Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Apple, Amazon, Google: jaké příběhy se skrývají za logy největších IT společností

Josef Mika 07.04.2024
Zdroj: Midjoureny (vygenerováno pomocí AI)

Loga velkých technologických společností zná asi každý, vídáme je každý den. Za mnohými z nich se skrývají pozoruhodné příběhy nebo skrytá poselství. Zanalyzovali jsme pro vás nejznámější firemní znaky. Dozvíte se řadu zajímavostí, které jste nejspíš ani netušili.

Kapitoly článku

Apple: kousek naděje

Apple
Zdroj: Medhat Dawoud/Unsplash

Co vás napadne, když vidíte obrázek nakousnutého jablka? Vybaví se vám oddělení s ovocem a zeleninou v supermarketu, biblické ovoce, nebo technologická společnost Apple se svým téměř biblickým učednictvím? Po obrovském úspěchu této společnosti v posledních letech se nakousnuté jablko stále více stává symbolem určitého statusu.

  • Apple za to vděčí mimo jiné Robu Janoffovi, který v roce 1977 navrhl logo společnosti. Ron Wayne předtím navrhl klasické logo zobrazující Isaaca Newtona pod jabloní. Tam viselo "jablko", které nakonec Newtona inspirovalo k popsání gravitačních zákonů. Tento nápad byl však jako logo společnosti rychle zavržen.
  • Naopak nakousnuté jablko charakterizuje ikonické výrobky dodnes. Rob Janoff v jednom rozhovoru vysvětlil, že nakousnuté jablko mělo dát jasně najevo, že se jedná o jablko, a ne o třešeň. Navíc se každý může ztotožnit s představou požitkářského kousnutí do jablka.

Mohlo by vás zajímat

  • Není to potvrzeno, ale přesto je to velmi zvláštní shoda: zakousnutí do jablka je v angličtině "bite", což je podobné pojmu "byte", tj. jednotce velikosti pevných disků a USB pamětí. V úvahu připadá i narážka na otce počítačové techniky Alana Turinga. Ten zemřel na otravu kyanidem, kterým mělo být napuštěno jablko, do kterého se zakousl.
  • Další nepotvrzená teorie o jablku: oblíbenou odrůdou jablek Jefa Raskina, který se podílel na vývoji počítače Macintosh, byla údajně odrůda "McIntosh". Kromě toho byl Steve Jobs krátce před založením společnosti Apple frutariánem. Jedl pouze ovoce, což nakonec vedlo ke vzniku názvu Apple.
  • Zatímco duhové barvy prvního loga Apple měly především vyjadřovat naději a vizi, od roku 1999 společnost vsadila na klasickou stříbrnou barvu.

Google: duhové čmáranice vedoucí k úspěchu

Google logo
Zdroj: BoliviaInteligente/Unsplash

Od Applu až po jeho přímého konkurenta Google: za jeho logo je zodpovědná stanfordská profesorka Ruth Kedar.

  • Na rozdíl od společnosti Apple si Google své duhové barvy zachoval. Podle Kedarové má posloupnost barev dokonce svůj zvláštní význam:
  • Základem loga se stala duha. Pro první tři písmena použila Kedarová posloupnost barev od modré přes červenou až po žlutou. Ale místo toho, aby ji zopakovala pro poslední tři písmena, vložila zelené "L".
  • Tento nečekaný zvrat měl vyjádřit skutečnost, že Google nehraje podle obecných pravidel.
  • Kromě běžného loga Google se tento vyhledávací gigant odlišuje od ostatních společností tzv. speciálními doodles. Na stránkách Googlu často najdete přizpůsobená loga k určitým státním svátkům a výročím.

Facebook: červeno-zelená sociální síť? Ne, děkuji!

Facebook logo
Zdroj: Pixabay

Modrobílé logo Facebooku má také svou zvláštní historii:

  • Mark Zuckerberg, zakladatel Facebooku, kdysi při nějakém online testu zjistil, že trpí barvoslepostí na červenou a zelenou. Tyto barvy prostě nerozeznává.
  • Protože současný CEO společnosti Meta stále nejlépe rozpoznává modrou barvu, rozhodl se v logu Facebooku pro kombinaci modré a bílé barvy.

Twitter: basketbalista s křídly

Twitter logo
Zdroj: Brett Jordan/Pexels

Ptačí zpěv po ránu se už neozývá jen z lesa. Od roku 2006 se "tweety" ozývají také z počítačů, chytrých telefonů a tabletů. (Tedy ozývaly se až do loňska, kdy modrého ptáčka zabil Elon Musk písmenem „X“.) Tomu samozřejmě odpovídalo i logo společnosti: modrý ptáček na bílém pozadí.

  • Modrý ptáček je však více než jen marketingovou strategií: při svém založení byl pokřtěn jménem Larry Bird. Je tedy pojmenován po bývalém americkém basketbalistovi.
  • V roce 2012, kdy Twitter poprvé změnil své logo, se však situace stala ještě podivnější. Pták, který se kdysi ve znaku objevoval vodorovně, se od té doby díval nahoru doprava. Mělo to ukazovat, že společnost chce i nadále stoupat vzhůru.

Mohlo by vás zajímat

  • Společnost na svém blogu uváděla, že nový pták vznikl z lásky k ornitologii, k designu v rámci tvůrčích omezení a k jednoduché geometrii. Vznikl ze tří překrývajících se kruhů, které představují sociální propojení mezi sítěmi, zájmy a myšlenkami komunity. No, budiž. Stejně je dnes už všechno jinak.

Amazon: horlivé nakupování od A do Z

Amazon
Zdroj: Shutter_Speed/Pixabay

S ročním obratem 89 miliard amerických dolarů je Amazon jedním z nejúspěšnějších internetových obchodů na světě. Logo společnosti je velmi dobře rozpoznatelné.

  • Za nápisem "Amazon" se sice neskrývají žádná tajemství, zato žlutá šipka je plná překvapení. Má zdůrazňovat rozmanitost produktů společnosti.
  • Šipka směřuje od písmene "A" k písmenu "Z" – neboli nabídka Amazonu od A do Z. Alternativně lze zakřivenou šipku interpretovat také jako úsměv. Zákazníci Amazonu by přece měli být spokojení.

LG: usmívající se elektronika

LG logo
Zdroj: CES 2024/LG press kit

V logu známého výrobce chytrých telefonů a spotřební elektroniky se skrývá usmívající se tvář.

  • Obrázek má vyjadřovat přívětivost a přístupnost, přičemž oko symbolizuje profil společnosti LG: cílevědomá, soustředěná a sebevědomá.
  • Podle LG však mají i ostatní prvky specifický význam: kruh představuje zeměkouli a symbolizuje svět, celé lidstvo, mládí a budoucnost.
  • Pravá horní část loga LG byla naopak záměrně ponechána prázdná. To má vytvořit asymetrii, která vyjadřuje kreativitu a přizpůsobivost společnosti LG.
  • Dokonce i barva byla pečlivě vybrána: "červeň LG“, která je zde hlavní barvou, podle společnosti odráží vstřícnost a snahu o co nejlepší výkon. "Šeď LG" naopak představuje technologii a spolehlivost.

Cisco: láska k domovu v názvu i v logu

Cisco logo
Zdroj: Cisco

Americká telekomunikační společnost Cisco byla založena v San Francisku v roce 1987. Název i logo připomínají toto místo:

  • Název společnosti se skládá z posledních dvou slabik města založení – San Francisca.
  • Svislé čáry loga zase znázorňují hřebenové spektrum periodického signálu, který má tvar mostu Golden Gate.

Zdroj: firemní materiály Apple, Google, Facebook, Twitter, Amazon, LG, Cisco


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud