Malé domácí spotřebiče: Trh stále klesá
Trh
s malými domácími spotřebiči ve 2Q 2010 ve srovnání se stejným obdobím
minulého roku poklesl o 4,6 %. Tempo poklesu se ve srovnání s 1Q
zrychlilo. Kromě kávovarů, které jako jediná produktová skupina
zaznamenaly nárůst (+1,4 %), všechny ostatní produktové skupiny klesaly.
Nejvýrazněji žehličky (-13,2 %), holicí strojky (-11,7 %) a fritézy
(-11,6 %). Mírný pokles zaznamenáváme u klíčových skupin malých domácích
spotřebičů – vysavačů (-0,8 %) a kuchyňských strojků, robotů a mixérů
(-0,5 %).
Velké domácí spotřebiče: Negativní vývoj i v 2Q 2010
Prodeje
v sektoru velkých domácích spotřebičů vykázaly pokles o 12,2 %
v porovnáním s 2Q 2009 a pokles 7,8 % oproti první polovině roku 2009.
Pokles trhu pochází z tradičních prodejů. Internetový prodej, který je
velmi silný v sektoru MDA, zaznamenal růst v první polovině roku 2010
v počtu prodaných kusů a nikoliv v obratu, kde čelil silné erozi cen.
Pokles prodejů na trhu zaznamenaly jak volně stojící spotřebiče tak
i spotřebiče vestavné. Chladicí a mrazicí technika pokračovala v poklesu
i v 2Q 2010. Myčky nádobí, které si udržovaly mírný pozitivní trend
v prvním čtvrtletí, začaly klesat stejně jako sporáky, trouby a odsavače
par. Pračky a mikrovlnné trouby zaznamenaly menší pokles než ostatní
kategorie velkých domácích spotřebičů.
Informační technologie: Růst nadále pokračuje
Stejně
tak jako v předchozím čtvrtletí zůstává IT jedinou rostoucí skupinou
i ve druhém kvartálu letošního roku. Růst se dostal na úroveň 7 % oproti
4,3 % ve 1Q. Jedinou kategorií, která meziročně rostla, zůstávají
i nadále přenosné počítače, naopak monitory zůstávají nejhůře postiženou
kategorií. Stolní počítače si ve druhém čtvrtletí tohoto roku dokázaly
udržet stejný objem prodejů jako ve stejném období roku 2009. Růst
mobilních počítačů je i nadále podpořen zájmem ze strany zákazníků
o malé netbooky.
Spotřební elektronika: výrazný pokles obratu pokračuje
V
sektoru spotřební elektroniky pokračoval pokles obratu i ve druhém
čtvrtletí roku 2010. V porovnání druhého čtvrtletí i prvního půlroku
jsme meziročně zaznamenali snížení trhu o 17 %. Trh klíčového segmentu,
plochých televizorů, v kusech mírně roste, ale v hodnotovém vyjádření
došlo v meziročním srovnání prvních pololetí k poklesu o téměř 10 %, což
zásadním způsobem ovlivňuje trh celé spotřební elektroniky. Nicméně
obrat ostatních produktových skupin klesá ještě výraznějším tempem,
k největším propadům došlu u DVD přehrávačů/rekordérů a videokamer. V
rámci plochých televizorů roste váha technicky pokročilejších modelů,
tj. Full HD, 100/200Hz a LED přístrojů. Na trhu se také ve druhém
čtvrtletí objevily 3D televize.
Foto trh: zpomalení negativního vývoje
Negativní
vývoj foto trhu se v druhém čtvrtletí zpomalil na úroveň -5 % oproti
stejnému čtvrtletí roku předcházejícího, zatímco v půlročním srovnání
byl pokles 8 %. Ke snížení trhu došlo jak u kompaktních fotoaparátů
s pevným objektivem tak i u zrcadlovek. Výrazný nárůst zaznamenává
segment kompaktních přístrojů s výměnným objektivem, ale jeho váha na
trhu je zatím ještě nízká.
Telekomunikace: pokles tržeb zvolnil
Druhé
čtvrtletí tohoto roku zaznamenalo snížení tempa poklesu tržeb oproti
prvnímu čtvrtletí, kdy se trh meziročně propadl o čtvrtinu. Tento
příznivý vývoj byl ovlivněn především zvýšením počtu prodaných kusu
mobilních telefonů a smartphonů. Trh je stále ve znamení poklesu cen
lépe vybavených modelů a neustávajícího zájmu o modely vybavené
dotykovým displejem, případně technologií GPS. Na druhou stranu i přes
tento trend neupadá zájem o jednoduché a levné modely.
Kancelářská technika: pokles trhu dále slábne
Tempo
poklesu prodejů kancelářské techniky ve druhém čtvrtletí roku vý-razně
zpomalilo, když celkové prodeje klesaly v hodnotě již pouze o 1,5 %
a přiblížily se tak tržbám ze stejného období předchozího roku. Přispěl
k tomu zejména vývoj na trhu multifunkčních zařízení, jejichž prodeje se
na výsledcích celého sektoru podílejí největší měrou. V rámci této
produktové kategorie pak nadále meziročně roste hodnota prodejů
laserových multifunkčních zařízení.