Chrome OS se patrně vydal správným směrem: užívání počítačů založené na internetových oblacích ušetří řadu starostí. Jenže musí nejprve dozrát. Jde o to, aby webové aplikace byly opravdu použitelné a nezaostávaly tolik za aplikacemi tradičně instalovanými. To visí na podpoře HTML5 — nového webového standardu, který však standardem ještě ani není, a i ty nejnovější prohlížeče jej prozatím zvládají toliko částečně. Potřebujeme i superrychlý JavaScript, aby se webové aplikace neploužily jako želva.
Může trvat ještě několik let, než všechny hlavní užívané prohlížeče získají dostatečnou podporu HTML5, a bez ní pořádné webové aplikace neuvidíme. Troufáme si však předpovědět, že na konci příštího desetiletí bude cloud computing mezi běžnými uživateli drtivě převažovat a bude zcela samozřejmé.
Použití offline
Bolestí současných webových aplikací, a též prvních chromebooků, je to, že jsou závislé na trvalém připojení k internetu. V Google Docs neuděláte za vypadlého připojení nic; k netbooku Cr‑48 se prý bez připojení k internetu ani nepřihlásíte. Taková závislost na stálém připojení je nepřijatelná. Webové aplikace uspějí, jen pokud se jí zbaví. HTML5 proto předpokládá aplikační cache. Tvůrci aplikace mohou určit, na kterých souborech je běh aplikace závislý, a ty vyjmenovat. Prohlížeč si je podle toho uloží do aplikační cache; při příštím přístupu k aplikaci online pak ověří, zda se mezitím soubory neaktualizovaly, a když ano, stáhne si do cache nové.
Znamená to však, že vše použitelné offline musí být napsáno v JavaScriptu (nebo v jiném prohlížečem podporovaném skriptovacím jazyku), a snad i proto ten nynější hon za co nejvyšším výkonem JavaScriptu, abychom se výkonem výpočetním nevrátili někam do éry osmibitů…
Místní data
Jakkoli většina souborů většiny z nás není citlivá natolik, aby nemohla být uložena někde v oblaku, některé citlivé být mohou; ostatně budeme vždy chtít mít pro soubory zvláště cenné i zálohu místní — co kdyby. Zachování možnosti ukládat soubory i na počítači nebo na fyzická média výměnná je nutné. HTML5 předpokládá i to — zase jde o podporu v prohlížečích.
Nezávislost na určitém prohlížeči (i systému)
Nebudete si musit pořídit zařízení s Chrome OS — naprostá většina webových aplikací bude jistě napsána obecně pro prohlížeče s podporou HTML5. Když bude mít kupříkladu Firefox dostatečnou podporu HTML5 a dostatečně rychlé vykonávání JavaScriptu, bude pro cloud computing obdobně vhodný jako Google Chrome. Chrome OS pak není pokusem vytvořit novou výlučnou platformu; je pouze pokusem odhodit operační systém pod prohlížečem jako už nepotřebnou zátěž, jež přidělává starosti uživateli a snižuje bezpečnost počítače. Prozatím je na to sice ještě brzy, ale jednou ten čas přijde.