup k informacím i náhradním dílům

Čína je jednou z lídrů v rozšířování elektromobility. Výroba elektroaut, nabíjecí infrastruktura a počty registrací se zde již několik let rychle rozvíjejí. Jak ale vypadá každodenní život v autodílnách – zejména pokud jde o opravy? Německý mechanik Michael Dittmar se vydal do Země středu, aby to zjistil. V podcastu serveru Elektroauto news informuje o svých dojmech – a o rozdílech oproti evropskému systému, které jsou v mnoha ohledech zřejmé.

Jeden zásadní rozdíl: v Číně zatím neexistuje nezávislý trh s náhradními díly pro automobily – jinými slovy, neexistuje tu celostátní síť nezávislých autoservisů ani nezávislých dodavatelů náhradních dílů, jak je to běžné v Evropě. Místo toho většina nákupů probíhá přes obchodní platformy, jako je třeba  WeChat. V případě technických závad výrobci obvykle vysílají takzvané „flying doctors“ – mobilní servisní týmy, které provedou údržbu a opravu přímo na místě.

Velký rozdíl je v přístupu k údajům o opravách a náhradním dílům. V Evropě je takzvané „právo na opravu“ zakotveno v zákoně, v Číně ale zatím žádná taková úprava neexistuje. Tamní dílny často nemají přístup k technickým informacím ani k vhodným součástkám. Náhradní díly je někdy obtížné získat.

Mohlo by vás zajímat

Když lepicí páska nahradí certifikát: propastné rozdíly v opravách baterií

V zemích Evropské unie musí opravu baterie elektromobilů provádět speciálně vyškolený technik s ochrannou výbavou. Práce na otevřené baterii je povolena jen za specifických podmínek a standardem je výměna celých vadných modulů za nové, certifikované díly. Celý proces se pečlivě dokumentuje a je při něm potřeba dodržovat bezpečnostní a ekologické normy.

Naproti tomu v některých čínských servisech dostává přednost spíš kreativita a improvizace. Dittmar popisuje návštěvu dílny, kde provizorně sestavili poškozenou baterii elektromobilu pomocí lepicí pásky a lepidla na čelní sklo. Podle jeho názoru se nejedná o ojedinělý případ, ale o příklad pragmatického přístupu, který je v Číně rozšířený. Bezpečnost práce a standardizované postupy zde často hrají podřadnou roli.

Takový přístup je motivován snahou ušetřit zákazníkům peníze a využít každou součástku na maximum, i když na úkor dlouhodobé spolehlivosti a především bezpečnosti. Takové opravy s sebou nesou značné riziko požáru, úrazu elektrickým proudem a celkového snížení životnosti vozidla.

Rozdíl se samozřejmě promítá i do ceny. Výměna jednoho bateriového modulu v evropském servisu může po skončení záruky stát od 1 000 do 5 000 eur (25 000 až 125 000 korun). Čínská neformální oprava vyjde na zlomek této částky. Krátkodobá úspora se ale může snadno prodražit, pokud dojde k vážnější poruše nebo havárii, na které se nevztahuje žádná záruka.

Mohlo by vás zajímat

Rychlé nabíjení vyžaduje opětovné vyvažování 

Zřetelné rozdíly jsou také v chování při nabíjení: zatímco v Evropě jsou nejdůležitějšími faktory dojezd a účinnost, mnoho čínských dodavatelů se zaměřuje na maximální rychlost nabíjení. To klade vysoké nároky na správu baterií. Rychlá absorpce energie způsobuje nerovnoměrné stárnutí jednotlivých článků baterie, což vyžaduje pravidelná nastavování.

To vedlo k rozvoji speciální dílenské služby v Číně: tzv. battery balancing (vyvažování baterií). Jedná se o ruční vyvážení stavu nabíjení jednotlivých článků s cílem stabilizovat výkon a životnost baterie. V Evropě je tento proces zatím málo rozšířený, ale v budoucnu by mohl nabýt na významu jako doplňková služba – například pro starší vozidla.

Mohlo by vás zajímat

Mezi efektivitou a improvizací 

Navzdory někdy kritickým připomínkám Dittmar uznává v čínském systému i silné stránky. Vysoká míra přizpůsobivosti a praktický přístup k technickým výzvám by mohly sloužit jako vzor v jednotlivých oblastech. Týká se to například doplňkových služeb, jako je právě battery balancing, nebo rychlých drobnějších procesů v servisních provozech, které fungují bez velké byrokracie.

Jeho závěr: Evropa má stále lepší pozici, pokud jde o normy pro opravy, bezpečnost a ochranu zdraví při práci a ochranu spotřebitele. Dynamika, s níž se rozvíjí Čína, by však mohla v dlouhodobém horizontu výrazně změnit hospodářskou soutěž. 

I západní automobilky si ale uvědomují ekologickou a finanční zátěž spojenou s výměnou baterií. Proto stále častěji zřizují specializovaná centra na repasování a opravy, kde se snaží prodloužit životnost akumulátorů a opětovně využít funkční moduly. Starým bateriím se také dává takzvaný „druhý život“ – místo aby se nebezpečně opravovaly pro další použití v autě, najdou uplatnění ve stacionárních úložištích energie, kde jsou nároky na ně mnohem menší.

Zdroj: Elektroauto News, Medimobility

Odvážné oznámení: automobilka chce vyrábět elektroauta za 6 500 eur


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme