Přejít k hlavnímu obsahu

Auta na vodík nemají budoucnost, tvrdí čerpací stanice: OMV končí jako první

Josef Mika 16.05.2025
Vodíková stanice
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Společnost OMV ukončuje provoz všech vodíkových čerpacích stanic v Rakousku. Také provozovatelé v Německu a Dánsku se stahují z trhu. Důvod je jasný: podíl vodíkových automobilů zůstává mizivý.

Kapitoly článku

Vodík na ústupu

V Rakousku ukončuje ropná a plynárenská společnost OMV provoz všech veřejných vodíkových čerpacích stanic. OMV jako první uzavřela svou provozovnu ve Vídni. Do konce září budou následovat čerpací stanice v Grazu, Innsbrucku, Astenu a Wiener Neudorfu. To znamená, že v budoucnu již v zemi nebude existovat žádná veřejná vodíková infrastruktura pro vozidla na vodíkový pohon.

Mohlo by vás zajímat

Téměř nulová poptávka po vodíkových automobilech

Toto rozhodnutí není překvapením. V Rakousku je v současné době registrováno pouze 59 automobilů na vodík – většinou pro komerční využití. Patří mezi ně modely jako Hyundai Nexo a Toyota Mirai. Mnohá z těchto vozidel tankují v soukromých firemních prostorách. OMV přitom poukazuje na nedostatečnou ziskovost. Uzavření je výsledkem „komplexní analýzy současných tržních podmínek a strategického směřování společnosti“. V budoucnu chce společnost raději rozšiřovat rychlodobíjecí stanice pro elektromobily.

Krok OMV není ojedinělým případem. I v Německu omezuje tamní distributor H2 Mobility svou síť čerpacích stanic. Od ledna do dubna 2025 bylo v Německu nově zaregistrováno pouze dvanáct vozů Toyota Mirai. To ukazuje, že tato technologie již v segmentu osobních automobilů téměř nehraje roli.

Podobná situace je i v Dánsku. V současné době zde již není jediná veřejná vodíková čerpací stanice. Provoz byl postupně ukončen poté, co se ani zde nepodařilo najít dostatečný odbyt. Vývoj v Rakousku, Německu a Dánsku jasně ukazuje, že vodík se v sektoru osobních automobilů prostě neujal.

Mohlo by vás zajímat

V budoucnu vodík pouze pro náklaďáky a autobusy?

Vodík se teď jeví jako slibná možnost hlavně pro těžkou dopravu. Kamiony a autobusy poháněné palivovými články by mohly brzy získat důležitější postavení. Jenže tady narážíme na technický problém – větší vozidla fungují s nižším tlakem (350 barů) a mají odlišný typ tankování, kdežto většina stávajících pump je postavená pro osobní auta s tlakem 700 barů. Přestavba by byla technicky složitá a nákladná.

Tímto krokem mimo jiné hrozí Rakousku ve střednědobém horizontu problémy s EU. Takzvané nařízení AFIR ukládá členským státům povinnost zajistit do konce roku 2030 základní nabídku veřejných vodíkových čerpacích stanic. Zda a jak Rakousko tento požadavek splní, není v současné době jasné.

Mohlo by vás zajímat

Vodíková mobilita v ČR

V České republice jsou aktuálně v provozu čtyři vodíkové plnící stanice – všechny umí plnit na tlak 700 bar. Vůbec první veřejně přístupná vodíková plnicí stanice v České republice byla otevřena v červnu 2022 v Ostravě-Vítkovicích. V Praze je k dispozici od března 2023 samoobslužná tankovací stanice Orlen na Barrandově a nabízí plnění oběma tlaky (700 i 350 bar), tedy nejen pro osobní, ale i pro užitková vozidla na vodík.

Vodíkem se zde plnil také vodíkový autobus Škoda, testovaný pražským dopravním podnikem. Ke konci loňského roku u nás bylo v provozu 29 osobních vozidel na vodík, šlo o modely Toyota Mirai (23 ks) a Hyundai Nexo (6 ks).

Zdroj: electrive, Čistá doprava


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme