Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Google vyhlašuje válku cookies: čelí ale za to kritice

Jiří Palyza 22.05.2023

Cookies třetích stran v prohlížeči Chrome chce Google do budoucna zakázat. Takzvaný Privacy Sandbox, který by se o to měl postarat, plánuje otestovat na 32 milionech uživatelů. Akci plánuje spustit na začátku roku 2024.

Kapitoly článku

Ukládání uživatelských dat do souborů cookies třetích stran chtěl Google ukončit už v roce 2022. K loni vytčenému cíli se konečně začíná přibližovat. V roce 2024 plánuje rozsáhlý test svého Privacy Sandboxu, který by měl k potlačení cookies pomoci. Proběhnout by měl na cílové skupině jednoho procenta z celkového počtu uživatelů, což je celkem 32 milionů uživatelů.

V červencové verzi Chrome 115 Google navíc plánuje zpřístupnit rozhraní API pro měření a sledování významu služby Privacy Sandbox všem uživatelům prohlížeče. Vývojářům tím chce usnadnit testování aplikačních rozhraní v živém provozu. Po tomto uvolnění by už v API neměly být prováděny žádné významné změny.

Řešení pro ochranu soukromí, Privacy Sandbox, si už ale také vysloužil kritiku

sandboxtimescope

Ač to na první pohled vypadá, že pro uživatele bude mít implementace Privacy Sandboxu jen výhody, Google čelí kritice z důvodu získaných výhod ve svůj prospěch. Na vyhrazených stránkách společnost prezentuje časový plán postupného uvolňování. | Zdroj: Privacysandbox.com

Na první pohled by se ale mohlo zdát, že vyřazení cookies třetích stran u jednoho procenta uživatelů nezní jako něco, co by mohlo mít zásadní dopad na ochranu soukromí. Vývojářům by to nicméně mělo pomoci posoudit reálnou připravenost na zásadnější změny, které přijdou koncem roku 2024. To by měla být služba Privacy Sandbox uvolněna pro všechny uživatele.

Za svou iniciativu Privacy Sandbox si ale Google vyslechl i kritiku. Jejím důvodem je obava z toho, že vyloučením cookies třetích stran si technologická společnost sama bude určovat, které reklamy se uživatelům v prohlížeči zobrazí. To by mohlo posílit pozici Google v reklamní branži.

Kroky v oblasti Privacy Sandboxu bedlivě sleduje britská CMA, organizace pro ochranu hospodářské soutěže. Podle jejích závěrů prozatím nedochází ze strany Google k žádným samovolným praktikám, které by společnosti mohly přinést výhodu vůči konkurenci. Nikdo z konkurentů ale zatím nejeví o přijetí zásad Privacy Sandboxu zvláštní zájem. Jeho dopad na celkový systém webové reklamy se tedy prokáže zřejmě až po uvolnění pro všechny uživatele.

Zdroj: TechCrunchPrivacysandbox.com


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme


články odjinud