Drahá auta ne elektřinu
Elektromobily byly (nebo spíše ještě stále jsou) dosud často považovány za drahou alternativu k modelům s klasickým spalovacím motorem. Vysoké pořizovací náklady stále mnoho zájemců o čistou elektromobilitu odrazují. Tento dojem by však mohl být brzy minulostí – alespoň pokud čínský výrobce Leapmotor dosáhne svého. Jeho šéf Zhu Jiangming si troufá na předpověď, která by mohla zásadně změnit automobilový průmysl.
Zhu Jiangming v jednom z rozhovorů vysvětlil, že středně velká elektrická SUV by mohla být v budoucnu nabízena za cenu odpovídající přibližně 6 500 eurům (v přepočtu asi 162 000 korun). To by znamenalo, že elektromobily by nejen dosáhly cenové parity se spalovacími motory, ale dokonce by byly výrazně levnější.
Cena elektromobilu by se mohla snížit na polovinu
Model Leapmotor B10 v současnosti stojí v Číně 12 800 až 16 600 eur (320 000 až 415 000 korun). Podle CEO automobilky Zhu Jiangminga by se tyto ceny mohly v budoucnu snížit na polovinu. Umožní to klesající výrobní náklady, které technologický pokrok tlačí stále níže.
Jako příklad podobné změny uvádí Zhu vývoj v oblasti spotřební elektroniky: výrobky, jako jsou televizory nebo klimatizace, které byly dříve drahé a exkluzivní, jsou nyní dostupné širokému okruhu kupujících. Podobný vývoj se nyní očekává i u elektromobilů. Klíčovou roli v tom bude hrát zejména rostoucí integrace čipů do automobilové techniky.
Jak uvádí CarNewsChina, hlavními nákladovými faktory budou v budoucnu pravděpodobně komponenty typu SoC (system-on-chip) a suroviny, jako je ocel, plast, guma, hliník a karbonát lithia. Naopak náklady na baterie a motory, které dosud dominovaly, budou stále více klesat.

Expanze do Hongkongu a Evropy
Souběžně s technickým rozvojem rozšiřuje Leapmotor svou mezinárodní působnost. Výrobce nedávno otevřel svůj první obchod v Hongkongu a po celém světě již provozuje přibližně 1 500 poboček.
Od svého založení v roce 2015 se automobilka Leapmotor vypracovala ze start-upu na jednoho z předních čínských výrobců elektrických automobilů. Jen v květnu 2025 dodala přes 45 000 vozidel, což představuje meziroční nárůst o více než 148 %.
Leapmotor spolupracuje s evropskou skupinou Stellantis Group, aby dále podpořila svou expanzi. Server CarNewsChina uvádí, že Stellantis investoval přibližně 2,1 miliardy dolarů. Plány zahrnují místní výrobní závody v Evropě a v jihovýchodní Asii.
Uvidíme, zda se ambiciózní cenová očekávání skutečně podaří naplnit. V každém případě by takový pokles cen byl pro zavedené výrobce automobilů obrovskou výzvou.
Zdroj: Giga, CarNewsChina