Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Český košík: Kde nakoupíte nejpohodlněji aneb test 110 největších českých e-shopů

redakce 15.09.2014
info ikonka
Zdroj:

Jak pohodlně se nakupuje na českých e-shopech? 110 největších internetových obchodů, které reprezentují přes 70 % celého trhu, prošlo dvouměsíčním testováním v rámci projektu Český košík roku.

V České republice tak vznikla unikátní studie svého druhu, která mapuje prostředí internetového nakupování. E-shopy byly hodnoceny na vzorku osmi lidí, kteří reprezentovali různé sociodemografické skupiny. Testování prověřilo rychlost a jednoduchost nakupování, přehlednost a nabídku možností dopravy a plateb, rychlost zákaznického servisu nebo nabídku doplňkových služeb. Z projektu vyšli tři vítězové – Datart.cz díky nejpřehlednějšímu košíku, FashionDays.cz s nejlepší zákaznickou podporou; celkovým vítězem se stal nákupní klub BigBrands.cz. Hodnocení e-shopů probíhalo anonymně v laboratorních podmínkách. Nejlépe hodnocené e-shopy a detailní informace o studii naleznete na speciální webové stránce: www.ceskykosikroku.cz

 Jak si vedou české e-shopy?

Pozitiva

Negativa

40 sekund – tolik trval nejrychlejší nákup od výběru zboží až po potvrzení objednávky

více než 5 minut – tak dlouho trvala nejdelší objednávka od vložení  zboží do košíku po potvrzení objednávky

54 % e-shopů nabízí dopravu zdarma při dosažení určité hodnoty objednávky

31 % e-shopů v průběhu objednávky neukazuje celkovou hodnotu zboží v košíku, 41 % neaktualizuje cenu objednávky při výběru dopravy a platby

6 % e-shopů nabízí dopravu zdarma bez ohledu na hodnotu objednávky

18 % e-shopů má nepřehlednou nabídku způsobu dopravy a platebních metod

10 % e-shopů umožňuje vrátit zboží bez udání důvodu v delší době než zákonem daných 14 dnů

pouhých 25 % e-shopů má internetové stránky přizpůsobené prohlížení v mobilních zařízeních

100 % e-shopů nabízí dobírku, 23 % e-shopů má dobírku zdarma

43 % e-shopů nutí zákazníky přihlásit se v průběhu nákupu k odběru marketingových sdělení

91 % e-shopů uvádí kontakt na zákaznickou podporu v nákupním košíku

10 % e-shopů neodpovědělo na e-mailový dotaz, průměrně se odpovědi zákazník dočká za 7 hodin

Projekt Český košík roku realizovala platební metoda Twisto ve spolupráci s předními experty na český internet (APEK, Heureka, H1.cz, Acomware, Skrz, Jan Kvasnička) pod patronací Ondřeje Rašky ze společnosti Miton. „V posledních dvou měsících jsme realizovali 900 uživatelských testů a hodnotili jsme téměř 200 kritérií. Výsledky studie poukazují na některé nedostatky, které jsou zároveň příslibem, že internetové nakupování má prostor ke zlepšení, což povede k růstu celého trhu,” komentuje studii Lukáš Hurych ze společnosti Twisto, který projekt po celé dva měsíce vedl. „Českým košíkem roku jsme chtěli rozvířit vody českého internetu. Naším cílem bylo vytvořit komplexní metodiku pro hodnocení internetových nákupních procesů. Zároveň jsme chtěli zmapovat stav českého trhu internetového nakupování. Například nás překvapilo, že ačkoliv se velmi často mluví o expresní dopravě, v den objednání umí zboží doručit pouhých sedm procent e-shopů, o víkendu to jsou pouhá dvě procenta,” doplňuje Hurych.

Roste vliv recenzí a hodnocení

„Recenze a hodnocení hrají při online nakupování důležitou roli. Podle hodnocení a recenzí zákazníci e-shopy nejen vybírají, ale sami po nákupu také aktivně přidávají. Jen za první pololetí letošního roku udělili zákazníci na Heurece již přes dva miliony hodnocení a recenzí, což je oproti loňsku téměř o pětinu více,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. Z projektu také vyplynulo, že 74 % e-shopů v košíku používá doporučení Heureky „Ověřeno zákazníky” a 29 % e-shopů zdůrazňuje v košíku členství v APEK – Asociace pro elektronickou komerci.

Popularita nakupování online roste

„Obliba internetového nakupování v ČR neustále roste. Z našeho výzkumu vyplývá, že 29 % zákazníků nakupuje na internetu alespoň jednou měsíčně. Při výběru e-shopu jsou nakupující konzervativní a rádi se vrací k obchodníků, s kterými mají pozitivní zkušenosti. Velice důležitým aspektem pro úspěch e-shopu je tedy nabídka kvalitních služeb a dodržování slibů zákazníkům. Nejčastějším zákazníkem českých e-shopů jsou ženy ve věku 25 až 34 let z Prahy,“ komentuje růst internetového nakupování Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Práce s košíkem může e-shopům značně pomoci zvýšit konverzní poměr

„Optimalizace nákupního košíku dnes e-shopy stále více zajímá, protože dokáže významně zvýšit konverze. Důležité je například správné určení ceny dopravy a hranice dopravy zdarma, stejně tak dostupnost zboží a dostatečný výběr platebních metod. Doprava zdarma může přinést zvýšení průchodnosti košíku z běžných cca. 40 % až na 50–55 %. Retargeting nebo e-mailová kampaň na opuštěný košík mohou získat zpět 5–10 % objednávek, které by jinak prodejce ztratil. U větších
e-shopů jsou to desítky až stovky objednávek měsíčně,”
říká k Českému košíku roku Ondřej Klega,
E-commerce Consulting Leader ze společnosti ACOMWARE
.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme