Nio vstupuje do Evropy
Evropští výrobci automobilů získají v segmentu kompaktních elektromobilů další konkurenci. Model Firefly nabídne nejen nejmodernější elektroniku, ale také výbavu, kterou si mohou obvykle dopřát až zákazníci střední třídy.
Na autosalonu v Šanghaji Nio představil první detaily plánovaného uvedení značky v Evropě. Prodej začne v Nizozemsku a Norsku. Přesné datum zahájení prodeje sice prozatím uvedeno nebylo, ale očekává se, že by to mohlo být v letním období mezi červencem a srpnem. Do sousedního Německa by Nio Firefly měl přijít na začátku roku 2026.
Mohlo by vás zajímat
Hybridní pohon trochu jinak: BYD dává elektrický motor na první místo, spalovací mu sekunduje

Kompaktní, elektrický a „clever“
Firefly se prezentuje jako lifestylová značka, nabízející kompaktní a kvalitní elektromobily. Název Firefly je zvolen záměrně: podobně jako světluška je podle výrobce i jeho e-vůz sice malý, ale obratný a plný energie.
Koncept se odráží i v jeho designu: nový model měří na délku přesně čtyři metry, na šířku 1,89 metru a na výšku 1,58 metru. I přesto slibuje prostorný interiér: je postaven na podvozku s rozvorem 2,62 metru.
Pokud bychom sáhli po srovnání s modelem Škoda Elroq, je Firefly o něco menší. Česká elektrická novinka je dlouhá bezmála čtyři a půl metru, na šířku zabere 2,1 metru a na výšku je to 1,6 metru. I rozvor podvozku má větší (2,8 m) čili může mimo jiné nabídnout větší objem zavazadlového prostoru. Díky svým větším rozměrům je Elroq také brán spíš za menší SUV či crossover.
Jak je Firefly vybaven?
Čínská novinka, jejíž design nese rukopis Krise Tomassona, mimochodem dříve pracujícího i pro BMW a Ford, nabízí ve svém interiéru mnoho různých odkládacích prostor. Co ale českého motoristu bude pravděpodobně zajímat nejvíce je základní objem zavazadlového prostoru, který je 404 l. Elroq je i v tomto parametru napřed a může se pochlubit velikostí 470 l.
Na palubní desce najdete 13,2″ dotykový displej, který ovládá infotainment a navigaci. Řidiče podporuje digitální asistent Lumo, který údajně přebírá až 90 % funkcí vozidla. Jízdní data se zobrazují na samostatném šestipalcovém displeji, který má řidič ve své části za volantem. O audio se stará celkem 14 reproduktorů, přední sedadla a volant jsou vyhřívané.
Firefly také nabízí celkem 30 asistenčních a bezpečnostních systémů: parkovací asistent, detekci chodců, adaptivní tempomat, varování opuštění jízdního pruhu, varování před mrtvým úhlem, couvací kameru a mnoho dalších.
Mohlo by vás zajímat
Normované dojezdy čínských elektroaut: proč jsou uváděné údaje výrobců tak daleko od reality

Technika pod kapotou a dojezd 330 km
Elektromobil má poháněna zadní kola, o což se stará elektromotor s výkonem 105 kW. Poskytuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,1 sekundy a maximální rychlost 150 km.
Vestavená baterie je typu LiFePo (lithium-železo-fosfát) a má kapacitu 42 kWh. Podle standardu WLTP nabízí dojezd 330 km, v městském provozu až 470 km. Nabíjet lze výkonem až 100 kW a standardní nabíjení z 10 % na 80 % trvá přibližně 29 minut. Od roku 2026 má být Firefly také kompatibilní s technologií výměny baterií Nio.
Předpokládaná cena na evropském trhu je v přepočtu 750 000 korun. Elroq, který disponuje silnějším motorem a kapacitnějším akumulátorem, začíná na 799 000 korunách.
Zdroj: firefly.world, skoda-auto, Reuters