Výzva k jasným definicím
Trh s e-koly čelí zásadním změnám. Výkonové závody mezi výrobci mohou vést k přísnějším regulacím a povinné registraci všech e-kol. Nová evropská legislativa navíc mění pravidla pro baterie, což bude mít dopad na výrobce, prodejce i uživatele.
Claus Fleischer, šéf Bosch eBike Systems, upozorňuje, že obzvláště výkonná e-kola by mohla být předmětem regulace ze strany Evropské komise, čemuž by podle něj mělo být v zájmu odvětví zabráněno. Je nutné jasně definovat, která kola si zachovají status jízdního kola. Klíčovou roli zde hraje výkon motoru a poměr mezi výkonem motoru a šlapáním do pedálů.
Riziko povinné typové homologace
Podle Fleichera hrozí, že bez jednotných standardů by všechna e-kola mohla být brzy zařazena do kategorie S-Pedelec (speed pedelec). To by znamenalo, že na kola by se rázem mohly vztahovat jiné legislativní podmínky pro jejich provoz, včetně povinné registrace a řidičského oprávnění. Promítlo by se to i dalších souvislostí, například povinnosti pojištění a omezení v prodeji.
V současnosti jezdí v Evropě přes 30 milionů e-kol bez pojištění. Experti z branže požadují jasné technické hranice: maximální asistenční poměr 1:4 a výkon motoru maximálně 750 wattů.
Která kola podléhají typové homologaci
S-Pedelecy s podporou až do 45 km/h patří do třídy L1 (L1e-B) a vyžadují typovou homologaci, přičemž pro tuto kategorii je stanoven i podpůrný faktor 4.
E-kola s podporou do 25 km/h a výkonem do 250 wattů jsou prozatím vyňata. Problém nastává, když se na trhu objeví modely s faktorem podpory až 8, které sice výkonem základní skupinu překračují, ale stále se tváří jako jízdní kola, tedy se homologaci vyhýbají. U některých motorů je pak už překročen limit pro e-kolo, a takový model kola už spadá do vyšší kategorie mopedu.
Výkonné motory mění trh
Konkurenční firma DJI například představila systém Avinox s výkonem až 1 000 wattů, točivým momentem 120 Nm a podporou až 800 procent – což je výrazně nad běžnými hodnotami.
Odborníci se obávají, že takové pohony ohrozí status jízdního kola. Někteří výrobci již staví extrémně výkonná e-kola delší dobu. Jde o modely z kategorie výkonných horských speciálů nebo tzv. cargo kol. Bosch naopak záměrně zůstává u mírnějších výkonů, většina jeho modelů nabízí výkon 200–400 wattů a faktor podpory dva až tři. Extrémní hodnoty se podle Fleichera týkají pouze těžkých nákladních kol nad 300 kg a horských kol pro extrémní terén.
Mohlo by vás zajímat
Elektrokolo: jak velkou baterii by mělo ideálně mít

Nová regulace baterií v Evropské unii již od roku 2027
Od roku 2027 začne platit nová evropská regulace pro baterie e-kol, která má za cíl zvýšit udržitelnost. Požaduje, aby bylo možné vyměnit jednotlivé články. Odborníci však upozorňují na možná bezpečnostní rizika a kratší životnost.
Plánovaný „bateriový pas“ – digitální průvodce akumulátoru, obsahující klíčové informace – je rovněž vnímán skepticky. Důvodem je skutečnost, že většina baterií e-kol se používá až do konce životnosti, a poté recykluje. Integrované baterie zůstanou povoleny, pokud je bude možné vyměnit odborníkem a bude při tom vynaloženo „přiměřené úsilí“ (například odšroubování několika šroubů).
Otázka jednotného nabíjecího konektoru zatím zůstává nevyřešena. Sice už existuje návrh průmyslového standardu, ten ale nemá téměř žádnou podporu. Bez další dohody mezi firmami by Evropská komise mohla zasáhnout i v této oblasti. Před několika lety tak učinila v případě mobilních telefonů.
Zpřísněná pravidla pro baterie: co to znamená pro výrobce i spotřebitele?
Od 18. srpna 2025 začíná v regionu Evropské unie platit nová bateriová směrnice, která zpřísňuje povinnosti výrobců a prodejců. Pro spotřebitele to znamená, že staré baterie, včetně těch z e-kol a e-koloběžek, budou moci zdarma odevzdat ve sběrných dvorech.
U našich západních sousedů se diskutuje i o zavedení zálohového systému na baterie. Nová směrnice zavádí kategorie baterií, například pro lehká vozidla (e-kola, e-koloběžky), startovací baterie, baterie pro elektromobily a průmyslové baterie. Pro všechny typy baterií musí být zajištěn systém zpětného odběru.
Výrobci budou muset nově uvádět chemické složení každého článku a přidělit daňové identifikační číslo. Vše by mělo být definováno prováděcím zákonem, který ještě v mnoha zemích EU není schválen a není ani přesněji definováno jeho znění. Poté se ještě očekává přechodné období v délce dvou až tří měsíců, kdy se budou ladit rozpory mezi evropskou a národní legislativou.
Zdroj: Heise online, Právo pro všechny